Gebruikersavatar
ennes
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2017 14:08

Extreem uitstelgedrag

Dag iedereen,


Sinds na mijn puberteit heb ik last van uitstelgedrag. Dat had in mindere mate wel impact op mijn persoonlijk leven (soms stelde ik betalingen uit en moest daarom interesten betalen), maar ik heb het gevoel dat het de laatste tijd verergert.

Ik heb sinds enkele maanden een nieuwe job, maar ik begin nu al achterstand op te lopen. Collega's die me vragen waarom bepaalde taken en acties oponthoud hebben, en ik kan mezelf met de beste wil niet bewegen om in actie te schieten. Ik ben ervan overtuigd dat sommigen me nu al lui vinden. Dit is voor mezelf enorm confronterend, aangezien ik (op professioneel vlak dan toch) altijd een goede werkethiek had en ik graag vooruit wil in het leven.

Mijn vraag aan jullie: is dit een reden om therapie op te zoeken? Ik heb op het internet al onderzoek gedaan, maar verder dan de "5 tips om uitstelgedrag te vermijden" geraak ik niet. Hoe pak ik dit best aan?


Alvast bedankt voor jullie raad!

- S.
elgebak

Re: Extreem uitstelgedrag

Herkenbaar!
Toevallig kwam ik afgelopen week een boek tegen over uitstelgedrag te lijf gaan, toen ik eigenlijk op zoek was naar een ander boek van deze persoon (Tanja van Essen), waarover iemand mij had getipt. Het boek over uitstelgedrag is hier te vinden: http://www.ret-training.nl/?page_id=48
Ik heb het zelf nog niet gelezen, dus ik kan nu nog niet zeggen in hoeverre dit helpend kan zijn, maar wie weet kun je er iets uit halen. Ik wil het zelf in ieder geval nog wel gaan lezen, maar dit heb ik vooralsnog uitgesteld :nod:
elgebak

Re: Extreem uitstelgedrag

Ik had er even bij moeten vermelden dat het boek gratis te downloaden is.
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Extreem uitstelgedrag

ook hier herkenbaar,ik ben ook zo'n genie in het uitvinden van allerlei belachelijke redenen om dingen te gaan uitstellen.

wat bij mij echt werkt is een lijstje maken met wat je nu,direct,eerst moet gaan doen.(bv 4 puntjes,je vinkt alles aan wat gedaan is)

wat ik dan ondervind is dat alles veel vlugger gedaan is dan ik gedacht had en dat geeft me dan een goed gevoel en een extra motivatie om de volgende keer net exact hetzelfde te gaan doen.
daarna plan je dan iets in wat je leuk of leuker vindt als een soort 'beloning' voor het afgewerkte werk.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Extreem uitstelgedrag

Procrastination is the name of the game. [027] "Doe nooit vandaag wat je tot morgen kunt uitstellen," is voor veel mensen geen onbekende houding. En uiteraard bezondig ik mij daar ook heel vaak aan. Zoals bij veel zaken, is het niet alleen belangrijk om te denken aan oplossingen, maar vooral te achterhalen waarom je dingen uitstelt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Steffke
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2017 14:40

Re: Extreem uitstelgedrag

Na mijn depressie heb ik hier ook enorme last van. Alles uitstellen en uitstellen. Blijkbaar komt dit nogal vaak voor na een depressie alvast zo heeft een psychiater dit al eens tegen mij gezegd. Ik kom er niet vanaf en ik wil er ook geen medicatie voor nemen. Wel is het bij mij zo niet dat ik het gewoon niet doe , maar laat alles tot de laatste moment liggen en net dan moet ik stressen om alles klaar te krijgen. Dit lukt me meestal en dan zeg ik nadien dat ik het zo nimmer ga doen.
Maar de volgende keer is het dan weer prijs.
Gebruikersavatar
wolfgirl
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 nov 2013 23:47

Re: Extreem uitstelgedrag

Hoi eerlijk gezegd herken ik dit ook enorm. Ik vind het interessant wat er eerder gezegd werd dat dit vaak na een depressie komt. Ik heb eerder wel eens een depressie gehad. Laatst hoorde ik een bekende tv persoon ook zeggen dat zijn therapeut hem een vermijdende persoonlijkheid vond en dat hij wel eens brieven van deurwaarders kreeg. Op zich was het zeker zoals hij het bracht wel grappig maar dit zorgt natuurlijk voor veel zorgen, stress en problemen. Op een zeker moment moet je toch de koe bij de horens vatten. Anders een lijst maken van de hoogste tot laagste prioriteit en elke dag iets doen.

Terug naar “Overige problemen en vragen”