Gebruikersavatar
reneemulder
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:21

Aankomen en medicatie slikken of stoppen met alles

Hoi,

Weet niet of ik in het juiste topic mijn bericht plaats, maar ik heb een dilemma. Voor mij een groot dilemma, hoewel mensen in mijn omgeving zeggen dat het beter is om je goed te voelen als je druk te maken over je gewicht.

Ik slik nu 1 jaar lexapro en sinds febr risperdal erbij. Dankzij de risperdal gaat het beter. Door alles wat ik mee heb gemaakt in een jaar tijd was ik behoorlijk wat afgevallen en de afgelopen maanden ging mijn gewicht langzaam omhoog. Maakte me er niet zo druk om, omdat ik me weer beter voelde. Ik ben er nog niet, maar ik vecht en we zijn aan het omhoog klimmen.

Tot een maand geleden ik weer op mijn oude gewicht zat en ik extra ben gaan letten op wat ik at. Ik ben minder gaan eten, snoep helemaal niet meer. En ondanks dat kom ik nog steeds elke week bijna een kilo aan. Zou dus aan de medicatie liggen, volgens psychiater, die verandert je stofwisseling.

Ik ben nu op een punt gekomen dat ik er vreselijk van baal. Eet momenteel minimaal en vanochtend toch weer een kilo erbij. Ik heb geprobeerd om met de risperdal te stoppen, maar dat is helemaal een gevecht. Ik heb contact gehad met mijn psychiater en die vertelde dat ik nog niet mag stoppen omdat ik nog niet zonder kan. Als ik die pil niet neem, voel ik me ook vreselijk. Blijkbaar doet de risperdal iets bij mij zodat ik me goed voel.

Maar ik wil geen kamerolifantje worden en vanochtend had ik de neiging om alle medicatie in de vuilniszak te gooien. Ben nu stiekem aan het afbouwen met de lexapro. En vandaag maar weer geen risperdal genomen.

maar heb angst dat ik mijn eigen glazen in gooi, omdat ik de medicatie niet inneem. Vind het oneerlijk. Voor mijn gevoel heb ik eigenlijk geen keus. Of pillen slikken en dikker worden, of geen pillen slikken met het risico dat het fout gaat?

Wat moet ik doen? Wat kan ik tegen die kilo's doen. Ik wil niets meer aankomen. Ik ben nu 1 1/5 kilo zwaarder als vroeger, dus ik ben op tijd. maar ik wil niet dat deze tendens zich doorzet de aankomende maanden. Ik eet nu dus ook bijna niets meer. Hoe gaan jullie hier mee om?
gewoon maar accepteren?

ben ik gewoon een zeur?
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: Aankomen en medicatie slikken of stoppen met alles

Ach meiske toch, wat rot he.
Ik denk dat het toch heel belangrijk is dat je niet stopt met je medicatie. Je geeft zelf al aan je beter te voelen met.
Maar ik begrijp je wel ...
Misschien is het zinvol om dit eens met een diëtiste te bespreken.
Ik hoop dat je hier uit geraakt , want je hebt zo hard gewerkt om te staan waar je nu staat.
En hoepel het tegen jouw gevoel ingaat , denk ik dat je eerst die geestelijke gezondheid moet aanpakken en nadien de lichamelijke. Of misschien beiden maar dan niet ten koste van je medicatie gebruik.
Renee , heel veel sterke en moed om ook deze berg weer te overwinnen.
lien

Re: Aankomen en medicatie slikken of stoppen met alles

Dat is lastig!
Het is denk ik geen goed idee om te stoppen met de medicatie als die je een beter gevoel geven.
Maar niet willen leven als een "kamerolifantje" kan ik mij ook heel erg goed voorstellen.

Het bijna niet eten wat je nu doet is ook niet gezond...

Misschien nog eens met de huisarts over praten anders een dietiste??

Heel veel sterkte en succes bij dit gevecht.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Aankomen en medicatie slikken of stoppen met alles

Hoi Renee,
nee hoor, je bent geen zeur!!

Ten eerste: vrouwen worden veel harder dan mannen beoordeeld op hun gewicht/ uiterlijk. (Erg oneerlijk, maar wel waar.)

En 2e: ik snap compleet, dat je het oneerlijk vindt: "als ik de pillen neem, die ik kennelijk nodig heb, word ik dikker, ook al wil ik dat niet".
Een kilo per week - mijn hemel!
Je zit nu op je gewone gewicht, maar toch, als er niets gebeurt, ben je over een half jaar 25 kilo te zwaar. (En dat dat goed gezond zou zijn, waag ik te betwijfelen - nog afgezien van dat het "geen moer aan is".)

Stiekum minderen is niet echt de goede weg.

Maar het zou netjes zijn, als de psychiater echte info zou geven ipv. "het verandert de stofwisseling" - daar is hij nou arts voor.
(Bijv. of het vetverbranding vertraagt, of het eiwitopname stimuleert, of je koolhydraten andere dingen doen - aan dat soort info heb je namelijk wat, als je naar een dietiste zou gaan!! "Dat" het je stofwisseling beinvloedt, weet je zelf ook wel...)
Gebruikersavatar
eithnec
Berichten: 1867
Lid geworden op: 03 aug 2012 21:38
Locatie: alosta
Contacteer: Website

Re: Aankomen en medicatie slikken of stoppen met alles

lieve renee
ik vind jou geen zeur integendeel 3some
ik begrijp je dilemma (zit nu zelf overgewicht van de medicatie weg te werken)
maar stoppen met de medicatie lijktme in jou geval nog niet echt aan de orde

als je nood hebt aan een babbel je weet me te vinden

:knuffel:
caro
puur op het gevoel

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”