Gebruikersavatar
Anoniem77
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2019 21:26

Mijn grootste geheim waar ik aan kapot ga

Nadat ik het heb uit gemaakt had met mijn vriend ben ik verhuisd naar een appartement in dezelfde plaats.
Ik heb hem in de waan gelaten dat het tussen ons misschien weer goed zou komen.
Maar ondertussen had ik via een datingsite een ander ontmoet. Die had ik bij mij thuis uitgenodigd en we zijn in bed beland.
Mijn ex probeerde die avond contact met mij te zoeken, kreeg mij niet te pakken. Hij is toen op de dakgoot van mijn appartement geklommen en zag door het raam twee paar voeten in mijn bed leggen. En wist dat er een ander in mijn bed lag.
Hij heeft daarna zonder toestemming de motor van zijn vader uit de garage gehaald. Is er op gaan zitten en is vervolgens met 150 km per uur tegen een boom aan gereden. Hij was op slag dood.
Tot op de dag van vandaag weet alleen ik waarom hij dit gedaan heeft. Ik heb dit nooit aan iemand durven vertellen. 20 jaar later ga ik er nog steeds aan kapot. Omdat ik degene was die hem de dood heeft ingejaagd.
Weet iemand hoe ik dit moet verwerken?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Mijn grootste geheim waar ik aan kapot ga

Wat een triest verhaal. Het is heel goed te begrijpen dat jij je twintig jaar later nog steeds schuldig voelt, maar dingen hoeven niet altijd zo te zijn gelopen zoals je denkt. Je kunt wat er gebeurd is op veschillende manieren bekijken. Misschien had je duidelijker moeten zijn en je toenmalige vriend geen valse hoop moeten geven door hem te laten geloven dat het weer goed tussen jullie zou kunnen komen. Maar je vriend heeft natuurlijk een fout gemaakt door op de dakgoot van je nieuwe appartement te klimmen en je te bespioneren. Misschien was hij daarna boos en verdrietig, maar het is echt niet met zekerheid te zeggen dat hij zich vanwege jou tegen een boom te pletter heeft gereden. Daar maak jij een denkfout.
Je plaatst jezelf in het centrum van de gebeurtenis, terwijl er meerdere factoren een rol spelen. Hij wilde helemaal geen einde aan zijn leven maken, hij wilde zijn frustratie gewoon kwijt door even uit te blazen en hard te rijden. Hij kan gewoon de macht over het stuur verloren zijn. Jij hebt dit helemaal niet op je geweten, het immers is zijn keuze geweest om de motorfiets van zijn vader te pakken en onverantwoord hard te gaan rijden.

Wat veel mensen doen die in het reine willen komen met bepaalde zaken, is een brief schrijven aan de overledene. Je neemt dan via een ritueel afscheid van het verleden, door de inhoud van die brief een laatste keer voor te lezen aan hem. Daarna kun je de brief verscheuren of verbranden. Het belangrijkste is dat je verder gaat met je leven.
Het heeft geen enkele zin jezelf nog langer te kwellen met iets waar jij vrij weinig aan kon doen.

Ik wens je veel sterkte.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Mijn grootste geheim waar ik aan kapot ga

Beste Anoniem,

Wat een story. Jouw verhaal raakt me wel. Al had hij misschien valse hoop dat het terug goed zou komen. Als je het uitgemaakt hebt met iemand, dan heb je het ook uitgemaakt. Je bent zelfs verhuist naar een ander appartement.

Dan heb je ook het recht te doen en te laten wat je wilt. Jouw ex kon jou keuze nog niet emotioneel accepteren, wat blijkt uit het vrij extreme gedrag van hem: op het dak van jouw appartement klimmen. Uiteraard is het voor je ex niet leuk te zien dat je met een ander zit te rollenbollen.
Tevens jouw schuld is het niet dat hij jouw keuze niet kon accepteren. Jouw schuld is het niet dat hij daarna op jouw dakgoot is geklommen. Jou schuld is het niet dat hij tegen een boom is gereden. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.

Ook al kun je het tegenovergestelde voelen, en daarom is het goed dat je hier schrijft omdat voor iedereen die objectief jouw verhaal leest, kan alleen maar zeggen: Je bent niet schuldig.

Je kunt daarna nog wel jezelf gaan opvreten, van ik had dit, of ik had dat… bijv. ik had “duidelijker” moeten zijn, dat het echt gedaan was tussen ons, dan had hij niet…

Nee, anoniempje, laat je niet verleiden tot zulke spiraal wat je niet meer uitkomt. Zelfs als je duidelijk zou zij geweest, en je hem misschien niet in een waan had gelaten het terug goed zou kunnen komen (eventueel ooit). Dan nog is het jouw verantwoordelijkheid niet dat hij tegen een boom is gereden, hoeveel verdriet hij ook zal gehad hebben om het verlies van jou… Het is niet jouw schuld. Je bent niet verantwoordelijk voor zijn gedrag. Je kunt niet iedereen gelukkig maken.

Je hebt er misschien voor gekozen om iemand anders gelukkig te maken die beter bij je past. Je bent dan niet meer verantwoordelijk voor het geluk van hem.

Kijk anoniempje…., om er ook een persoonlijke noot aan te geven: ik ben zelf jaar 2 jaar uit elkaar van mijn ex. Mijn ex wil mij nog steeds terug. Voor mij is het gedaan. Op alle mogelijke manieren probeert zij mij terug te winnen. Ik moet steeds duidelijk blijven dat het gedaan is tussen ons, omdat we niet bij elkaar passen. Toch kan zij het niet accepteren.

Ik zeg dit omdat je misschien jezelf aan het opvreten bent: ik had duidelijker moeten zijn… Maar zelfs als je duidelijker was geweest. Dan nog zou hij tegen een boom gereden kunnen zijn.

Je bent niet verantwoordelijk voor het gedrag voor iemand anders. Het is niet jouw schuld, je hebt hem NIET de dood ingedreven, zoals je hierboven schijft dat je dat wel gedaan hebt.

Proficiat dat je jouw opgekropt verhaal kwijt kon hier. Ik hoop dat met een paar objectieve reacties die mensen hier kunnen geven, je ergens helpen lucht te krijgen zo dat je weer verder kunt met de rest van je leven.

Ik wens je veel sterkte toe,

Van harte,

Kyron

Terug naar “Overige problemen en vragen”