Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 17:10

Sportvraagje

Hallo iedereen, ik weet dat mijn probleem helemaal niets voorstelt tegenover de echte problemen des levens, maar toch stoor ik mezelf eraan.
Ik speel volleybal op hoog niveau (2de nationale), maar sinds een jaar heb ik problemen met een bal technisch naar een ploegmaat te slaan tijdens de opwarming. Ik doe het al sinds mijn 8 jaar probleemloos, heb het al duizenden keren gedaan maar sinds een jaar is er iets in mijn gedachten gekropen, waardoor het me niet meer goed lukt. Doordat het niet meer lukt word ik er onzeker van en lukt het nog minder.
Hoe kan dat toch, ik weet dat ik het jaaaren probleemloos en zelfs zonder nadenken heb gekunnen, maar het laatste jaar is er zoveel twijfel in zoiets simpel gekropen. Ik ben de "feeling" kwijt en voor ik de bal raak denk ik er zoveel over na.

Heeft iemand tips voor dit soort problemen?

Ps. Voor de mensen die het zich afvroegen, tijdens een wedstrijd moet ik niet smashen, ik speel libero ;-) het is enkel op training en op opwarming dat ik me niet graag belachelijk maak.
Jane-doe
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 apr 2017 18:03

Re: Sportvraagje

Kevin schreef: 28 jun 2017 17:21 Ik doe het al sinds mijn 8 jaar probleemloos, heb het al duizenden keren gedaan maar sinds een jaar is er iets in mijn gedachten gekropen, waardoor het me niet meer goed lukt. Doordat het niet meer lukt word ik er onzeker van en lukt het nog minder.
Kun je uitleggen wat dat 'iets' is?
Als het niet gaat zoals je zou willen, herinner jezelf er dan aan dat alles stroomt en niets blijft. In welke situatie je ook zit, het is tijdelijk. Ook dit zal weer veranderen. Het leven is soms imperfect.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Sportvraagje

Hoi Kevin, welkom op het forum!
ik weet dat mijn probleem helemaal niets voorstelt tegenover de echte problemen des levens, maar toch stoor ik mezelf eraan.
Als je er aan stoort dán is het een probleem. Dan is het goed van je om hiermee hulp te zoeken en het aan te pakken. Je schrijft dus dat je er lang over nadenkt alvorens de handeling te doen. Waar denk jij dan zoal over na?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 17:10

Re: Sportvraagje

Jane-doe schreef: 28 jun 2017 17:30
Kevin schreef: 28 jun 2017 17:21 Ik doe het al sinds mijn 8 jaar probleemloos, heb het al duizenden keren gedaan maar sinds een jaar is er iets in mijn gedachten gekropen, waardoor het me niet meer goed lukt. Doordat het niet meer lukt word ik er onzeker van en lukt het nog minder.
Kun je uitleggen wat dat 'iets' is?
Denk vooral het feit dat ik weet dat ik het niet meer kan zoals daarvoor, dat het altijd mislukt... In de zomer wanneer de competitie stil ligt en ik speel wat beachvolleybal voor de lol met vrienden en ik heb wat gedronken, dan lukt het weer wel goed :) Ik heb gewoon een soort stress omdat ik weet dat het tegenwoordig niet meer goed zit...
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 17:10

Re: Sportvraagje

koen0069 schreef: 28 jun 2017 17:33 Hoi Kevin, welkom op het forum!
ik weet dat mijn probleem helemaal niets voorstelt tegenover de echte problemen des levens, maar toch stoor ik mezelf eraan.
Als je er aan stoort dán is het een probleem. Dan is het goed van je om hiermee hulp te zoeken en het aan te pakken. Je schrijft dus dat je er lang over nadenkt alvorens de handeling te doen. Waar denk jij dan zoal over na?
Ik denk na over het feit waarom het niet meer lukt en ik denk dat het de volgende seconde wanneer ik de handeling doe me weer niet zal lukken. Ik ben bezig met het feit dat het zal mislukken... Mensen verwachten uiteindelijk ook dat ik heel goed kan volleyballen en als die mij dan zo'n halve bal zien slaan, kijken ze altijd raar op :)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Sportvraagje

Kevin schreef: 29 jun 2017 09:23 Mensen verwachten uiteindelijk ook dat ik heel goed kan volleyballen en als die mij dan zo'n halve bal zien slaan, kijken ze altijd raar op :)
Als je gevangen zit in een vicieuze cirkel van prestatiedruk en faalangst, check dan altijd of de bewijslast klopt. Kijken mensen werkelijk raar op?
Hoe vaak slaan anderen een bal niet slecht weg? Enzovoorts.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 17:10

Re: Sportvraagje

volhoudertje schreef: 29 jun 2017 11:08
Kevin schreef: 29 jun 2017 09:23 Mensen verwachten uiteindelijk ook dat ik heel goed kan volleyballen en als die mij dan zo'n halve bal zien slaan, kijken ze altijd raar op :)
Als je gevangen zit in een vicieuze cirkel van prestatiedruk en faalangst, check dan altijd of de bewijslast klopt. Kijken mensen werkelijk raar op?
Hoe vaak slaan anderen een bal niet slecht weg? Enzovoorts.
Dat is het probleem juist, een technische bal slaan is kinderspel, geen enkele speler op mijn niveau slaat zo'n bal mis...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Sportvraagje

Kevin schreef: 29 jun 2017 11:27 ... geen enkele speler op mijn niveau slaat zo'n bal mis...
Maar nu even 'fact checken'. Slaat geen enkele speler op jouw niveau zo'n bal mis? Hebben mensen al eens gezegd "Kevin staat weer eens te klunzen"?
Ga ook eens bij jezelf na wat sporten in een hogere klasse voor je betekent en waarom je onbewust zo bang bent je positie te verliezen.
Door dat soort vragen te stellen kom je veel over jezelf te weten. Een goede coach met psychologisch inzicht zal je hier bij kunnen helpen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Sportvraagje

wat ik zou doen?

bv nu in de vakantie gaan spelen bij een 'café-clubje',of bv volley-initiatie geven aan kinderen.

met zoiets kan je je zelfvertrouwen terug opkrikken,en al sla je daar de bal 102 keer mis,je bent nog altijd een held.
zoiets is goed voor je zeflvertrouwen!
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 17:10

Re: Sportvraagje

Ik denk dat ik gevonden heb wat het kan zijn: in het Engels "The Yips". Veel golfers en baseballers hebben er last van, alsook tennissers en dus blijkbaar ook volleyballers. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ooit al van gehoord?
Enkele voorbeelden:
Tennis https://www.youtube.com/watch?v=jZE01soASfs
Baseball https://www.youtube.com/watch?v=KDZX525CSvw
Golf https://www.youtube.com/watch?v=w0HaXlKG9lY
Cure voor golf https://www.youtube.com/watch?v=znJXb2DTpDw
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Sportvraagje

Wie het sportnieuws volgt, zal ongetwijfeld kennis hebben genomen van de 'darteritus' die darter Berry van Peer parten speelde in de Grand Slam of Darts, een paar dagen geleden.

yips
Ook wel Dartitus of Darteritus genaamd. Onverklaarbaar syndroom dat sommige darters een periode van weken, maanden of zelfs jaren kan treffen: de werphand doet niet meer wat je eigenlijk wilt, het is alsof je je pijlen niet tijdig los kunt laten.

Ik doe niet aan sport, dus ik heb er geen ervaring mee. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 17:10

Re: Sportvraagje

volhoudertje schreef: 15 nov 2017 23:17 Wie het sportnieuws volgt, zal ongetwijfeld kennis hebben genomen van de 'darteritus' die darter Berry van Peer parten speelde in de Grand Slam of Darts, een paar dagen geleden.

yips
Ook wel Dartitus of Darteritus genaamd. Onverklaarbaar syndroom dat sommige darters een periode van weken, maanden of zelfs jaren kan treffen: de werphand doet niet meer wat je eigenlijk wilt, het is alsof je je pijlen niet tijdig los kunt laten.

Ik doe niet aan sport, dus ik heb er geen ervaring mee. 001_tongue
Klopt, vanuit dat geval ben ik beginnen opzoeken en ben ik op "The Yips" uitgekomen ;)

Terug naar “Overige problemen en vragen”