YilhasM

Omgaan met narcisme

Hoi,

Ik heb me net aangemeld hier omdat ik met een probleem zit. Het voorstel-topic heb ik even buiten beschouwing gelaten omdat ik toch een zekere anonimiteit verlang.

Mijn verhaal:

Ik heb sinds een aantal maanden een probleem met mijn ploegleider. Ik werk in een kleine fabriek in een 24-uurs ploegendienst. Sinds 1,5 jaar ben ik verhuisd van ploeg om een promotie te maken. Een kans die ik toen niet kon laten liggen. Mijn taak is om 8 uur lang ons productieproces te bewaken door middel van een hoop PC-schermen. Dit is een baan waarin continue aandacht wordt vereist. Het is dus begrijpelijk dat dit opzich al een zeer zware taak is die voor mij als 25-jarige enorm veel concentratie verlangt. Omdat ik nog redelijk veel te leren heb ben ik voor een groot deel afhankelijk van mijn ploegleider. Deze wordt geacht mij te ondersteunen en mij op te vangen wanneer ik even een sigaretje wil roken (3 á 4 keer per dag aan 10/15 minuten). Dit zijn dan ook gelijk mijn pauzes. Kortom een hondenbaantje dat goed betaald maar geestelijk wel veel van mij vraagt.

Nu komt mijn probleem. Mijn ploegleider is, zo ben ik pas een paar weken achter, een narcist pur sang. http://www.narcistischepersoonlijkheidsstoornis.nl/
Deze linkt beschrijft in elk woord hoe mijn baas is. Ik heb begin juni aangegeven dat ik naar een andere ploeg overgeplaatst wil worden omdat ik me totaal niet prettig voel in mijn huidige ploeg. Tevens speelde er toen thuis het een en ander waardoor ik redelijk veel last had van stress. Dit heb ik toen bij zowel de hogere baas als P&O aangekaart. In diezelfdfe week ben ik doorverwezen naar de bedrijfsarts. Na een kort gesprek ben ik door verwezen naar een bedrijfspsycholoog. Hier ben ik tijdens mijn vakantie heen gegaan voor een eerste intake. Destijds zat ik echt enorm slecht in mijn vel. De tweede intake heb ik vorige week gedaan. Ik heb hier toen verteld dat de problemen thuis niet opgelost waren maar dat ik mijn vakantie nuttig heb besteed door met mijn vrouw te praten. Tevens heb ik de band met mijn vader weer wat kunnen herstellen en mijn 2 jonge kinderen weer de aandacht kunnen geven die ze verdienen. In mijn vakantie heb ik mijn telefoon bewust uitgezet. Ik heb 4 weken niet aan mijn werk gedacht.

Ik kwam vorige week per toeval op een website over NPS en was nu dus ook in staat de psycholoog uit te leggen hoe mijn ploegleider in elkaar steekt. Ik heb ook gezegd dat de problemen thuis voortkomen uit mijn stressvolle baan. Voor de psycholoog was dat genoeg om mij niet verder in behandeling te nemen. En dat zie ik zelf ook zo. Ik wil niet behandeld worden terwijl de oorzaak niet bij mij ligt maar bij mijn ploegleider. Daarbij gezegd dat ik zeker niet de eerste ben die aangeeft niet meer in deze ploeg te willen werken. Er zijn er al 7 voor mij geweest waarvan 1 ontslag heeft genomen vanwege dit persoon.

In de tussentijd heeft de bedrijfsleider met mijn ploegleider gepraat. Sinds ik terug ben van vakantie hebben we ,naast 10 werk-gerelateerde zinnen per dag, geen woord gewisseld. Er onstaat nu een situatie waarin we met 2 man op 1 meter van elkaar zitten zonder een woord te spreken. En dat voor zo'n 5 uur per dag. Er heerst een bepaalde spanning waar ik copleet gestoord van wordt.
Afgelopen vrijdag ben ik in weekend naar het werk gegaan om te zeggen dat ik het zo niet meer trek. P&O en bedrijfsleider zouden overleggen. Komen ze maandag met een smoesje dat ik het eerst maar zelf uit moet praten. Eenerzijds omdat ze het zelf absoluut niet aandurven. Iemand met een NPS, daar valt niet egen te praten op een normale manier. Hij weet mij altijd onder de tafel te lullen dus ik schiet er niets mee op. Daarnaast ben ik bang dat mijn rookpauzes er dan bij in gaan schieten omdat hij zich op zijn staart getrapt voelt.
Daarnaast als we niet meer met elkaar praten wordt het verdomd lastig een opening te vinden om er eens over te praten. Dit heb ik ook als feedback weer terug gegeven naar P&O. Daar werd ik gewoon bijna uitgelachen.

Dit lijkt al een heel verhaal, maar is slechts maar een heel klein gedeelte ervan. Ik zit nu in een situatie waarin ik met pest naar mijn werk ga, het management lijkt me niet te willen of kunnen helpen. Overplaatsing naar een andere ploeg is op korte termijn niet mogelijk (schijnbaar). Er heerst een spanning in onze ploeg waar ik compleet gek van wordt en tevens ook mee naar huis neem. Ik kan niet met mijn ploegleider praten omdat ik bang ben voor de gevolgen die het voor mij kunnen hebben en sowieso valt er met hem al bijna niet te praten. Het is zelfs al zover dat ik hem niet meer aan kan kijken zonder vol te schieten met woede of walging.
Er heerst binnen de ploeg ook een bepaalde sfeer, er wordt gedaan alsof er niets aan de hand is maar intussen is de spanning om te snijden.

Ik weet me echt geen raad meer. Ik wil best naar een psycholoog, maar kan die mij helpen? Ik wil eigenlijk helemaal niet behandeld worden terwijl het probleem overduidelijk niet bij mij ligt. Nou praat ik uberhaupt al moeilijk over mijn gevoelens maar ik wil me tegenover mijn ploegleider absoluut niet zwak op gaan stellen, dit maakt hem alleen maar sterker.
Het enige vooruitzicht dat ik heb is dat de samenstelling van de ploegen over 8 maanden zullen veranderen. Nog steeds geen garantie overigens. Maar dit weerhoud mij ook van solliciteren naar een andere baan. Ik zie een heel goed toekomstperspectief voor mijzelf bij dit bedrijf maar niet in deze ploeg. Daarnaast vind ik dat er van het management ook wel eens iets verwacht mag worden na de zoveelste klacht over mijn ploegleider.


help, help, help
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: Omgaan met narcisme

Klinkt erg lastig allemaal. Je vooruitzichten en hoop heb je nu op die ploegwisseling gevestigd, maar acht maanden is een erg lange tijd. Ik begrijp echter goed dat je bij dit bedrijf wilt blijven en je ploegleider zou je niet in de weg moeten staan.

Je werkproblemen leggen nog eens druk op je privésituatie. Bovendien zou ik er zelf niet aan moeten denken om op deze manier naar mijn werk te gaan. Dan kun je ook buiten je werk om ook niet ontspannen, lijkt me.

Ik snap dat het probleem vooral bij je ploegleider ligt, maar jij hebt er last van. Een deel ligt dus wel degelijk bij jezelf. Je kunt hem niet veranderen, jezelf wel, in ieder geval de manier hoe je ermee omgaat.

Een bezoek aan een psycholoog zou je naar mijn idee wel kunnen helpen in de zin van om kunnen gaan met deze situatie. Een intakegesprek is altijd gratis en dan kun je zelf ook peilen of je er iets aan hebt of niet.

Ik hoop voor je dat je hieruit komt, dat je in ieder geval weer met die man door een deur kan.
Sterkte!
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."
YilhasM

Re: Omgaan met narcisme

Je somt het inderdaad allemaal goed op.

Hoewel ik echt wel tijd heb voor mijn hobby's merk ik dat ik zelfs daarin maar moeilijk ontspanning kan vinden.

Waar ik nog het meeste moeite mee heb is het feit dat het management niet inziet dat het een narcist is. Dat komt natuurlijk door zijn mooie, gladde praatjes. Persoonlijk vind ik dat ik er genoeg aan heb gedaan om het probleem zo goed mogelijk aan te pakken. Me kwetsbaar opstellen en een goed gesprek voeren gaat niet met een narcist. Dat wordt wel van mij verwacht.

Misschien dat een psycholoog een uitkomst kan bieden, maar zoals ik al aangaf kan ik het mezelf niet verkopen dat ik het slachtoffer ben van iemand die door het management niet aangesproken lijkt te worden.

In feite komt het er op neer dat ik aan twee kanten tegen een muur aan loop.
Ik zou graag een gesprek met mijn ploegleider aan gaan maar ik ben bang dat het me meer stress bezorgd dan dat het iets positiefs opleverd.

Ik ben absoluut niet bang me kwetsbaar op te stellen maar tegenover hem wil ik de gok niet wagen.
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: Omgaan met narcisme

Heeft P&O helemaal niet meer met die bedrijfsleider gepraat? Ook niet als je aangeeft dat het jou niet lukt (desnoods erbij zegt dat je het hebt geprobeerd)?

Is het niet mogelijk om een gesprek aan te vragen met de bedrijfsleider, maar waar ook iemand van P&O of de directie bij zit?

Het lijkt mij ook ontzettend moeilijk om zo'n gesprek aan te gaan, vooral met zo iemand. Daar kan een hoop stress van komen, maar ondanks de risico's zeg je dan wel waar het op staat. Op het moment dat je dat hebt gedaan, kun je in je hoofd misschien ook wat meer rust vinden. Begrijp me niet verkeerd, ik zou absoluut niet tegen mijn gevoel in gaan. Vergeet alleen niet dat je dit niet heel lang meer vol gaat houden.
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."
YilhasM

Re: Omgaan met narcisme

Ik krijg het idee dat niemand zijn vingers eraan wil branden. Immers, er zijn 7 klachten ingediend en niemand wil bij hem in de ploeg. Nu ben ik het slachtoffer die het dan opeens bespreekbaar moet maken omdat ik de enige ben die zich er openlijk voor uitgesproken heeft tegen het management.

Wat betreft je laatste alinea.
Ik praat niet graag over mijn gevoelens, maar heb er ook nooit moeilijk om gedaan als me iets niet beviel dat ook mede te delen. Bij mijn huidige ploegleider krijg ik die stap niet gemaakt. Ik hink gewoon op twee gedachten. Het bespreken met als gevolg dat er een grote kans is dat het me nog meer stress bezorgd, of gewoon proberen die 8 maanden vol te houden. Desnoods met wat extra vakantiedagen.

Mocht de situatie uit de hand lopen wanneer ik dus feitelijk kritiek ga leveren, ben ik genoodzaakt ander werk te zoeken. Ik werk nu bij een bedrijf die er financieel heel goed voor staat. Ik heb een vast contract met een heel goed salaris en toekomstperspectief. In mijn situatie met 2 kinderen, een eigen huis en mijn leeftijd kan ik het me amper veroorloven om dat allemaal op te moeten geven. En dat voor 1 persoon nota bene.

Ik merk wel dat als ik zijn gedrag enigzins spiegel, dat het wel de omgang enigzins bevorderd. Maar die gespannen sfeer blijft. Die sfeer is zo ongeveer gelijk aan een voetbalwedstrijd tussen Ajax - Feyenoord met publiek.
Gebruikersavatar
Mark80
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 aug 2014 14:13

Re: Omgaan met narcisme

Hoi YilhasM

Er zijn 2 dingen die ik kan bedenken.

1. Zelf ben ik ook erg narcistisch geweest, dus ik kan uit ervaring een aantal dingen bevestigen die je waarschijnlijk ook in de link hebt gelezen die je gaf. Jouw ploegleider is waarschijnlijk een heel onzekere man en hij zit er slecht in zijn vel zo te horen. Zijn narcisme is zijn schild.. wat bij narcisten vaak extreem dik is. De enige manier om bij hem binnen te komen is waarschijnlijk om het heel heel heeeeeel voorzichtig aan te pakken, wat waarschijnlijk heel moeilijk voor je is omdat de spanningen al zo hoog zijn opgelopen. Het enige wat ik kan bedenken is dat je een mailtje naar heb stuurt en hierin uitlegt dat het een vervelende werksituatie is voor jullie allebei en dat je dit graag wilt oplossen. Hierbij zou ik geen persoonlijke dingen en verwijten noemen. En dan vragen of hij hier eens met je over wilt praten, dan wel tijdens een pauze (als jullie die wel eens beide tegelijk hebben) of na het werk.

Het is super scheef dat jij op je tenen moeten lopen doordat hij zo raar doet, maarja, het is soms wel werkelijkheid helaas.

2. Samen met alle andere mensen waarvan je zeker weet dat ze er ook zo tegen aankijken, een front vormen. Een front vormen met als doel om echt duidelijk te maken aan de bedrijfsleider/PZ dat het een onwerkbare situatie is geworden en dat jullie graag een oplossing willen vinden. Niet met als doel om hem weg te krijgen, want blijkbaar heeft hij te veel krediet.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes man.
YilhasM

Re: Omgaan met narcisme

Hoi Mark,

Bedankt voor de tips.
Betreft punt 1: het is inderdaad een heel onzekere man, dat merk je aan alles. Ik wil me echter niet kwetsbaar opstellen omdat ik bang ben dat het me compleet zal verwoesten wat betreft mijn baan.
Ik heb inmiddels wel een manier gevonden om hem de mond te snoeren. Sinds een paar dagen doe ik precies het zelfde als hij en dat schijnt me toch wat op te leveren.
Waar we tot vorige week 10 simpele zinnen per dag wisselden, zijn dat nu kleine gesprekken geworden. Er is wat vooruitgang maar de spanning en stemming blijft er toch.

Punt 2: dat front is er. Ik heb steun betuigingen van meerdere collega's zelfs. Maar zij vinden altijd wel een reden om te zwijgen. Dat kan ik ze weinig kwalijk nemen. Zolang je niet met mijn ploegleider te maken hebt is het een heel charismatische, charmante vent. Dus waarom dan gaan klagen zonder er iets meeste winnen.
Een collega in mijn team heeft geen vast contract en wil om die reden bv niet te veel negatief gaan klagen en zo is er altijd wel wat waardoor ik altijd alleen sta.
Gebruikersavatar
Mark80
Berichten: 99
Lid geworden op: 05 aug 2014 14:13

Re: Omgaan met narcisme

Goed om te horen dat er wat aan het veranderen is. Ik hoop voor je dat dit doorzet en dat het zo wat makkelijker wordt.

Groet Mark
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Omgaan met narcisme

Een lang verhaal, dat te veel elementen bevat om er gedetailleerd op in te gaan. In het algemeen gesproken is het wel zo dat voor de onmiddellijke omgeving het niet simpel is om met narcisme om te gaan. (de ziekelijke vorm althans, want er bestaat ook een ‘gezond’ narcisme mijns inziens) Waar iemand veel schittering nodig heeft, blijft er over het algemeen minder over voor de directe omgeving. Behalve als het lukt om in de grootsheid mee te gaan. Dat expliceert bijv. waarom narcistische mensen vaak heel trouwe en toegewijde zielen om zich heen weten te verenigen.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”