Gebruikersavatar
Muffin
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2017 22:00

Toenemende jaloezie in vriendschap

Hi!

Afgelopen jaar is er zich iets aan het ontwikkelen waar ik geen grip op kan krijgen. Ik ga het verhaal hier neerzetten in de hoop dat iemand mij misschien op weg kan helpen, en ook om even mijn hart te luchten! Het gaat om mijn beste vriendin. Sinds 1,5 jaar is ons vriendschap zo ongezond geworden, dat ik er aan denk om de vriendschap te verbreken. Hopelijk kan iemand mij zo adviseren om het tij te kunnen keren. Haar kwijt raken is namelijk het laatste wat ik wil!

We kennen elkaar al jaren en zijn haast onafscheidelijk. We zijn net een siamees tweeling en zijn overal samen te vinden. We hebben altijd leuke avonturen kunnen beleven en diepgaande gesprekken kunnen voeren. Zij is altijd de ideale vriendin geweest. Tot een 1,5 jaar geleden. Het lijkt alsof er allerlei issues naar boven komen bij haar die ze op mij projecteert.

In het kort haar achtergrond (wat nu dus naar boven komt): in haar jeugd is ze vaak vergeleken met haar zusje dat op alle vlakken leuker, slanker en knapper was dan haar. Ze heeft problemen in haar huwelijk waar ze enorm onzeker van is geworden. Zij heeft qua carrière niets kunnen bereiken, terwijl ze daar wel alle mogelijkheden ervoor had. Haar man heeft goed geboerd, en ze kunnen zich alles veroorloven. Helaas niet het geluk wat ik haar gun.

Afgelopen tijd zijn deze issues naar boven gekomen, en versterken elkaar. Tegelijkertijd gaat het met mij juist goed, ondanks chronische aandoening. Mijn zelfvertrouwen groeit met de dag en mijn carrière gaat goed. Daarbij heb ik mijn hele leven nooit een dieet hoeven volgen (vanwege die aandoening altijd eerder te licht geweest), en heb ik volgens vriendin het ideale lichaam. Ik heb altijd benadrukt dat ik liever een gezond lichaam heb, dan één die toevallig aan het catwalk-ideaal voldoet. Eigenlijk begon het hier, op dit punt. Eerst maakte ze wel eens opmerkingen over mijn gewicht (negatieve toon). Na ongewenst wat kilo's kwijt te zijn geraakt besloot ik om aan te komen. Met veel moeite lukte dat, waarna ik opeens elke keer dat we elkaar zagen moest horen dat ik dikker was geworden. Voor de duidelijkheid: ik schommel mijn hele leven tussen een bmi van 17 en 18. Zij daar en tegen is ontevreden over haar lichaam en is opeens nog extremer gaan lijnen nadat een man een opmerking maakte waarbij hij onze lichamen vergeleek. Ik zag haar met de dag een eetstoornis ontwikkelen, en allerlei smoesjes bedenken waarom ze maar niet of nauwelijks ging eten. Tegelijkertijd wilde ze er altijd voor zorgen dat ik juist méér ging eten, door letterlijk ongevraagd eten op mijn bord op te scheppen of elke keer gebak etc meenemen als ze langs kwam. Zij at dan niet of nauwelijks. In mijn ogen had ze een gezond en mooi lichaam, en dat heb ik altijd benadrukt, helaas zonder resultaat. Zij ging zo ver dat ze haar blijdschap niet kon bedwingen toen ze mijn gewicht had bereikt (ze is wel een stukje kleiner, maar nog steeds een prestatie), helaas op de ongezonde manier. Ze kocht mijn maat broeken, wat ze ook trots vertelde, die helaas met veel geweld dicht moesten en niet lang daarna weer open moesten omdat het te strak was. Zo extreem ging dit dus.

Hier heb ik haar aangesproken, en het duurde even voordat ze toegaf dat ze inderdaad bezig was met afvallen, en dus niet de ene keer last van haar maag en andere keer geen zin in gebak etc etc. De rest is niet bevestigd. Ik heb haar aangesproken op het feit dat ze mij zo aan het neerhalen was vanwege haar eigen onzekerheid, en hier mee is ze ook zo goed als gestopt.

Opeens begon fase twee, wat ik misschien nog erger vind. Ik merk de afgelopen maanden dat ze mij aan het imiteren is. Ze luistert extreem goed naar wat ik vertel, om later letterlijke zinnen van mij te herhalen. Mijn meningen over onderwerpen worden letterlijk herhaald (terwijl ik weet dat ze er anders over denkt). Zij imiteert sinds kort ook de maníer waarop ik praat (handgebaren, toon etc). Ze maakt mijn zinnen af (misschien om te laten merken dat ze het al weet?). Als ze bij mij is keek ze altijd al rond om te inspecteren of ik nieuwe spullen (kleding, eten spullen) had, maar nu nog grondiger. Ze pakt het dan en vraagt waar ik het vandaan heb. Ik zie bij haar thuis steeds vaker dezelfde spullen als ik. Als ik ergens ben en iets bekijk dan heeft ze het al eerder vast en roept dat ze dit al zolang zocht (terwijl ik weet dat dat niet zo is). Ze heeft altijd een andere kledingstijl gehad, maar sinds kort is het letterlijk wat ik ook zou dragen. Het liefst wil ze ook dat ik haar kleding uitzoek maar met bovenstaande in mijn achterhoofd help ik haar niks meer uitzoeken (wat je als vriendinnen nog wel eens zou doen). Ik begrijp dat dit allemaal in elk vriendschap wel eens kan voorkomen omdat je zoveel met elkaar optrekt, maar dit is extreem vaak dat er zich echt een patroon aan het ontwikkelen is. Extremer dan de vele voorgaande jaren.

Complimenten, nuanceren, positieve punten benadrukken, mezelf omlaag halen, motiveren, positiviteit belonen.... ik heb alles geprobeerd. Ik merk dat dit me begint op te breken. Zij erkent dat ze afgelopen 1,5 jaar enorm onzeker is geworden, maar rept met geen woord over mijn rol hierin. De spanning, afgunst, de strijd en negativiteit die aanwezig zijn op dit moment breken mij op. Het is een opgave om met haar op te trekken. Ik merk dat ik ook steeds minder vertel aan haar omdat ik haar blije gezicht niet meer vertrouw (terwijl we elkaar vroeger de wereld gunden).

Zo, dit lucht op. Ik hoop echt dat iemand hier iets over kan zeggen en dat ik haar niet kwijt hoef te raken.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Toenemende jaloezie in vriendschap

Muffin schreef: 04 aug 2017 23:03 Opeens begon fase twee, wat ik misschien nog erger vind. Ik merk de afgelopen maanden dat ze mij aan het imiteren is.
Ik lees niet dat jij je vriendin hier op hebt aangesproken, uit je verhaal maak ik op dat je dit in andere gevallen wel hebt gedaan,waarna je vriendin haar gedrag heeft bijgesteld. Als dit andere keren ook gewerkt heeft in jullie vriendschap,
waarom zou het nu dan niet het geval zijn?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Muffin
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2017 22:00

Re: Toenemende jaloezie in vriendschap

volhoudertje schreef: 05 aug 2017 12:15
Muffin schreef: 04 aug 2017 23:03 Opeens begon fase twee, wat ik misschien nog erger vind. Ik merk de afgelopen maanden dat ze mij aan het imiteren is.
Ik lees niet dat jij je vriendin hier op hebt aangesproken, uit je verhaal maak ik op dat je dit in andere gevallen wel hebt gedaan,waarna je vriendin haar gedrag heeft bijgesteld. Als dit andere keren ook gewerkt heeft in jullie vriendschap,
waarom zou het nu dan niet het geval zijn?
Het eerste keer aanspreken heeft weken gekost. Eerst werd natuurlijk alles keihard ontkend, daarna kwamen dingen naar boven en ik was natuurlijk weer het eerste aanspreekpunt. Logisch, maar het was slopend.

Nu is het inderdaad logisch om haar weer aan te spreken, maar ik zie tegen alles op wat met haar te maken heeft. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Het is een enorme dilemma maar ben hier echt al erg lang mee bezig.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Toenemende jaloezie in vriendschap

Muffin schreef: 05 aug 2017 20:09 Nu is het inderdaad logisch om haar weer aan te spreken, maar ik zie tegen alles op wat met haar te maken heeft. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Het is een enorme dilemma maar ben hier echt al erg lang mee bezig.
Als je echt tegen alles opziet wat met je vriendin te maken heeft, dan vraag ik me af wat deze vriendschap nog betekent.
In je eerste bericht zei je dat jullie vriendschap zo ongezond is geworden, dat je er aan denkt om de vriendschap te verbreken.
Wat houdt je nog tegen die stap te zetten?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Muffin
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2017 22:00

Re: Toenemende jaloezie in vriendschap

volhoudertje schreef: 05 aug 2017 21:09
Muffin schreef: 05 aug 2017 20:09 Nu is het inderdaad logisch om haar weer aan te spreken, maar ik zie tegen alles op wat met haar te maken heeft. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Het is een enorme dilemma maar ben hier echt al erg lang mee bezig.
Als je echt tegen alles opziet wat met je vriendin te maken heeft, dan vraag ik me af wat deze vriendschap nog betekent.
In je eerste bericht zei je dat jullie vriendschap zo ongezond is geworden, dat je er aan denkt om de vriendschap te verbreken.
Wat houdt je nog tegen die stap te zetten?
Wat mij tegenhoudt is het feit dat we jarenlang hele goede vriendinnen zijn geweest, die lief en leed hebben gedeeld. Zoals ik eerder zei: we gunden elkaar de wereld. Aan de ene kant hoop ik terug te kunnen naar hoe het was, aan de andere kant ben ik bang dat dat er niet meer in zit. Wat mij tegenhoudt is dat ik vurig hoop dat er nog een manier is om dit te herstellen. Ik hoopte dat iemand dit ooit heeft meegemaakt, of herkent wat ik hier beschrijf en mij handvatten kan geven.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Toenemende jaloezie in vriendschap

Muffin schreef: 05 aug 2017 21:47 Aan de ene kant hoop ik terug te kunnen naar hoe het was, aan de andere kant ben ik bang dat dat er niet meer in zit. Wat mij tegenhoudt is dat ik vurig hoop dat er nog een manier is om dit te herstellen.
Hoe je het wendt of keert, je zult er toch over moeten communiceren. Het lijkt me niet denkbaar dat ze haar gedrag uit zichzelf
zal bijstellen.
* Liebe Macht Frei *
Jane-doe
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 apr 2017 18:03

Re: Toenemende jaloezie in vriendschap

Hmm ik herken een soortgelijke vriendschap die jij hier beschrijft. Ik heb 7 jaar geleden ook een vriendin gehad die zichzelf verloor en ging kopiëren om toch bevestiging te krijgen dat ze de moeite waard was en dat ze net zo kon zijn als mij. Of nou ja, het had iedereen kunnen zijn.
Het is niet meer goedgekomen omdat het te gevoelig was, het vertrouwen weg was en er te veel gevoelens gekwetst waren. Soms Kun je gewoon niet meer terug hoe graag je ook wilt.
Het enige wat je kunt doen om je vriendschap dan nog te redden is idd het gesprek met haar aangaan. Het zal denk ik veel voeten in de aarde kosten om jullie band te herstellen..
Als het niet gaat zoals je zou willen, herinner jezelf er dan aan dat alles stroomt en niets blijft. In welke situatie je ook zit, het is tijdelijk. Ook dit zal weer veranderen. Het leven is soms imperfect.
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Toenemende jaloezie in vriendschap

ik denk dat je vooral de dingen uit de context neemt en op jullie vriendschap projecteert,wat eigenlijk gewoon niet juist is.

het probleem is niet jullie vriendschap.

het probleem is zij en haar situatie momenteel.

volgens mij zit ze gewoon op alle vlak met zichzelf en haar leven in de knoop,en dit uit zich dan in bv jullie vriendschap.

het laatste wat ze nu nodig heeft is een goeie vriendin die haar hierom laat vallen.
wat ze wel nodig heeft is steun.
vertel haar dat je snapt dat ze het moeilijk heeft,maar je de indruk krijgt dat ze zichzelf aan het verliezen is....(in het niet eten,in het kopieer-gedrag,....)

ideaal zou zijn dat ze dit zelf inziet en hulp zoekt....
Gebruikersavatar
Muffin
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2017 22:00

Re: Toenemende jaloezie in vriendschap

tengeltje schreef: 09 aug 2017 17:57 ik denk dat je vooral de dingen uit de context neemt en op jullie vriendschap projecteert,wat eigenlijk gewoon niet juist is.

het probleem is niet jullie vriendschap.

het probleem is zij en haar situatie momenteel.

volgens mij zit ze gewoon op alle vlak met zichzelf en haar leven in de knoop,en dit uit zich dan in bv jullie vriendschap.

het laatste wat ze nu nodig heeft is een goeie vriendin die haar hierom laat vallen.
wat ze wel nodig heeft is steun.
vertel haar dat je snapt dat ze het moeilijk heeft,maar je de indruk krijgt dat ze zichzelf aan het verliezen is....(in het niet eten,in het kopieer-gedrag,....)

ideaal zou zijn dat ze dit zelf inziet en hulp zoekt....
Bedankt voor alle reacties.

Je hebt gelijk, het laatste wat ze nu nodig heeft is een vriendin die haar laat vallen. Sterker nog, ik ben de enige in haar leven die op de hoogte is van wat er speelt. Ik zou haar moreel gezien niet kunnen laten vallen. Ik moet nu zorgen dat het voor mij dragelijk blijft, aangezien het enorm drukt op mij.
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Toenemende jaloezie in vriendschap

tuurlijk moet je dat doen,maar ik denk dat je gewoon open kaart naar haar moet spelen.

zeg haar hoe jij je voelt,wat jij denk dat ze doet,.....
en kijk wat haar reactie hierop is.

enkel door te praten kunnen jullie hier even sterk uitkomen.
allerlei gevoelens de kop op laten steken en er niet over praten,helpt niemand vooruit.
ook door erover te praten ga jij zoiets beter kunnen dragen,omdat je het beter zal kunnen plaatsen nadat zij haar beeld erover uit de doeken doet.....

Terug naar “Overige problemen en vragen”