Emm20

radeloos

Hej, ik weet niet of iemand mij kan helpen maar ik kan het proberen. Ik praat niet zo graag in real over mijn problemen en alles opkroppen is ook niet echt de beste manier.

Ik ben 20 jaar oud en sinds eind april ben ik hopeloos verliefd geworden op een jongen. Ik heb hem leren kennen via internet en nadien even een halve dag afgesproken en de vonk sloeg meteen over. Hij was/is ook verliefd op mij. Afgelopen dagen verlopen heel stroef. De jongen waarop in verliefd ben zag ineens een relatie niet meer zitten omdat hij nog nooit een relatie gehad heeft en hij denk ik schrik heeft om zich te binden. Hijzelf zegt een andere reden. Hij zegt dat ik hem niet goed genoeg ken en ik niet weet wat in zijn verleden gebeurt is. Hij zegt dat hij ook daardoor geen relatie kan beginnen. Toen hij dat zei zijn er dingen in mijn kop beginnen rondspoken. Omdat ik best wel wil weten waarom ik ineens aan de kant gezet wordt. Volgens een vriend ziet hij een vriendin als verstoring in zijn dagelijkse leventje. Nu doordat het zo slecht gaat praten we nog wel maar de gesprekken verlopen nogal stroef. Hij heeft het er ook wel moeilijk mee, ik merk dat omdat hij nu het net vakantie is en tijdens zijn examens ook al, gamet hij een hele dag door. Ikzelf studeer diergeneeskunde, best een zware studie en ik kan het me niet permitteren om hele dag leuke dingen te doemen als afleiding. Maar doordat die jongen constant in mijn kop zit, verlopen mijn examens ook heel slecht. Ik kan mij moeilijk concentreren, omdat hij constant in mijn hoofd zit. Ik weet dat hij hulp nodig heeft. Hulp om hem de realiteit onder ogen te laten zien, hulp om te laten zien dat de gamewereld niet de realiteit is... Ik wil hem zo graag helpen alleen weet ik niet hoe. Elke keer als ik serieus wil praten dan haakt hij het gesprek af. Of negeert hij men. Weliswaar verloopt nu alles via sms omdat hij me niet wil zien. Maar toch vroeg ik 2 dagen geleden of hij nog gevoelens had en die waren er nog steeds.

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Zou ik ineens naar hem toe gaan om te babbelen of wat? Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: radeloos

Ai, dat klinkt als een hele vervelende situatie. Het lastige van dit soort problemen is dat je alleen maar iemand kan helpen als diegene zelf ook geholpen wil worden. Als hij hier niet klaar voor is, dan heeft het weinig zin om hem hierbij proberen te helpen, dit gaat jezelf alleen maar frustreren.

Wellicht is het goed om bij jezelf na te gaan: Wat wil ik van deze jongen? Hoe voel ik me tegenover hem? Je kunt dit vervolgens naar hem uiten, laten weten dat je er voor hem bent en het verder bij hem laten. Heel veel meer kan je denk ik niet doen, tenzij er een levensgevaar dreigt, maar dat lees ik niet in je verhaal.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: radeloos

Emm20 schreef:Hej, ik weet niet of iemand mij kan helpen maar ik kan het proberen. Ik praat niet zo graag in real over mijn problemen en alles opkroppen is ook niet echt de beste manier.

Ik ben 20 jaar oud en sinds eind april ben ik hopeloos verliefd geworden op een jongen. Ik heb hem leren kennen via internet en nadien even een halve dag afgesproken en de vonk sloeg meteen over. Hij was/is ook verliefd op mij. Afgelopen dagen verlopen heel stroef. De jongen waarop in verliefd ben zag ineens een relatie niet meer zitten omdat hij nog nooit een relatie gehad heeft en hij denk ik schrik heeft om zich te binden. Hijzelf zegt een andere reden. Hij zegt dat ik hem niet goed genoeg ken en ik niet weet wat in zijn verleden gebeurt is. Hij zegt dat hij ook daardoor geen relatie kan beginnen. Toen hij dat zei zijn er dingen in mijn kop beginnen rondspoken. Omdat ik best wel wil weten waarom ik ineens aan de kant gezet wordt.
Opvallend is dat hij aangeeft er niet klaar voor te zijn omdat je elkaar niet goed genoeg kent en hij nog met het verleden zit waardoor hij nog geen relatie wilt. Vervolgens ga jij er mee aan de haal in je hoofd en voelt je aan de kant gezet. Het eerste is iets van hem.. dat staat los van jou. Het laatste is iets van jou.. en zegt iets over jou. Wat maakt dat jij je aan de kant gezet voelt als hij aangeeft niet klaar te zijn voor een relatie met jou omdat er iets met hem is? Wat maakt dat jij er zo mee aan de haal gaat in je hoofd?
Volgens een vriend ziet hij een vriendin als verstoring in zijn dagelijkse leventje. Nu doordat het zo slecht gaat praten we nog wel maar de gesprekken verlopen nogal stroef. Hij heeft het er ook wel moeilijk mee, ik merk dat omdat hij nu het net vakantie is en tijdens zijn examens ook al, gamet hij een hele dag door. Ikzelf studeer diergeneeskunde, best een zware studie en ik kan het me niet permitteren om hele dag leuke dingen te doemen als afleiding. Maar doordat die jongen constant in mijn kop zit, verlopen mijn examens ook heel slecht. Ik kan mij moeilijk concentreren, omdat hij constant in mijn hoofd zit.
Feitelijk doen jullie beiden hetzelfde. Jullie moeten studeren.. hij gamed en jij gaat de hele tijd aan hem zitten denken. Beiden lijken een vlucht te zijn uit de realiteit van het moeten studeren. Wat maakt dat hij constant in je hoofd zit? Wat maakt hem zo belangrijk voor jou terwijl hij aangeeft geen relatie met jou te willen?

Ik weet dat hij hulp nodig heeft. Hulp om hem de realiteit onder ogen te laten zien, hulp om te laten zien dat de gamewereld niet de realiteit is... Ik wil hem zo graag helpen alleen weet ik niet hoe. Elke keer als ik serieus wil praten dan haakt hij het gesprek af. Of negeert hij men. Weliswaar verloopt nu alles via sms omdat hij me niet wil zien. Maar toch vroeg ik 2 dagen geleden of hij nog gevoelens had en die waren er nog steeds.

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Zou ik ineens naar hem toe gaan om te babbelen of wat? Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt.

Het laatste stuk gaat over wat jij vindt dat er moet gebeuren met hem. Je wilt hem graag helpen.. terwijl je zelf je aan de kant gezet voelt, terwijl je zelf met een zware studie diergeneeskunde bezig bent, terwijl hij jou niet eens wilt zien. Realiseer je dat je niemands redder of helper hoeft te zijn. Er is maar een die hem kan helpen en dat is hijzelf en jij bent de enige die jou kan helpen (of redden?). Wat maakt dat je zo graag wilt helpen? Dat je zo met hem bezig bent?

Hoe was de relatie met jouw ouders, hun relatie met elkaar en hoe stond jij tegenover je vader en hoe ging hij met jou om? Hoe ging jouw moeder met je vader om? Zitten er overeenkomsten in de relatie van je ouders/verzorgers en hoe jij nu reageert op hem?

Wellicht is het voor jou interessant je eens af te vragen wat je werkelijke drijfveer voor al dat het willen helpen is.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”