Gebruikersavatar
MaartenRo
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2021 10:18

omgaan met een antisociaal persoon

Beste forumleden,

Mijn vader heeft een vriendin met antisociale karaktertrekken. Zelf heeft mijn vader autistische eigenschappen. Zijn vriendin is erg jaloers op hem en op mij en mijn broer en zusjes. Ze heeft wel eens iets uit mijn tas gestolen, ze vertelt roddels over mij aan andere mensen, ze verbiedt hem met een vriend om te gaan. Elke keer als ik bij hem op bezoek ga dan probeert zijn vriendin het gesprek te verstoren door heel dominant aanwezig te zijn, door steeds er doorheen te praten, te zingen in de keuken, veel geluid te maken met pannen en met haar telefoon. Ik zelf heb ADD en heb hier soms last van.

Ik heb haar hier eens mee geconfronteerd en toen nam mijn vader het direct voor haar op, omdat hij met zijn autistische eigenschappen deze antisociale eigenschappen niet kan herkennen. Ik heb het gevoel dat zij een wig probeert te drijven tussen mij en mijn vader. Op het moment dat ik haar aanspreek op het het feit dat ze steeds voor mijn vader antwoord geeft en hem niet laat uitspreken als ik hem iets vraag of met hem in gesprek ben, dan neemt hij het voor haar op en zegt hij dat ik moet "stoppen". Waardoor het lijkt alsof het probleem bij mij ligt.

Hoe kan ik hiermee het beste omgaan? Ik heb het gevoel alsof het kiezen tussen 2 kwaden is. Niets doen en het proberen te negeren leidt tot een minder mooi samenzijn met mijn vader, haar aanspreken en de confrontatie aangaan leidt tot het frame dat het probleem bij mij ligt.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: omgaan met een antisociaal persoon

Een vervelende situatie. Je vader is een volwassen man, die zijn eigen keuzes maakt. Het lijkt of je dat een beetje vergeet. Dat blijkt uit aannames zoals deze: "... toen nam mijn vader het direct voor haar op, omdat hij met zijn autistische eigenschappen deze antisociale eigenschappen niet kan herkennen. "
Je ziet iets wat jou niet bevalt, daar heb je voldoende reden toe, je wilt uiteraard het beste voor je vader, maar je trapt in de valkuil voor een ander te willen denken en te bepalen wat die ander naar jou gevoel had moeten doen.

Ik denk dat je gerust kunt aangeven als de vriendin van je vader dingen doet die jij niet kunt waarderen. Maar misschien is beter om dat te doseren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
MaartenRo
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2021 10:18

Re: omgaan met een antisociaal persoon

Bedankt voor je advies. De volgende keer ga ik het bespreken zodra het weer gebeurt. Probleem is wel dat zij zal zeggen dat ik haar veel pijn doe door het aan te kaarten. Ze heeft al eerder gezegd tegen mijn vader dat ik haar een hoge bloeddruk bezorg. Maar het is inderdaad beter dan niets doen. Ik zie het als een manier van 'gaslighting' . Ik zorg er wel altijd voor om rustig te blijven om niet in het frame van een 'boos' persoon te stappen.

Terug naar “Overige problemen en vragen”