Gebruikersavatar
Orion1990
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:06

Vriendin denkt aan zelfmoord tijdens ruzie

Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft een moeilijke jeugd gehad, ze had thuis problemen en op school werd ze veel gepest. Dit heeft ertoe geleid dat ze een tijd depressief is geweest en er aan gedacht heeft om zelfmoord te plegen. Ze heeft zelfs een aantal keer bij de grachten gestaan om zichzelf te verdrinken, godzijdank heeft ze dat nooit gedaan.
Sinds wij wat met elkaar hebben heeft ze geen depressieve klachten meer gehad. Wel heeft ze soms, als wij bijvoorbeeld ruzie hebben (ze vindt ruzie hebben heel erg moeilijk), dat ze weer aan zelfmoord denkt.
Gisteren hadden we ook een flinke ruzie. We waren buiten en ze liep bij mij vandaan. Ze huilde hard en schreeuwde dat ik haar alleen moest laten. Ik deed dat niet en ze riep dat ze zichzelf van kant ging maken. Dat heeft ze wel eens eerder tijdens een ruzie gezegd. Het maakt mij angstig en dan blijf ik bij haar en probeer haar rustig te maken en voorkom dat ze rare dingen uithaalt. Gisteren was ik ook boos, maar nog niet boos genoeg om haar gewoon te laten lopen. Ik ben er bang voor dat er ooit een ruzie zal komen waarbij ik zo boos ben dat ik haar de deur uit zet. En dat ik pas als ze uit het zicht is besef dat ik een grote fout heb gemaakt. Ik weet dat ze bij ruzie nare gedachten krijgt, dat ze dan anders denkt dan ze zou doen als ze rustig is. Ik ben er bang voor dat ze impulsief wordt en haarzelf iets aandoet.
Gisteravond hebben we lang gepraat. We willen iets bedenken dat een situatie zoals hier boven beschreven helpt voorkomen. Professionele hulp is wellicht een uitkomst. Maar ik dacht: laat ik eerst hier een bericht plaatsen. Ik ben benieuwd wat jullie erover denken en of jullie eventueel een oplossing voor dit probleem kennen.

Bedankt.

Groetjes Rudy
Gebruikersavatar
Anoniem92
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2014 09:36

Re: Vriendin denkt aan zelfmoord tijdens ruzie

Beste Rudy

Dit is natuurlijk een heel lastige situatie. Ik herken je situatie ook. Mijn vriend ging een tijdje geleden ook door een moeilijke periode die door de dokter snel werd bestempeld als depressief. Hij is nu eigenlijk al wat uit die periode. Zo lang alles goed gaat (geen ruzie, geen problemen) is hij ook opgewekt en zijn er geen problemen. Maar als ik hem ergens over aanspreek, of we hebben ruzie, dan zegt hij direct dat hij de slechtste persoon op de wereld is en beter onder een trein kan gaan springen. En moest ik weggaan, dat hij dat ook écht zou doen. Tja daar sta je dan... Wat moet je dan doen?

Ik denk ergens wel dat zowel jouw vriendin als mijn vriend dit een beetje gebruiken als wapen. Ik ben er van overtuigd dat ze zich op die moment héél slecht voelen. Maar jij waarschijnlijk ook, want niemand vindt ruzie leuk! Ze raken in paniek, weten niet goed hoe ze moeten reageren. En ze weten dat je ze nooit alleen zou laten als er zoiets wordt gezegd.. Volgens mij is het een schrik om jou kwijt te raken, dat ze dit zegt als een soort van chantage, of zelf niet helemaal beseft wat ze zegt op die moment. Maar in een ruzie kan je elkaar kwetsen, en volgens mij wordt "ik ga zelfmoord plegen" dan meer gebruikt om terug te kwetsen en te raken.. Maar alles in de context van de ruzie natuurlijk!

Ik probeer op regelmatige tijdstippen gewoon te vragen hoe het met mijn vriend is. Alles ok? Hoe voel je je nu? Is er iets dat je kwijt wilt? Kan ik je ergens mee helpen? Zo probeer ik hem op te volgen en zijn stemmingen in te schatten, hoe hij zich voelt buiten de ruzies. Heeft hij/ zij dan ook deze zelfmoordgedachten? Vanwaar komen deze negatieve gevoelens en in hoeverre kan ik deze sturen (vermijden, verminderen)

Vooral erover praten is het beste wat je volgens mij kan doen. Probeer ook uit te leggen hoe angstig het jou maakt als zij zoiets zegt tegen jou. Want ergens vind ik het ook een beetje egoïstisch om een drastische uitspraak te doen als "ik ga zelfmoord plegen", zonder verder na te denken hoe de andere persoon zich hierdoor voelt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. [AAI]

Terug naar “Overige problemen en vragen”