Gebruikersavatar
Toekan
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2017 21:55

steeds heimwee naar die plaats ( verhuizen) wie?

Ik weet nog dat ik vroeger ( voor mijn 12 ) altijd naar de kust ging met mijn ouders en dat ik daar echt heel hard naar uitkeek.
Toen is het allemaal een beetje stilgevallen tot ik met kameraden op mijn 18 de terug naar de kust ging en ik was er weer gek van, van deze badstad. Vanaf toen ben ik elk jaar terug naar ginder gegaan. Maar sinds enkel jaren heb ik een probleem. Ik vertrek elke keer tegen mijn zin terug naar huis en zit dan zelfs vaak enkele weken in een dip.Nu die dip dat gaat wel weg maar ik blijf echt een heimwee gevoel hebben, een gevoel van missen. Ik hunker steeds naar die badplaats. Natuurlijk zou ik naar daar kunnen gaan wonen ( iets huren ). Ik moet geen rekening houden met een vriendin want ik ben single, werk vinden moet daar normaal gezien ook wel lukken.
Wat houd me dan toch nog tegen ?

Dat ik toch mijn ouders moet achterlaten en de onzekerheid of ik daar wel een echt sociaal leven zou kunnen opbouwen en vrienden kan maken.
Ik ben zo iemand die niet graag alleen is. Ik ben ook iemand die als er toch eens een moeilijkere periode is, praat met vrienden hierover , maar die zekerheid is er niet als ik daar zou gaan wonen. Ik ben bang dat het toch niet gaat lukken en ik ten onder zou gaan aan éénzaamheid.

Maar bij mij blijft de vraag waarom ik dat heimwee gevoel blijf hebben het is net of ik daar gewoon naartoe word gezogen en dat ik daar thuis hoor.
Als ik daar ben voel ik me zooo goed.

Waarom blijft dat heimwee gevoel hangen soms word ik er echt emotioneel van ?

Zijn er hier nog mensen die dat hebben, hoe gaan hun ermee om ?
Zijn er hier mensen ( liefst single ) die ver van huis zijn gaan wonen zonder er echt iemand te kennen ?
Hoe zijn jullie ermee om gegaan , hoe verliep het voor jullie ?

Bedankt.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: steeds heimwee naar die plaats ( verhuizen) wie?

Toekan schreef: 18 feb 2018 21:30 Maar bij mij blijft de vraag waarom ik dat heimwee gevoel blijf hebben het is net of ik daar gewoon naartoe word gezogen en dat ik daar thuis hoor.
Ik denk niet dat het de badplaats is waar je naar terug verlangt, maar dat je terug verlangt naar het gevoel van ongecompliceerd geluk dat je uit je kindertijd kende. Je verlangt er naar om weer op een kinderlijke manier vreugde te ervaren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Toekan
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2017 21:55

Re: steeds heimwee naar die plaats ( verhuizen) wie?

@ volhoudertje.

Ben ji eigenlijk een psychologe ?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: steeds heimwee naar die plaats ( verhuizen) wie?

Toekan schreef: 19 feb 2018 21:33 @ volhoudertje. Ben jij eigenlijk een psychologe ?
Nee, gelukkig niet zou ik zeggen. :lol:
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: steeds heimwee naar die plaats ( verhuizen) wie?

Hij is een man en geen psycholoog. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Toekan
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2017 21:55

Re: steeds heimwee naar die plaats ( verhuizen) wie?

Dacht het al want een psychologe zou denk ik een meer doordacht antwoord geven :roll:
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: steeds heimwee naar die plaats ( verhuizen) wie?

Toekan schreef: 20 feb 2018 22:28 Dacht het al want een psychologe zou denk ik een meer doordacht antwoord geven :roll:
Ik denk niet dat het de badplaats is waar je naar terug verlangt, maar dat je terug verlangt naar het gevoel van ongecompliceerd geluk dat je uit je kindertijd kende. Je verlangt er naar om weer op een kinderlijke manier vreugde te ervaren.


--

Goedemorgen,

Het antwoord van Volhoudertje vind ik helemaal niet zo verkeerd hoor. Daar kan ik zelfs wel inkomen. Het kan zijn dat je er anders over denkt, maar ook dit is mogelijk. Dit forum kent genoeg leden, dat betekent dat je verschillende antwoorden krijgt. Soms heb je er iets aan en soms wat minder. Overigens zijn er genoeg psychologen waar je minder aan hebt dan mensen die geen psycholoog zijn, ook dat komt voor.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: steeds heimwee naar die plaats ( verhuizen) wie?

Toekan schreef: 20 feb 2018 22:28 Dacht het al want een psychologe zou denk ik een meer doordacht antwoord geven :roll:
Ik zou zeggen, voor de draad er mee, Toekan: waarom denk je dat een psychologe een 'meer doordacht' antwoord gegeven zou hebben en wat stoort je precies aan het antwoord dat ik gegeven heb? Misschien komen we dan wat dichter bij het beantwoorden van de vraag waarom je steeds heimwee hebt naar een bepaalde plaats.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
wolfgirl
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 nov 2013 23:47

Re: steeds heimwee naar die plaats ( verhuizen) wie?

Beste Toekan ik herken dit ook, heb dit met meer plaatsen gehad, volgens mij is het fysiek afstand nemen van je thuissituatie de oorzaak; je gaat jouw eigen leven dat je thuis lijdt van een afstand zien. Het kan zijn dat dit uit je situatie geplaatst zijn een gevoel van vrijheid geeft, maar ook dat je een naar gevoel krijgt of zoals ik had dat d tranen over mijn wangen stroomden omdat ik weer terug moest naar wat ik als een tredmolen ervoer. Dat is het therapuitische idee ervan. Er zijn ook van die buisiness school managers die dit met opzet doen, met een groep managers een vliegtuig pakken naar een ver oord
Gebruikersavatar
knoalster
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2018 14:34

Re: steeds heimwee naar die plaats ( verhuizen) wie?

Ik sluit mij eigenlijk deels wel aan bij Volhoudertje, dat idee is niet geheel vreemd.
Het idee dat je vlucht naar een plek, wat een prettige herinnering geeft (ook door de mensen om je heen), is gewoon een echt iets.

Zelf zit ik momenteel in een proces om naar het buitenland te kunnen verhuizen.
Ik ken dit gevoel dus heel erg. Ik ben het reizen vooral gaan ontdekken toen een relatie uitging en ik alles wou ontvluchten.
Doordat ik andere culturen ben gaan ontdekken en de plaatselijke bevolking toen en daar zoveel kracht uit gekregen heb is het voor mij
ook heel erg een vlucht geweest en dat gevaar is er nu nog.

Ik merk echter dat mijn hart niet meer in Nederland ligt.
Ik heb heel erg heimwee naar het buitenland. Voor mijn gevoel wel meer dan een idee van vrij zijn, die vlucht.
Echter is het altijd afwachten hoe de connectie in het buitenland (of nieuwe plek) uiteindelijk gaat.
Zeker voor mij als ik zou moeten vliegen maakt mij dat ook wel een klein beetje nerveus. Weg bij alles en iedereen hier.
Geen echte basis daar. Maar aan andere kant vind ik ook dat je je leven gewoon lekker moeten leven, wel verstandig natuurlijk.
Heb je de kans doe zoiets, nieuwe contacten komen wel. Zeker als je zoals je zelf zegt sociaal bent.

En terug kun je altijd.

Terug naar “Overige problemen en vragen”