Gebruikersavatar
Rose2102
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2018 17:40

Moeilijke relatie met moeder

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum maar ik ben hard op zoek naar een plek waar ik even mijn hart kan luchten en eventueel voor tips.
Het is een lang verhaal maar ik zal het zo kort mogelijk proberen samen te vatten.

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 11 was en met mijn vader heb ik geen contact meer (zijn keuze).
Gelukkig heb ik een geweldige moeder en we hebben altijd een goede band gehad. Toen ik 13 was ontwikkelde mijn moeder een alcoholverslaving, dit heeft geduurd tot ongeveer mijn 17e. Het was een zware tijd waarin ik vaak voor mijn moeder 'zorgde' en daarbij dus ook voor mijn 3 jaar jongere zusje.
Gelukkig zag mijn moeder dat het niet goed ging en is ze, met behulp van de AA nuchter geworden. Ik was ontzettend trots op haar!

Twee jaar geleden besloot ik een kindje te nemen (bewust alleenstaand) en mijn moeder stond te popelen mij hier bij te helpen. Zodoende heeft zij mij mijn hele zwangerschap en (zware) bevalling bijgestaan. Ze is na de bevalling zelfs bij me ingetrokken om me te helpen met mijn dochter.
Helaas ontwikkelde ik na de geboorte een postnatale depressie, mede door de zware bevalling maar ook door een andere stressfactor die speelde tijdens mijn zwangerschap.

Na een ruzie met mijn moeder ontdekte ik dat ze weer had gedronken, na ruim 10 jaar nuchter te zijn geweest. Ik besloot er niets over te zeggen en te hopen dat ze zelf in zag dat dit niet goed ging. Helaas dronk ze steeds vaker en werd ze daarbij verbaal en fysiek agressief naar mij. Heel de avond kan ze scheldend en tierend door het huis lopen en daarbij kan het voorkomen dat ze me echt aanvalt. (Slaan, schoppen, me proberen te wurgen)
Begrijp me niet verkeerd, als mijn moeder nuchter is is ze zo lief!

Door mijn pnd ben ik natuurlijk ook echt niet de gezelligste thuis. Vroeger was ik een vrij verlegen en passief meisje. Nu ik moeder ben geworden merk ik dat ik steeds meer voor mezelf op wil komen en niet alles meer 'pik' van mijn moeder. Ik weet dus dat haar gedrag mede een gevolg is van mijn gedrag, maar we draaien zo in een cirkeltje rond. Ik ben boos op haar omdat ze drinkt, scheldt en me slaat, zij is boos op me omdat ik dit ook uit in schreeuwen en ruzie maken.

Uiteraard is mijn moeder hard op zoek naar een eigen woning, en waarschijnlijk kan ze volgende maand verhuizen. Maar hoe houd ik dit nog vol? Hoe kunnen wij onze relatie weer redden waar er ook ruimte is voor míjn verhaal?
Gebruikersavatar
Maan
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:57

Re: Moeilijke relatie met moeder

Och Rose, wat ben ik blij dat je een plekje hebt waar je even van je af kan schrijven want je situatie is best gecompliceerd.
Je moeder verandert onder invloed van alcohol in iemand die je bijna niet herkent als je moeder.
Hoe vreselijk ik nu ook klink, het is HAAR probleem en niet het jouwe.
Zolang zij er niets aan doet en blijft drinken zonder dat ze moeite doet te vechten tegen haar verslaving, kan jij niets doen. Ze weet uiteindelijk heel goed waar ze eventuele hulp kan vinden).
Ik snap dat dat het allermoeilijkste is om onder ogen te komen, maar helaas is het een feit.

Je kan proberen de maand die ze nog bij je moet wonen gewoon vol te houden door geen discussie aan te gaan over haar drinken.
Maar jou te lijf gaan is onacceptabel. Jouw veiligheid en vooral dat van je kleintje horen bovenaan te staan!
Als je dit accepteert betekent dit (helaas) ook dat je haar verslaving onderhoudt.

Pas als jij heel duidelijke grenzen aangeeft en consequenties aan haar gedrag verbindt, zal ze (in ieder geval nuchter) kunnen inzien dat ze haar gedrag MOET veranderen wil ze met je omgaan.
Het nare is dat jij daar het voortouw in moet nemen. Vertel haar (nuchter) dat je de politie belt als ze weer gaat slaan of agressief wordt.
Dat je het zelf ook heel moeilijk vindt, maar dat je niet langer accepteert dat alcohol haar zo vergiftigd dat ze je te lijf gaat. En dat je het een vreselijke beslissing vindt, maar dat je geen andere oplossing kan verzinnen.
Handel hier ook naar.
Het is aan haar of ze wil veranderen, maar het is aan jou om je eigen veiligheid (en dat van je kleintje) te bewaken.
Gebruikersavatar
Rose2102
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2018 17:40

Re: Moeilijke relatie met moeder

Maan schreef: 09 jan 2018 20:59 Och Rose, wat ben ik blij dat je een plekje hebt waar je even van je af kan schrijven want je situatie is best gecompliceerd.
Je moeder verandert onder invloed van alcohol in iemand die je bijna niet herkent als je moeder.
Hoe vreselijk ik nu ook klink, het is HAAR probleem en niet het jouwe.
Zolang zij er niets aan doet en blijft drinken zonder dat ze moeite doet te vechten tegen haar verslaving, kan jij niets doen. Ze weet uiteindelijk heel goed waar ze eventuele hulp kan vinden).
Ik snap dat dat het allermoeilijkste is om onder ogen te komen, maar helaas is het een feit.

Je kan proberen de maand die ze nog bij je moet wonen gewoon vol te houden door geen discussie aan te gaan over haar drinken.
Maar jou te lijf gaan is onacceptabel. Jouw veiligheid en vooral dat van je kleintje horen bovenaan te staan!
Als je dit accepteert betekent dit (helaas) ook dat je haar verslaving onderhoudt.

Pas als jij heel duidelijke grenzen aangeeft en consequenties aan haar gedrag verbindt, zal ze (in ieder geval nuchter) kunnen inzien dat ze haar gedrag MOET veranderen wil ze met je omgaan.
Het nare is dat jij daar het voortouw in moet nemen. Vertel haar (nuchter) dat je de politie belt als ze weer gaat slaan of agressief wordt.
Dat je het zelf ook heel moeilijk vindt, maar dat je niet langer accepteert dat alcohol haar zo vergiftigd dat ze je te lijf gaat. En dat je het een vreselijke beslissing vindt, maar dat je geen andere oplossing kan verzinnen.
Handel hier ook naar.
Het is aan haar of ze wil veranderen, maar het is aan jou om je eigen veiligheid (en dat van je kleintje) te bewaken.
Dankjewel voor je reactie! Het is zo lastig want ik kan met dit verhaal echt nergens terecht. Ik heb al eens duidelijk gezegd dat als ze me nog een keer aanraakt, ik dan weg ben.
Het lastige is dat ze me in dat soort situaties een soort van chanteert. Afgelopen week ging ze midden in de nacht de deur uit met de mededeling dat ze zelfmoord zou plegen. In mijn hoofd weet ik dat ze dit alleen maar roept en niet echt zou doen, maar aan de andere kant weet ik ook dat mensen stomme dingen kunnen doen onder invloed van alcohol.
Hierbij heeft ze afgelopen week gezegd dat als ik aangifte zou doen, zij er voor zorgt dat ik mijn dochter kwijt raak. Volgens haar heeft ze al meerdere gesprekken gevoerd met instanties over mijn pnd en hoeveel ellende ik daarmee veroorzaak. Wat nou als ze echt daad bij woord voegt? Ik weet hoe jeugdzorg soms (overtrokken) beslissingen kan nemen....

(Even ter verduidelijking: mijn dochter ondervindt totaal geen last van mijn pnd, ik ben naar haar gewoon een goede moeder)
Gebruikersavatar
Maan
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 nov 2017 16:57

Re: Moeilijke relatie met moeder

Waarschijnlijk vind je het heel hard wat ik nu zeg, maar haar chantage met zelfmoord of jouw dochtertje bij je weg laten halen, tonen mij aan dat zij alcohol verkiest boven jou of een relatie met jou.
Dat is haar keuze en die mag ze maken. De vraag is of jij daar conclusies aan wilt verbinden.

Zij heeft niet de macht om je dochtertje bij je weg te halen. Daar zijn instanties voor nodig die heus niet op het verhaal van een oma afgaan, maar een eigen onderzoek doen als daar reden voor is. In praktijk zou dat kunnen betekenen dat ze met je in gesprek gaan, op school gaan praten enz.
Stel dat er dan problemen zijn, is hun uitgangspunt nog steeds dat het kind bij de moeder blijft, maar kan men oordelen dat moeder hulp nodig heeft.
Zo simpel dat oma een gesprekje heeft en dan wordt het kind weggehaald is het echt niet.

Intussen vraag ik me af of jij als moeder niet moet zorgen dat je dochter veilig is voor een alcoholistische oma die haar zucht naar alcohol niet wil (het is een keuze) bedwingen en moet meemaken hoe haar moeder daar het slachtoffer van is.
Ik snap dat je van je moeder houdt en je graag wilt dat het haar goed gaat, maar zolang zij daar zelf het nut niet van inziet zal ze niet veranderen.
Laat je niet chanteren. Accepteer haar gedrag niet.
Kan ze die laatste maand niet ergens anders logeren? Of misschien jij?

Voor mij is het makkelijk dat te zeggen, ik zit niet in jouw situatie. Ik wil jullie ook niet perse uit elkaar hebben.
Ik wil dat het tot je door dringt dat alcohol op dit moment als vergif in je moeder zit en zij niet meer als jouw moeder kan denken. Ze denkt als een verslaafde. Haar chantage laat me zien waar ze toe bereid is om haar verslaving niet op te hoeven geven.
Maar ik hoop dat jij wel in kan zien dat je geen normale relatie kan onderhouden met een onwillige verslaafde.
Je kan best bereid zijn haar te helpen als ze hulp wil, maar het maken van een keuze tegen verslaving kan jij niet voor haar maken. Tot die tijd kan je simpelweg niets voor haar doen.
Ga dus voor jezelf en je dochtertje tot je moeder de keuze maakt van verslaafde weer jouw moeder te willen worden.
Gebruikersavatar
april
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2018 17:26

Re: Moeilijke relatie met moeder

Beste,

Ik ben een vriendin van de moeder van Rose.

Rose heeft van de week opgebiecht,,aan haar moeder,wat zij op dit forum heeft neergezet.

De redenen noem ik niet op dit forum.
Dat is niet aan mij en zeker niet voor een groot publiek.
Rose haar privéleven moet haar privéleven blijven.

Mijn vriendin heeft besloten om niet reageren op dit vreselijke /trieste bericht...
Zij weet dat Rose een schat van een vrouw is en een goede moeder voor haar kleintje en het niet zo bedoelde.

Maar ik zie ieder dag hoeveel verdriet mijn vriendin heeft omdat zij het vreselijk vindt hoe zij wordt afgeschilderd voor een groot publiek.

Ik kan het niet aanzien en heb besloten voor haar op te komen...

Mijn vriendin heeft haar dochter ongeveer twee jaar verzorgt en geholpen met de verzorging van haar kleinkindje in haar huis.
Ze past momenteel vier dagen op haar zodat Rose weer kan wennen op de arbeidsmarkt en haar sociale leven weer kan oppakken.

Verder is ze altijd een luisterend oor geweest voor Rose.
Rose heeft ook nog een hele goede huisarts en psycholoog waar zij altijd terecht kan.

Wat ik ook nog even kwijt wil.
Mijn lieve vriendin is zeker niet verslaafd aan alcohol of andere drugs!
Zij heeft wel jarenlang in de verslavingszorg gewerkt.:)

Dit alles verdient zij niet en ik neem het voor haar op als vriendin.

Over Rose wil ik zeggen dat zij een hele goede moeder is die, zoals ik zie, weer glans in haar ogen krijgt,als zij naar haar kindje kijkt..

En"fouten" maken wij allemaal als mens..

Dank je wel!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Moeilijke relatie met moeder

Waarom krijg ik hier vreemde gevoelens bij, april? ;) Zeer apart je bericht.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Moeilijke relatie met moeder

Wat merkwaardig, Rose2102 en april maken beide gebruik van hetzelfde IP adres, wat moet ik daar nu van denken? 023
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Moeilijke relatie met moeder

Als je de teksten met elkaar vergelijkt, komt het ook aardig overeen qua interpunctie en zinsopbouw.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Overige problemen en vragen”