Gebruikersavatar
Jok
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 sep 2012 12:29

Waar heen?

Is dit leven nog draaglijk?

Hoe lang ben ik reeds in deze situatie zonder echt grote wijzigingen in m'n leven.
- Dingen waarin ik me kan uitleven?
- Mensen waaraan ik me kan optrekken?
- Mensen die om me geven, met me mee-leven?

Op het randje... (hoe lang al)
TheEmperor85

Re: Waar heen?

Deze vraag is voor andere mensen op het forum onmogelijk te beantwoorden, anders dan: ja, het leven is draaglijk- tenzij je in een strafkamp in Noord-Korea zit waar het de bedoeling is dat je langzaam wordt doodgemarteld. Maar dan had je geen toegang tot internet gehad.
(En gek genoeg vinden degenen die daaruit weten te ontsnappen het leven méér dan waard.)

Begrijp me niet verkeerd, ik zal de laatste zijn die het hebben van een depressie bagatelliseert. Het is een rot-aandoening die je het leven soms flink lastig maakt. Maar elke depressie is tijdelijk. Dat is de absolute garantie die je hebt.

Zoek een (andere) baan, ga weer studeren, ga vrijwilligerswerk doen, ga lekker fietsen, ga tennissen, whatever makes you happier. Een activiteit, welke dan ook, geeft je soms net dat beetje hoop dat je nodig heb om er weer bovenop te komen. Maar dat zal je psycholoog ook al wel verteld hebben. Het klinkt je nu waarschijnlijk als holle retoriek in de oren, maar het is gewoon echt waar. Endorfine, dopamine, wat er ook wordt aangemaakt als je actief bent, het is exact wat een depressief brein nodig heeft.

Ten slotte wil ik er nog eens op wijzen dat dreigen met zm verboden is op dit forum.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Waar heen?

Over de pijn die je voelt kan ik niet oordelen. Wat ik je wel kan zeggen is dat hoe ellendig je beleving ook is, er is altijd verbetering mogelijk.
Jok schreef:- Dingen waarin ik me kan uitleven?
Een activiteit, welke dan ook, geeft je soms net dat beetje hoop dat je nodig heb om er weer bovenop te komen.
Je geeft zelf al aan dat je de behoefte hebt je uit te leven. Zoals TheEmperor85 al aangeeft kan welke activiteit dan ook je beter doen voelen. Het probleem zit meer in de frustratie die je ervan weerhoudt iets te ondernemen en daardoor toeneemt. Deze vicieuze cirkel kan alleen doorbroken worden door de frustratie te gebruiken als energiebron voor je activiteit. Ga sporten, individueel of in groepsverband, of allebei. Als je begint met wat joggen ervaar je na een poos dat het je depressieve klachten doet afnemen. Dat kan de stap naar sporten in groepsverband gemakkelijker maken. Samen sporten is dan weer goed voor sociale interactie.
- Mensen waaraan ik me kan optrekken?
Probeer jouw welbevinden niet van anderen te laten afhangen. Contact hebben is gezond en zelfs essentieel voor je geestelijke gezondheid. Wat je moet onthouden is dat je gelijkwaardig bent aan anderen en daarom is je contact met anderen ook op gelijkwaardigheid gebaseerd. Probeer je niet vast te klampen, maar kracht uit jezelf te putten. Dat neemt niet weg dat het een goed idee is je te laten inspireren door inspirerende individuen en verhalen.
- Mensen die om me geven, met me mee-leven?
Je hoeft er niet aan te twijfelen dat mensen om je geven en meeleven, al vindt niet iedereen het gemakkelijk om hierover te praten.

Veel sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Waar heen?

Jok schreef: Hoe lang ben ik reeds in deze situatie zonder echt grote wijzigingen in m'n leven.
Hoi Jok,
dit klinkt naar "ik zie maar niets veranderen" - en dat is heel erg naar!
Wat voor veranderingen zou je willen...? (Okee, je post onder het koppetje 'depressie' - en dat is een nare, gemene ziekte, die onder ander zo gemeen is, omdat het je hoop aantast.)

En: depressies heb je in soorten en maten - wat werkt bj de een soort depressie is totaal contra productief bij de ander soort. Dus als je behandelaar geen goede keuze heeft gemaakt, is het voor jou ook langdurig "ploeteren door de modder".

Veel sterkte!!

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”