Jlien

Endogene depressie

Hoi

mijn naam is dus Jolien en heb last van een (endogene)depressie veroorzaakt door traumatische ervaringen. Sinds eind 2012 ben ik in behandeling. Momenteel ga ik 2x per week naar 2 verschillende psychologen. Trauma's hebben me gevormd, tot de (gebroken) persoon dat ik ben. Heb het zelf net gelezen in een boekje; trauma op jonge leeftijd kan je persoonlijkheid vormen. Kben er vet mee.

Soit het feit is dat het terug (het heeft eventjes goed gegaan) enorm slecht gaat, heb ontzettend veel zwarte gedachtes. De demonen vallen me elke dag aan. En ja anti-depressiva heb ik genomen, maar ben daar sinds een maand terug mee gestopt. Waarom? Tja die pillen lossen niks van mijn problemen op. Ze zorgen er enkel voor dat ik er niet zo depressief uitzie naar de buitenwereld toe. En trouwens ik herstel toch niet, enkel hervallen kan mijn lichaam... Die depressie is mijn eigen schuld. Omdat ik als kind alles opgekropt heb en nooit heb gepraat over de dingen die ik heb meegemaakt. Mijn psychologe blijft maar herhalen dat dit niet mijn schuld is. Dat ik zo lang sterk ben geweest etc. En dat het niet anders kon dat ik ging breken (vroeg/laat). Maarja ik zit er dus maar mooi mee. Waarom kan ik zo moeilijk over gevoelens praten? Nu blijf ik maar de wereld wijsmaken dat het goed met me gaat en vertel ik dus iedere dag leugens. Wat ik haat aan mezelf. Want eigenlijk ben ik een heel oprecht iemand. Ik ben niet meer wie ik was (in een gelukkige periode) en ik zal nooit worden wat ik had kunnen worden. Ja, ik heb er moeite mee. Ik kan niet met mezelf leven en ook niet met deze wereld. Ik ben doodongelukkig en levensmoe. Door omstandigheden heb ik nu 2weken mijn psychologen niet gezien. En ja ik voel dat hoor. Het is de enigste plaats waar ik tenminste niet hoef te liegen. De ene psychologe waar ik al van eind 2012 ga (de andere pas van januari dit jaar) begrijpt me tenminste als ik zeg dat ik niet meer wil leven. Ze kent men problemen, men angsten, mijn pijn en verdriet.

Het feit is dat ik geen toekomst voor mezelf zie. Ik leef enkel nog om anderen te plezieren. :-s Ik weet niet wat ik hier nog doe. En zie niet in hoe het kan verbeteren. Ik heb geprobeerd te herstellen maar het lukt me niet. Mss dat ik hier nog wat steun vindt? Dat is ook de reden dat ik hier ben, misschien zie ik plots het licht terug.

Sorry dat dit wat onsamenhangend overkomt, maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen. En soms weet ik echt niet meer waar men hoofd staat. Het enigste dat ik zeker weet dat deze depressie tot men dood zal leiden... als er niet gauw iets verandert.
Dus als jullie iets meer willen weten over mijn (leven, men rot verleden,...) moet je maar vragen.

Hopelijk hebben jullie het beter.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Endogene depressie

Jlien schreef:Hoi
mijn naam is dus Jolien en heb last van een (endogene) depressie veroorzaakt door traumatische ervaringen.
Hoi Jolien,
first thing first: wat rot, dat je bent getraumatiseerd!! En nota bene niet door 1, maar door meerdere ervaringen...!! :knuffel: :knuffel: :knuffel:
(De term 'endogeen' is volgens mij achterhaald en betekende zoiets als "zonder aanleiding van buitenaf" - en dat geldt voor jou dus niet, maar och, dat zijn bijzaken.)
En trauma ais vaak een "motor" achter de depressie, die de depressie in stand houdt. En als woordjes gezegd is het simpel: de therapie tegen depressie is doorgaans traumaverwerking.
En er is een lichamelijek therapie mogelijk, om de depressie te stoppen. Doorgaans is depressie een reactie van het lichaam op "te lang en te veel stress"- dan trekt je lichaam aan een soort noodrem. En dat is op zich goed te "resetten".
Jlien schreef:Sinds eind 2012 ben ik in behandeling. Momenteel ga ik 2x per week naar 2 verschillende psychologen. Trauma's hebben me gevormd, tot de (gebroken) persoon dat ik ben. Heb het zelf net gelezen in een boekje; trauma op jonge leeftijd kan je persoonlijkheid vormen. Kben er vet mee.
Laat dat boekje maar kletsen...!!
Op zich is het wel waar: iemand die en getraumatiseerd raakt en geen therapie krijgt en dan nog jarenlang rondloopt met alle overlevingsmechanismen etc. en ook nog allerlei andere vaardigheden mist vanwege trauma - dan blijf je soms schade overhouden, maar zelfs dat hoeft niet.

Wat een aparte therapie heb je trouwens. Heb je daar zelf voor gekozen...?
Jlien schreef:Soit het feit is dat het terug (het heeft eventjes goed gegaan) enorm slecht gaat, heb ontzettend veel zwarte gedachtes.
Heel erg naar!!! :knuffel: :knuffel: :knuffel:
Ten eerste: de eerste fase van traumaverwerking gaat over technieken leren. Om jezelf t ekunne troosten, kalmeerne, moed in spreken. En op gegeven moment ook: dingen zoals triggers leren herkennen. En te snappen hoe macht werkt.

Heb je een idee, wat je kunt doen tegen deze zwarte gedachten...? Heb je een idee, he en wanneer (...en mogelijk: waarom) nu weer vet slecht gaat...?
Jlien schreef:De demonen vallen me elke dag aan.
Naar hoor...?
Wat voor demonen zijn het? Hoe vallen ze jou aan?
En heb je middellen, om terug te vechten...?
Jlien schreef:En ja anti-depressiva heb ik genomen, maar ben daar sinds een maand terug mee gestopt. Waarom? Tja die pillen lossen niks van mijn problemen op. Ze zorgen er enkel voor dat ik er niet zo depressief uitzie naar de buitenwereld toe.
Oei!!
Een van de eerste dingen die je als getraumatiseerd mens nodig hebt, is erkenning.
Dus pillen slikken, om te maken, dat nieamnd ziet, dat je getraumatiseerd bent - nee, "dat voelt niet".
Jlien schreef:En trouwens ik herstel toch niet, enkel hervallen kan mijn lichaam...
:knuffel:
Ja, dat is een van de naarste gevoelens, die bij trauma kan horen: "het komt nooit meer goe, een mooie toekomst, dat is niet voor mij weggelegd, etc.etc."
:knuffel: :knuffel:
Heel rot om te voelen.
En nou kan ik het makkelijke advies geven "dat je dat niet moet geloven, want het is niet waar": het is wel, hoe jij je voelt en dat is heel rot!!!!
(Mbt. de toekomst is het bij de meeste getraumatiseerden niet waar gebleken. Soms is die info een troost maar soms kan iemand daar niets mee.)
Jlien schreef: Die depressie is mijn eigen schuld. Omdat ik als kind alles opgekropt heb en nooit heb gepraat over de dingen die ik heb meegemaakt.
Eh.....
"Het is mijn eigen schuld" kan tenminste 2 dingen betekenen.
Ten eerste de letterlijke schuldvraag: "wie is her fout geweest?!" (Al dan niet met allerlei wijsvingers, boze blikken, nare zwarte wolken etc.etc.)
EN het kan betekenen: "kan ik er iets aan doen".

Op zich is het wel zo, dat je na een ingrijpende gebeurtenis, als mens doorgaans behoefte hebt aan steun.
Ik kan me voorstellen, dat als je steun gezocht en gekregen had, dat je dan nu niet depressief was geweest.

Maar oma Janneke is incestvrouw. Ik heb steun gezocht en niet gekregen. Het was in vrijwel ieders belang, dat er werd gezwegen, "men" (vooral mijn moeder) wilde er simpelweg niet aan.
Jlien schreef:Mijn psychologe blijft maar herhalen dat dit niet mijn schuld is. Dat ik zo lang sterk ben geweest etc. En dat het niet anders kon dat ik ging breken (vroeg/laat).
Ja, ken je de term "overleven"...? Dat is idd 'doorgaan, alsof er niets aan de hand is'. Alles inslikken, mooi weer spelen, noem maar op. (En allerlei vaardigheden die je zou moetne leren, overslaan, want je moet overleven, dat gaat voor.)
Jlien schreef: Maarja ik zit er dus maar mooi mee. Waarom kan ik zo moeilijk over gevoelens praten?
1) Omdat je overleefd hebt.
2) Hebben jullie op therapie er over, hoe jouw overlevingsmechanismen werken, en hoe je ze langzaam zou kunnen afbouwen/ verplaatsen naar iets dat leuker resultaat geeft...?
Jlien schreef: Nu blijf ik maar de wereld wijsmaken dat het goed met me gaat en vertel ik dus iedere dag leugens.
(Nee - kenlijk zijn jullie in therapie nog niet bezig met je overlevingsmechanismen langzaam om te bouwen.)
Jlien schreef:Wat ik haat aan mezelf. Want eigenlijk ben ik een heel oprecht iemand.
:knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel:
Je bent, wegens het trauma en het feit, dat je therapie daar nog niet is, nog steeds aan het overleven.
Jlien schreef: Ik ben niet meer wie ik was (in een gelukkige periode) en ik zal nooit worden wat ik had kunnen worden.
:knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel:
Als incestvrouw gesproken: sommige dingen zijn idd kwijt.
Een romantische eerste keer sex - hm, mijn kennismakeing waren verkrachtingen. Maar na het verwerken kwam wel een andere "first", die erg romantisch was.
En de aanname, dat alle mensne altijd van goede wil zijn, die ben ik idd voorgoed kwijt.
Maar dat geeft niet, want de meste mensne zijn meestal wel aardig en zo machteloos als ik als kind was, zo ben ik nu niet meer.
Jlien schreef:Ik kan niet met mezelf leven en ook niet met deze wereld. Ik ben doodongelukkig en levensmoe.
Afgelopen kerst was ik bij een concert, waarin "nieuwe kerstliederen" werden gezongen.
een daarvan luidde "Wat voor een wereld wil je? Voor jezelf en je kinderen? Deze?!"
(Dat was het refrein, met een paar coupletten over "dat er een boel ellende in de wereld is".
En ik vond het een mooi ritme: "Wat voor een wereld wil je? Voor jezelf en je kinderen? Deze?!"
(Ik "heb hem er in gehouden". We leven niet inde mooist denkbare wereld. Maar daar zijn wel dingen tegen te doen.)
Jlien schreef:Door omstandigheden heb ik nu 2weken mijn psychologen niet gezien. En ja ik voel dat hoor. Het is de enigste plaats waar ik tenminste niet hoef te liegen.
:knuffel:
....en gesproken over erkenning: ik vind het ook wel heel erg "alleen" klinken, dat je alleen bij je therapeuten je masker kunt laten vallen.
Heel naar!!
Jlien schreef: De ene psychologe waar ik al van eind 2012 ga (de andere pas van januari dit jaar) begrijpt me tenminste als ik zeg dat ik niet meer wil leven. Ze kent men problemen, men angsten, mijn pijn en verdriet.
Rot hoor, dat er kennelijk geen andere mensne zijn, die dat ook weten...!
Jlien schreef:Het feit is dat ik geen toekomst voor mezelf zie. Ik leef enkel nog om anderen te plezieren. :-s Ik weet niet wat ik hier nog doe. En zie niet in hoe het kan verbeteren. Ik heb geprobeerd te herstellen maar het lukt me niet. Mss dat ik hier nog wat steun vindt? Dat is ook de reden dat ik hier ben, misschien zie ik plots het licht terug.
Feit is, dat je therapie nog maar nauwelijks is begonnen, je overlevingsmehanismen zijn nog lang niet afgebouwd, je hebt buiten de spreekkamer weing tot geen steun als ik het zo lees, dus wat dat betreft sa je nog "aan het begin".

Gelukkig leven we in 2014: traumaverwerking hoeft geen lange weg te zijn.
Jlien schreef:Het enigste dat ik zeker weet dat deze depressie tot men dood zal leiden... als er niet gauw iets verandert.
Ja, met een depressie valt op gegeven moment ook niet te leven, dat klopt.
Zaak is dus, je trauma voortvarend aan te pakken, met respect voor je belastbaarheid.
Puur technisch: je cortisolgehalte is interessant. Dat is ene van de stoffen die je bijnierne horen te produceren, wie door trauma depressief raakt, zit vaak te laag in cortisol. (En helaas: daar zijn uitstekende pillen tegen, ze heten "carnitine" - of nu ja, dat zit er in, en het is te krijgen bij iedere goede drogist. Maar anti depressiva doen niets, nada niente met cortisol - en de meeste artsen gedragen zich hier vaak ook als psycholoog ipv. als arts - "Oh, u voelt u zo en zus en dit en dat" - noou, dat heet depressie, u krijgt AD. De grote uitzondering heet orthomoleculaire arts: die zegt "Wat rot dat je dperessief bent, ik wil weten hoe het is met je lever, je BCAA gehalte, je cortisol, etc.etc.etc. en dan kalefatert je lijf tenminste op. Het trauma krijg je daar niet mee weg, maar depressie is vooral een lichamelijke reactie op trauma.)
Jlien

Re: Endogene depressie

hoi,

bedankt voor je reactie.
De term 'endogeen' is volgens mij achterhaald en betekende zoiets als "zonder aanleiding van buitenaf" - en dat geldt voor jou dus niet, maar och, dat zijn bijzaken.)
Is dan inderdaad misschien verkeerd woord gebruik. Maar men psychologe gebruikt het om aan te duiden dat ik zo vast zit in mezelf.

Wat een aparte therapie heb je trouwens. Heb je daar zelf voor gekozen...?
Euhm ja. Eigenlijk ben ik er best wel tevreden mee. Het is een combinatie van creatieve en gesprekstherapie. En ik heb de indruk dat ik in de creatieve therapie nog meer kan aangeven wat de trauma's met me doen,... Ik kan niet zonder begeleiding momenteel. Ik besef het maar al te goed.Maar soms vind ik het toch naar. Ik in therapie? Ik die vroeger zo sterk was...

Ten eerste: de eerste fase van traumaverwerking gaat over technieken leren. Om jezelf t ekunne troosten, kalmeerne, moed in spreken. En op gegeven moment ook: dingen zoals triggers leren herkennen. En te snappen hoe macht werkt.
echte technieken heb ik nog niet aangeleerd. Ik weet wel wat me triggerd en hoe ik daarop reageer. Ik probeer het meestal te negeren en begin muziek te luisteren ofzo. Altijd afleiding proberen zoeken... :)
Heb je een idee, wat je kunt doen tegen deze zwarte gedachten...? Heb je een idee, he en wanneer (...en mogelijk: waarom) nu weer vet slecht gaat...?
Nee de zwarte gedachten overheersen men denkwijze de hele dag door en heb wel geprobeerd om ze weg te krijgen en dat lukt me niet. Dusja nu zitten ze daar en vecht ik er niet meer tegen. Weet niet of dat wel zo goed is :-s Maar maandag zie ik de psychologe terug en vertel ik het wel dat het zo slecht gaat. Meestal voelt ze het wel aan en vraagt ze er zelf achter.
Naar hoor...?
Wat voor demonen zijn het? Hoe vallen ze jou aan?
En heb je middellen, om terug te vechten...?
Met demonen bedoel ik de ziekte en hoe hard het me elke dag terroriseert. Hoe het mijn denkwijze zodanig in negatieve vorm aantast. Hoe het zorgt dat ik tot niets meer in staat ben... :angry: µµ
Terugvechten?! heb ik momenteel echt geen zin in en totaal geen energie voor. Vandaag kom ik pas op 3 plaatsen; mijn bed, de zetel en de tafel om aan te eten.

Oei!!
Een van de eerste dingen die je als getraumatiseerd mens nodig hebt, is erkenning.
Dus pillen slikken, om te maken, dat nieamnd ziet, dat je getraumatiseerd bent - nee, "dat voelt niet".
3some Bedankt voor deze woorden. Voel ik me toch begrepen! Want de meeste mensen denken dat je de pillen neemt en er beter uitziet , het probleem is opgelost [zucht]...Ik voel me er alleen maar rotter door en denk dan dat ik niet kan leven op eigen kracht. Wat ook waarschijnlijk een verkeerd denkpatroon is, maar dat is hoe ik denk.



Op zich is het wel zo, dat je na een ingrijpende gebeurtenis, als mens doorgaans behoefte hebt aan steun.
Ik kan me voorstellen, dat als je steun gezocht en gekregen had, dat je dan nu niet depressief was geweest
Precies! Soms vraag ik mezelf af waarom ik niet sterker kan zijn..
Maar oma Janneke is incestvrouw. Ik heb steun gezocht en niet gekregen. Het was in vrijwel ieders belang, dat er werd gezwegen, "men" (vooral mijn moeder) wilde er simpelweg niet aan.
:knuffel: Was waarschijnlijk ook een hele rotte periode voor jou. Ik weet wat het is misbruik in eigen familie... :knuffel:
(Nee - kenlijk zijn jullie in therapie nog niet bezig met je overlevingsmechanismen langzaam om te bouwen.)
Therapie gaat ook wel heel langzaam met mij.. Ik ben echt een moeilijk persoon denk ik. Iemand die een handleiding heeft maar hem zelf soms niet begrijpt.. En eigenlijk kan ik ook wel zeggen dat ik in de eerste maanden therapie niet erg veel zei. Ik praten tegen onbekende no way..( Nu verloopt het al wat beter hoor.) En ik heb ook de hele zomer niet kunnen gaan omdat ik in het ziekenhuis lag met mijn depressie. Dan is het een klein beetje beter gegaan. Dankzij de psychologe en de omgeving ginder. Maar na enkele weken en een nare gebeurtenis waardoor het leek alsof voor mij de geschiedenis terug herhaalde. => er had een kennis zelfmoord gepleegd. Wat me op dat moment terug gebroken heeft want één van mijn beste vriendinnen heeft op 15j leeftijd zelfmoord gepleegd. Ik zat terug in de put door die situatie. <= En dan heb ik echt maanden als een zombie rondgelopen echt. Ik denk niet dat de psychologe zoveel kon met mij en ze kon me dus ook niet echt iets bijbrengen. Ze gaf me steun en een luisterend oor. Meer had ik op dat moment niet nodig en mijn hoofd kon het ook niet aan. Nu voel ik dat ik terug op dat punt geraak, echt naar.

Als incestvrouw gesproken: sommige dingen zijn idd kwijt.
Een romantische eerste keer sex - hm, mijn kennismakeing waren verkrachtingen. Maar na het verwerken kwam wel een andere "first", die erg romantisch was.
En de aanname, dat alle mensne altijd van goede wil zijn, die ben ik idd voorgoed kwijt.
Maar dat geeft niet, want de meste mensne zijn meestal wel aardig en zo machteloos als ik als kind was, zo ben ik nu niet meer.
:knuffel: :knuffel: :knuffel:
In de goede wil van mensen geloof ik ook niet echt meer. AL kan ik niet ontkennen dat niet iedereen slecht. Mensen moeten zich maar eerst bewijzen voor ik ze toelaat tot mijn wereld. En ik heb niet graag dat mensen aan mijn lijf zitten. Dus hou ik iedereen op afstand. Terwijl ik dat diep vanbinnen eigenlijk niet wil en wel een beetje hunker naar wat genegenheid 022.
....en gesproken over erkenning: ik vind het ook wel heel erg "alleen" klinken, dat je alleen bij je therapeuten je masker kunt laten vallen.
Heel naar!!
Ik zou wel bij enkele vrienden terecht kunnen hoor. En mijn moeder zou het mss wel willen dat ik meer met haar praat, maar ik kan het niet. Ben ook niet zo opgevoed. En trouwens ik wil de mensen rond me heen niet ongelukkig zien omdat ik het ben... Ik wil echt dat ze het goed hebben en wil niet dat ze inzitten met mij. Wat ze wel doen.
Rot hoor, dat er kennelijk geen andere mensne zijn, die dat ook weten...!
Som zeg ik tegen een iemand dat ik graag dood zou gaan. Ze begrijpt me wel en weet wat depressie aan kan richten want ze is van opleiding verpleegster. maar toch zeg ik het niet graag omdat die persoon zich zo veel dingen aantrekt. En mijn verdriet wil ik haar echt niet aandoen. Soms zou ik ook wel tegen mijn moeder willen zeggen hoor dat ik het liefst niet wil leven. Maarja ook dat (vind ik) kan ik haar niet aandoen. Ze is nu al zo bezorgd...
Feit is, dat je therapie nog maar nauwelijks is begonnen, je overlevingsmehanismen zijn nog lang niet afgebouwd, je hebt buiten de spreekkamer weing tot geen steun als ik het zo lees, dus wat dat betreft sa je nog "aan het begin".


Is wel waar wat je zegt. Deels mijn eigen schuld omdat ik vast zit vanbinnen en niet instaat ben om over mijn gevoelens te praten.
Gelukkig leven we in 2014: traumaverwerking hoeft geen lange weg te zijn.
:knuffel: Thx voor je woorden!!! :knuffel:
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Endogene depressie

Het is erg benauwend als je geen mogelijkheden ziet. Dat je ze niet ziet betekent niet dat ze er niet zijn. Die demonen waarvan je spreekt hoeven je leven niet te bepalen. Door sterk te zijn kan je jezelf een tijdje handhaven, maar uiteindelijk zal je overwinnen omdat je simpelweg beter bent dan je demonen.

Ik hoop dat je dit inziet en leert dat veruit de meeste situaties een uitweg hebben. Het vergt soms wat geduld, frustratie en creativiteit om te winnen, maar die eigenschappen zitten ons in de genen.

Doe je trouwens aan lichaamsbeweging? Onderzoek wees uit dat van een grote groep mensen met een hevige depressie het merendeel genas nadat men regelmatig ging bewegen. Nu ben ik zelf ook depressief geweest en besef dat je in die situatie geen zin hebt om te bewegen. Nu ik regelmatig beweeg voel ik me toch beter dan ooit. Als je eenmaal een prettige routine hebt gevonden verdampt je tegenzin als sneeuw voor de zon en het doet wonderen voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Hopelijk kan je hier iets mee. Veel sterkte en succes.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Endogene depressie

Jlien schreef:hoi,

bedankt voor je reactie.
Graag gedaan...! :)
Jlien schreef:Maar men psychologe gebruikt het (endogene depressie, J.) om aan te duiden dat ik zo vast zit in mezelf.
Ach - over woorden valt altijd wel te debatteren.
En je kunt als mens om heel veel redenen "vast zitten" in jezelf.
Jlien schreef:Euhm ja. Eigenlijk ben ik er best wel tevreden mee. Het is een combinatie van creatieve en gesprekstherapie. En ik heb de indruk dat ik in de creatieve therapie nog meer kan aangeven wat de trauma's met me doen,...
Ja - wat leuk, creatieve therapie...!
(Maar de vriendin die dat ooit deed, deed het niet naast, maar in plaats van gesprekstherapie.)
Maar als deze combi voor jou werkt: alleen maar heel erg goed!!!
Jlien schreef:Ik kan niet zonder begeleiding momenteel. Ik besef het maar al te goed.Maar soms vind ik het toch naar. Ik in therapie? Ik die vroeger zo sterk was...
Eh - je bent niet zwak, maar gewond.
En de overleefsterskracht, hm, tja... - In mijn vrouwengroep hadden we het opo gegeven moment over "de vloek van de overleefster". Iedereen blijkt er op gegeven moment in te vliegen - dat heeft iets heel erg verdrietigs. (In feite laat iedereen zich om de tuin leiden. En dat jij je ondertussen naar voelt, ziet of voelt zo ongeveer nieamnd - bah...)
En nogal wat van ons hadden meer dan eens, als ze om hulp vroegen iets te horen gekregen van het chapiter: "Jij? Jij bent zo sterk! Nou moet je niet opeens zielig gaan lopen doen...!" :evil: (Om uit je vel te springen.)
Jlien schreef:echte technieken heb ik nog niet aangeleerd.
Jammer - dat is zo belangrijk...!! Ik zal dadelijk een uitgebreide oefening opschrijven.
Jlien schreef:Ik weet wel wat me triggerd en hoe ik daarop reageer. Ik probeer het meestal te negeren en begin muziek te luisteren ofzo. Altijd afleiding proberen zoeken... :)
Dat is alvast heel wat: weten "Oh, hier word ik getriggerd, niet op reageren, laat ik iets compleet anders gaan zoeken" - Prima! (Het voorkomt ruzie, nieuwe "rotzooi", etc.)
En: hopelijk als je boos werd van de trigger, dat je jezelf kunt kalmeren, als je bang werd, dat jejezelf moed kunt geven, etc.
Jlien schreef:de zwarte gedachten overheersen men denkwijze de hele dag door en heb wel geprobeerd om ze weg te krijgen en dat lukt me niet. Dusja nu zitten ze daar en vecht ik er niet meer tegen. Weet niet of dat wel zo goed is :-s
...als gezegd: mijn yogaleraar riep dan van "een winnaar heeft het gevoel van wnnen al vanaf het begin te pakken". Heb je dat gevoel niet, wat zal je dan idd een nederlaag riskeren, daar schiet je ook nul komma niets mee op. (Afdeling ratio.)

Ondertussen is het wel heel rot, dat al die negativiteit over je heen spoelt...!!!
:knuffel: :knuffel: :knuffel:
Wat mij meestal wel hielp, was mezelf met mededogen ""bekijken"" en toespreken.
"Och, die Janneke - krijgt die arme meid weer die hele zwik ellende over zich heen, geen ontkomen aan, vreselijk hoor...!!"
(Dan heb je het niet nodig, dat de ellende eerst weg zou gaan.)
Jlien schreef:
Oei!!
Een van de eerste dingen die je als getraumatiseerd mens nodig hebt, is erkenning.
Dus pillen slikken, om te maken, dat niemand ziet, dat je getraumatiseerd bent - nee, "dat voelt niet".
3some Bedankt voor deze woorden. Voel ik me toch begrepen! Want de meeste mensen denken dat je de pillen neemt en er beter uitziet, het probleem is opgelost [zucht]...Ik voel me er alleen maar rotter door
Brrr....!!!!!!
Hoe ze het precies bedoelen, en hoeveel onhandigheid en nwetendheid etc.etc.etc. - maar het gaat nu om jou.
En het klinkt mij idd in de oren naar "als het plaatje, de buitenkant nou maar op orde is..." - en dat is zo'n ontkenning van de binnenkant, van je gevoel, van wat er allemaal echt speelt!
:knuffel:
Jlien schreef:en ik denk dan dat ik niet kan leven op eigen kracht.
:knuffel: :knuffel: :knuffel:
Jlien schreef: Wat ook waarschijnlijk een verkeerd denkpatroon is, maar dat is hoe ik denk.
Eh - cognitieve gedragstherapie kan voordelen hebben, maar ook hele grote nadelen.
Soms kan het zin hebben, om jezelf te corrigeren "nee - zo moet ik niet denken".
Maar dat kost wel bakken met energie - en die heb je sowieso niet.
CGT helpt niet echt teggen depressie en al helemaal niet tegen trauma. Het kan wel zin hebben in de eerste fase van traumaverwerking, om de feitelijke problemen in het hier en nu feitelijk kleiner te maken. Niet minder dan dat, maar ook niet meer. De problemen die we "trauma" en "depressie" noemen, komen niet voort uit je logische denken - je logische denken volgt op trauma en depressie.

En dan kan het zin hebben, om zoals de boeddhisten zeggen, "mentaal een veertje te pakken" en de depressieve gedachte met het veertje aan te raken "alsof je met het veertje de depressieve gedachte zou kunnen laten uiteenspatten als een zepbel". De hele grap is, dat dat dus niet kan, maar je hebt de gedachte ondertussen wel gelabeld als "een depressieve gedachte" - net niet de gehele waarheid.
Wel helaas jouw gevoel op dit moment - en geef jezelf dan troost.

Jlien schreef:
Op zich is het wel zo, dat je na een ingrijpende gebeurtenis, als mens doorgaans behoefte hebt aan steun.
Ik kan me voorstellen, dat als je steun gezocht en gekregen had, dat je dan nu niet depressief was geweest
Precies! Soms vraag ik mezelf af waarom ik niet sterker kan zijn..
Eh - ik dacht dat je schreef dat je die steun niet gehad hebt...?

En ik snap donders goed dat je graag zou willen, dat je sterker was, niet depressief was.
Dat is op zich alleen maar heel erg goed en positief.
En puur feitelijk, moet eerst het trauma worden verwerkt, dan klaart de depressie vaak al vanzelf op. (En soms is er dan nog iets extra's nodig.)
Jlien schreef:
Maar oma Janneke is incestvrouw. Ik heb steun gezocht en niet gekregen. Het was in vrijwel ieders belang, dat er werd gezwegen, "men" (vooral mijn moeder) wilde er simpelweg niet aan.
:knuffel: Was waarschijnlijk ook een hele rotte periode voor jou. Ik weet wat het is misbruik in eigen familie... :knuffel:
Ja - dat was idd heel naar!!
Ben jij ook incestvrouw, of maakte je het van dichtbij mee...?
Jlien schreef:Therapie gaat ook wel heel langzaam met mij.. Ik ben echt een moeilijk persoon denk ik. Iemand die een handleiding heeft maar hem zelf soms niet begrijpt.. En eigenlijk kan ik ook wel zeggen dat ik in de eerste maanden therapie niet erg veel zei. Ik praten tegen onbekende no way..( Nu verloopt het al wat beter hoor.)
Fijn, dat het nu wat beter gaat...!
En op deze pagina (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eye_moveme ... processing) staan een aantal belangrijke dingen over trauma en verwerking.
Ik pik er nu even dit citaat uit: "'overlevingsmechanismen' zijn onbewuste, vrijwel volautomatische gedachten en gedragingen, die ten tijde van de ellende een belangrijke, beschermende rol speelden. Maar na afloop van de ellende is hun waarde niet langer positief, maar keert het zich tegen hen. Bijvoorbeeld: "Tot ik iemand echt vertrouw, zeg ik niet dat ik pijn heb, me zwak voel, bang ben - tot die tijd houd ik me groot en stoer". In een nare omgeving is dit functioneel: als nare mensen weten wat iemand pijn doet, is dat voor hen waardevolle informatie, waarmee iemand in de toekomst nog beter pijn gedaan kan worden. Maar in de spreekkamer van de therapeut betekent dit, dat de therapeutische band zeer langzaam en uiterst gedegen moet worden opgebouwd."

Ik heb een hekel aan het woord "functioneel", maar het betekent hier zoiets als: "het is zinnig gedrag". Laat de therapeute idd eerst maar eens bewijzen, dat ze te vertrouwen is - en dat je tot die tijd niet al te veel loslaat: je kunt beslist stommere dingen doen!
Jlien schreef:En ik heb ook de hele zomer niet kunnen gaan omdat ik in het ziekenhuis lag met mijn depressie. Dan is het een klein beetje beter gegaan. Dankzij de psychologe en de omgeving ginder.
Heftig hoor!!
:knuffel:
Jlien schreef:Maar na enkele weken en een nare gebeurtenis waardoor het leek alsof voor mij de geschiedenis terug herhaalde. => er had een kennis zelfmoord gepleegd. Wat me op dat moment terug gebroken heeft want één van mijn beste vriendinnen heeft op 15j leeftijd zelfmoord gepleegd. Ik zat terug in de put door die situatie. <= En dan heb ik echt maanden als een zombie rondgelopen echt.
Lieve help nog aan toe - nog veel heftiger!!!
:knuffel: :knuffel: :knuffel: :knuffel:
Jlien schreef: Ik denk niet dat de psychologe zoveel kon met mij en ze kon me dus ook niet echt iets bijbrengen. Ze gaf me steun en een luisterend oor.
Dat is idd een vorm van "bewijzen, dat ze te vertrouwen is" - goed zo!!
Jlien schreef:Nu voel ik dat ik terug op dat punt geraak, echt naar.
Geef jezelf alle troost en zorg, die je geven kunt, je hebt het nodig!!
En svp organiseer ook andere mensen, die jou troost en steun en zorg en wat al niet geven!!
Jlien schreef:In de goede wil van mensen geloof ik ook niet echt meer. AL kan ik niet ontkennen dat niet iedereen slecht. Mensen moeten zich maar eerst bewijzen voor ik ze toelaat tot mijn wereld.
Groot gelijk!!
Eerst bewijzen, dan toegang.
En op voorhand maar van alles en nog wat aannemen - nee, niet doen!
Jlien schreef:En ik heb niet graag dat mensen aan mijn lijf zitten. Dus hou ik iedereen op afstand. Terwijl ik dat diep van binnen eigenlijk niet wil en wel een beetje hunker naar wat genegenheid 022.
Ja, dat is een dilemma. Maar idd: doe het wel volgens hetzelfde schema van "eerst moet iemand zich nadrukelijk bewijzen, dat hij/zij te vertrouwen is, anders niet aan beginnen".

En als dat goed voor jou voelt, kun je alvast beginnen, met je hand aan te raken met je andere hand, te voelen, hoe dat voor jou voelt - word je er blij van...? Rustig? Of just boos, of nog weer iets anders..?
n dan je gezicht, je onderarmen, je hals, je voeten, etc.etc.
Jlien schreef:Ik zou wel bij enkele vrienden terecht kunnen hoor. En mijn moeder zou het mss wel willen dat ik meer met haar praat, maar ik kan het niet. Ben ook niet zo opgevoed. En trouwens ik wil de mensen rond me heen niet ongelukkig zien omdat ik het ben... Ik wil echt dat ze het goed hebben en wil niet dat ze inzitten met mij. Wat ze wel doen.
...ook van die dilemma's.
Hoe jij bent opgevoed, is grof gezegd eerder de verantwoordelijkheid van je moeder (en zegt waarschijnlijk ook heel veel over de persoonlijkheid van je moeder) en niet van jou.
Maar dat je niet in je opvoeding hebt geleerd om over gevoelens te praten (...en je moeder dat wellicht ook niet goed kan...) helpt helaas niet echt.
En: het siert je, dat je wilt dat andere mensen gelukkig zijn!!
- En ook goed, dat je aanvoelt, dat ze niet 100% gelukkig zijn, omdat ze voelen, dat het rot met jou gaat.
Wat soms kan helpen, is een behoefte benoemen. Zoiets als: "Ik voel me dus niet top, maar iets waar ik wel zin in zou hebben is...." (samen naar een film kijken, een wandeling in de zon maken, vul maar in).
Jlien schreef: Soms zeg ik tegen een iemand dat ik graag dood zou gaan. Ze begrijpt me wel en weet wat depressie aan kan richten want ze is van opleiding verpleegster. maar toch zeg ik het niet graag omdat die persoon zich zo veel dingen aantrekt.
...maar ga niet te veel voor anderen denken "Ze is zo gevoelig, dan is ze zelf dagenlang van slag..." - mogelijk valt dat wel mee.
De beslissing "...dus ik kan het niet maken, om dingen te vertellen" moest je liever niet in je eentje nemen!
Jlien schreef:En mijn verdriet wil ik haar echt niet aandoen.
Eh - juist huilen kan enorm opluchten. En dat is iets, wat die ander ook voelt, hoe het jou oplucht. Dus verdriet bij een goede vriendin uiten, wees daar niet te benauwd voor.
Jlien schreef:Soms zou ik ook wel tegen mijn moeder willen zeggen hoor dat ik het liefst niet wil leven. Maarja ook dat (vind ik) kan ik haar niet aandoen. Ze is nu al zo bezorgd...
:knuffel: :knuffel: :knuffel:
Maar juist die loeizware gedachten uitspreken, (al dan niet tegen je therapeute ipv. je moeder) kan opluchten!!
Jlien schreef:
Feit is, dat je therapie nog maar nauwelijks is begonnen, je overlevingsmehanismen zijn nog lang niet afgebouwd, je hebt buiten de spreekkamer weing tot geen steun als ik het zo lees, dus wat dat betreft sta je nog "aan het begin".
Is wel waar wat je zegt. Deels mijn eigen schuld omdat ik vast zit van binnen en niet in staat ben om over mijn gevoelens te praten.
Stap een is, dat je therapeute moet bewijzen, dat ze te vertrouwen is.
Daarna moet je een soort van inhaalslag maken: inhalen, wat je in je opvoeding niet hebt geleerd en door trauma hebt afgeleerd: praten over gevoelens.

EN: heel belangrijk: in de eerste fase van traumaverwerking staan die hele grote gevoelens niet eens op de voorgrond!!
Of nu ja - natuurlijk gaat het er om, hoe jij je voelt, maar dan wel "in het hier en nu". Wat kom je NU tegen, wat zou je NU anders willen zien (...de hele depressie weg, graag, en het trauma ook per zwaaiende toverstaf verdwenen, en snel, svp...!!!). Gecombineerd met "hoe werkt macht". Zoals dus die dilemma's van hoeveel kan ik van mijn ellende laten zien aan anderen (niet voor hen gaan denken, bijv.).
De heftige gevoelens van de trauma's zelf komen pas, als je een stevige "basis" hebt gecreeeerd in de eerste fase. (Dus dat je dat nu nog niet kan, is totaal geen enkele hinderpaal voor de voortgang van de therapie.)

En het zij herhaald: gelukkig leven we in 2014: traumaverwerking hoeft geen lange weg te zijn. Eerst een stevige, goede basis in het hier en nu, dan met een techniek zoals emdr de diepte in, en dan nog eens grondig nagaan, "wat heb ik zoal gemist door alle ellende, en hoe ga ik dat alsnog inhalen, welke vaardighedne wil ik ontwikkelen, etc.etc."


Op yoga (ook een aanrader!) leerde ik ooit deze oefeningen: "gebruik je 5 zintuigen".

Vraag je af: "wat zou ik nu willen ruiken..."
Wellicht parfum. Of bloemen, of wierook. Of van die geuren van essentiele olie.
En: geef jezelf dan die geur!

Je kunt je verdiepen, als je daarvoor voelt in de "vertaling" van die verschillende geuren – en daar eventueel je voordeel mee doen.
Ceder maakt rustig, zo'n boom die STAAT in de grond met een loodrechte penwortel. Of sinasappel maakt blij en geeft een mediterraans optimisme. Of geranium, dat stelt, dat je de nare dingen van het leven kunt wegwerken. Marjolein kan troosten en kaneel geeft een 'omhullend' gevoel.
...of wat je verder maar prettig vind. Geuren werken diep door in je emoties!!

Proef: je favoriete theesoort. Of als je een echte drogist naast je Ap Heijn weet: ruik, of je zoethout lekker vind. Je kunt kruidenthee maken - wat giga veel mogelijkheden heeft. Vrouwenmantel met valeriaanwortel kan kalmerend werken. En thee "moet" vooral ook lekker zijn. Goudsbloem kan zeer smakelijk zijn, of berk, of... Kamille met brandnetel en gemberstukjes kalmeert en geeft warmte en voeding.
Als je hier voor voelt: ga er uitgebreid mee experimenteren, het is een prima manier om goed voor jezelf te zorgen!

Trek je favoriete kleur aan. (Niet te veel zwart, als je je akelig voelt.) Ik heb bijv. T-shirts in alle kleuren van de regenboog in de kast.
Zodat, als ik een "ik wil blauw" dag heb, ik iets blauws aan kan trekken. Uiteraard kun je ook een mooie gekleurde shawl over je bank leggen of een mooie, knalpaarse omslagdoek omdoen...
En mbt. creatieve therapie kun je je hier natuurlijk helemaal uitleven Misschien is "nat op nat" schilderen iets voor jou? Of heb je in bepaalde buien meer zin in wasco en danfiks krassen...?
(En ook hier geldt, dat kleuren allerlei betekenissen zouden kunnen hebben. Rood is een ''warmere'' kleur dan blauw, etc.etc.)

Voel met je handen. Aai je hond - of je pluche beer. Of ga breien of weven. Of masseer jezelf. (Google eens op 'ttouch' van Linda TJ. http://www.ttouch.com/examplesTTouch.shtml)
Bij yoga is er een oefening, dat je een lapje zijde krijgt, met de opdracht in vervoering te raken van het tasten. En: voelen met andere stukken huid 'mag ook', hoor. Je gezicht tegen een ijszakje uit het vriesvak leggen kan heerlijk zijn als je hoofdpijn hebt.
Of: leg 1 gelpad in het vriesvak en kook er 1tje in de magnetron: dan kun je jezelf (voorzichtig en met mate!) wisselbaden geven. Of zo'n kersenpittenzak (hittepit) voor in de magnetron. Of je slaat een wollen omslagdoek om.

...en dan je 5e zintuig: geluid. Zelf zingen kan leuk zijn, of een instrument bespelen (als dat niet te moeilijk is) maar je kunt ook een cd opzetten. Bach die rustig maakt en structureert. Of "slagerij van Kampen" als je boos bent. Of Mozart, of Vivaldi "die juicht, omdat het leven het leven is" (de boffert...) maar ook van treurnis weet. Of gewoon The Beatles, "van toen we nog jong waren".....Ik heb een CD met harpmuziek, dat troost. Of liedjes uit een periode, dat je je redelijk gelukkig voelde.


Bewegen, bijv. wandelen kan helpen om je hoofd leeg te maken - je kunt ook yoga proberen - of judo. (Het gevoel, dat je nare mannen je letterlijk van het lijf kunt houden, kan schelen.)
Je kunt als mens je emoties vastzetten in je spieren, dus af en toe je schouders losdraaien is prima - maar soms komt er dan prompt een huilbui.
"Dat kun je er maar beter uitgooien" - maar als je je al akelig voelt, "moet" er ook wat troostends tegenover staan.
Welke geur kan jou troosten...?
Welke smaak kan jou troosten...?
Welke kleur wil je nu zien..? Etc.

Ofwel: hoe meer je hebt geoefend met het bovenstaande, hoe makkelijker je er in tijden van ellende op kunt 'terugvallen'.
(Het beste is doorgaans een goed gesprek met vrienden, maar dat lukt niet altijd op stel en sprong, soms hebben je vrienden ook sores en/of heb jij meer troost nodig, dan de vriendschap hebben kan - en als je dan goed voor jezelf kunt zorgen, kun je overbelasting van de vriendschap voorkomen.)

Er zijn CD's in de handel, (voor 10 of 20 euri kun je iets behoorlijks hebben) die jouw hersenen helpen, om alfagolven te produceren. Of theta. (Google eens naar hemisync, brainsync of monroe instituut.) Je hebt er een koptelefoon bij nodig. De techniek draait om bin.aural geluid (letterlijk: 2 oren hebbend) je ene oor krijgt een heel klein beetje ander geluid dan je andere oor. "Jijzelf" hoort het verschil niet, maar je hersenen reageren er wel op.
Sommige mensen vinden het heerlijk om thuis een loudspeaker aan de ene kant van de kamer te hebben en de ander loudspeaker aan de andere kant (ipv. een koptelefoon).
En als je in bed ligt, kan een CD met hetzij alfa, hetzij theta of delta je in slaap helpen. (Als ik klaarwakker ben, werkt alfa of theta, maar doet delta niets, kennelijk is dan voor mij die afstand te groot.)

Ontspanningsoefeningen zijn ook belangrijk, onderzoeken hoe je je stress kunt "afbouwen". Bijv.:"Ik maak een plank vrij voor mijn lievelingsboeken, lekker onder handbereik". Een mooi plaatsjesboek (van sail, of met paarden, of jonge katjes).
Een heerlijke roman "om in te wonen".
Leg een plakboek aan, met mooie herinneringen, lieve briefjes, etc. Waarin je dingen opschrijft, waar JIJ trots op bent, dingen die goed gegaan zijn, mooie dingen die je gezien hebt, etc.

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”