Gebruikersavatar
franknl1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2021 15:25

Bewust en onbewust denken aan zout geeft smaak en hoest

Hallo psychologen,

Al zo'n 15 jaar merk ik een bepaald fenomeen op bij mezelf, waarvan ik graag eens zou willen weten wat het is of waar het familie van is.

Als ik specifiek denk aan zout of aan iets zouts, dan proef ik onmiddellijk een zoute smaak, letterlijk om de tong en in de mond en moet ik hoesten. Dit kan ik bewust oproepen en ook tijdens dit schrijven proef ik het.

Vanochtend keek ik naar een interview waarin iemand vertelde over zout als ruilmiddel in oorlogstijd. Ik had totaal niet door dat ik aan zout aan het denken was, maar ik begon al te hoesten. Toen ik een zoute smaak in de mond proefde, wist ik het weer: ik heb iets gehoord dat over zout gaat.

Dit laatste voorval van vanochtend kwam voor mij zo duidelijk over als een onbewust proces, dat ik hier maar eens een account heb aangemaakt om te vragen wat dit is of waar het op lijkt. Iemand een idee?

Ik heb overigens helemaal niets tegen zout, ik ben er niet bang voor, vind het wel lekker, nooit in verslikt, geen trauma van, enzovoort.

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Bewust en onbewust denken aan zout geeft smaak en hoest

Wat je hier beschrijft lijkt heel erg op het bekijken van een afbeelding waarop een onprettige of pijnlijke handeling te zien is en dat je die pijn dan ahw gaat voelen in je eigen lijf. Je zou het ook in verband kunnen brengen met een vorm van conditionering, vergelijkbaar met de Pavlov reflex.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hond_van_Pavlov
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
franknl1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2021 15:25

Re: Bewust en onbewust denken aan zout geeft smaak en hoest

Hallo volhoudertje,

Ja het lijkt mij wel iets met Pavlov te maken te hebben!

Ik heb gewoon helemaal niets met zout. Niet voor, niet tegen, geen slechte ervaringen, geen goede ervaringen, gewoon helemaal niks.

En toch geeft het zo'n imposant effect. Dat moet iets zijn.

Groet

Terug naar “Overige problemen en vragen”