Gebruikersavatar
alissia1988
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2012 19:00

dyslexie

ik weet niet of het hier goed staat.
maar het lijk mij een goed iedee om mij zelfgemaakte verslag van dyslexie hier te plaatsen.
misschien komen zo mensen meer te weten over dyslexie of kunnen dingen zelf vergelijken.







Artikel over dyslexie.

Hallo, ik ben Alissia en ben nu 18 jaar (‘88).
Ik zit nu op het mbo en leer voor verzorgende niveau 3.
Samen met een vriendin, Amy, nu nog 20 jaar (’86), zijn we op het idee gekomen om via een artikel jullie iets te vertellen over dyslexie.
Wij willen jullie uitleggen wat het is, wat het met je kan doen en hoe het kan voelen om het te hebben.
Eerst komt de uitleg wat het nou eigenlijk is, dan de gevolgen die je kunt hebben en dan onze gevoelens, gedachten en wat het met ons deed.

Alissia en Amy hebben allebei dyslexie. Ze zitten samen in 1 klas. Ze mogen niet echt met elkaar omgaan omdat ze uit verschillende groepjes komen uit de klas. Toch hebben ze elkaar leren kennen.

Ik, Alissia, ben er in de 1ste klas van het vmbo achter gekomen dat ik dyslexie heb. Ik was toen net 13 jaar. Op mijn 12de werd het ook al onderzocht doordat ik een test heb gehad om te kijken of ik naar het lwoo kon (leerweg ondersteunend onderwijs).
Amy is erachter gekomen in de 4de klas van het vmbo, dat ze dyslexie had.
Toen was ze 16 jaar.

Haar moeder heeft altijd al gezegd dat ze moeite had met lezen en schrijven.
We zijn beiden voor dom uitgemaakt op de scholen waar we op hebben gezeten en er is ook vaak gezegd dat we ons best niet deden en dat soort dingen. Amy is zelfs een paar keer van school veranderd omdat ze gepest werd en omdat de leraar geen tijd en geen interesse in haar had dus dachten haar ouders dat het beter was haar naar een andere school te laten gaan waar ze meer tijd voor haar zouden hebben en meer interesse. Waar het afgesproken was hoe haar functioneren in klas was, maar het ging nog niet goed.

Ik ben zelf wel heel lang gepest maar niet van school veranderd. Nu we het weten worden er wel een hoop dingen duidelijker.

Amy wil het nu een beetje gaan accepteren maar vroeger helemaal niet. Ik heb het geaccepteerd, tenminste dat denken een hoop mensen. Ik vervloek m'n dyslexie nog elke dag, zeker wanneer ik er extra last van heb (met een toets of als ik moet voorlezen in de klas en dat soort dingen).
Ik ben wel altijd blij geweest dat ik dus niet echt dom was.

De klassen waar we tot nu toe in hebben gezeten, hebben nooit echt goed gesnapt wat dyslexie was en vandaar dat we op het idee kwamen voor dit artikel.
Ik ben ook aangesproken door een paar personen van wz of ik wilde uitleggen wat dyslexie was en wat het met je kon doen en wat het met mij gedaan heeft.

Dan gaan we nu vertellen wat dyslexie precies is.


Dyslexie is eigenlijk een netter woord voor woordblindheid.
Je linker en rechter hersenhelft werken niet goed samen en je lees/schrijf gedeelte (de hersens waar bij mensen de lees en schrijf informatie in verwerkt wordt) werkt niet goed of daar is niet een goede connectie mee gemaakt.
Je kan dyslexie door verschillende oorzaken krijgen:
1 Door zuurstofgebrek of zuurstoftekort bij de geboorte.
2 Door als het probleem al in de familie is. (hoeft niet dyslexie te zijn kan ook zijn dat je vader of moeder of opa of oma of nog verder weg iemand moeite heeft met lezen en schrijven)
3 Voor de geboorte een probleem met de hersenen gehad hebben. (dat de hersenen niet goed zijn gemaakt toen het kind nog een embryo was)

5 á 10% van de mensen in Nederland heeft dyslexie in mindere of ergere vorm.

Vaak maken mensen met dyslexie dezelfde fouten. Ik zal de meest voorkomende fouten even op een rijtje zetten:
1 au/ou
2 d/t
3 v/f
4 s/c/k
5 d/b
6 ei/ij/y
7 ch/g
8 s/c
9 n/m
10 eu/uu/ui
11 ie/y

Ook met woorden heb je vaak problemen.
Daar zal ik ook een paar woorden van zetten die ook wel veel voorkomen.
1 doessen in plaats van douchen.
2 eiverig in plaats van ijverig.
3 outo in plaats van auto.
4 doos in plaats van boos. (of andersom)
5 kaus in plaats van kous.
6 zig in plaats van zich.
7 heus in plaats van huis. (of andersom)
8 boot in plaats van dood.
9 tieppen in plaats van typen.


Vaak heb je ook moeite met dubbele klanken of enkele klanken.
Veel voor komenden klanken of dubbele klanken:
1 s/ss
2 f/ff
3 d/dd
4 t/tt
5 n/nn
6 m/mm
7 p/pp

Een paar voorbeelden van woorden met dubbele klanken of enkele klanken:
1 kamen of kammen
2 apen of appen
3 kunnen of kunen
4 fietsen of fietssen

De zinsopbouw klopt vaak ook niet echt.
Soms verander je de zin terwijl je die zin opschrijft.
ik zal even een paar voorbeelden neer zetten:
1 Ik verveel me de hele tijd verveel ik me.
2 De hond zit buiten zit de hond.

Het lezen gaat soms 4 keer zo langzaam als bij iemand die geen last van dyslexie heeft.
Je leest ook woorden zoals ze er letterlijk staan.

Je heb verschillende vormen van dyslexie.
1 Lichte dyslexie.
2 Middelmatige dyslexie.
3 Zware dyslexie.
(dit zijn de grote lijnen die je aan kan houden, in elke vorm heb je weer verschillende categorieën)

Je hebt 2 verschillende soorten dyslexie
1 Lees dyslexie.
2 Schrijf dyslexie.
Je kan ook last hebben van beiden.

Met lezen sla je soms woorden over in zinnen.
1 De kat zit hoog in de boom. Dan kan jij het lezen als: kat zit in boom.
2 De taart is heel erg lekker. Dan kan jij het lezen als: taart is heel lekker.

Je haalt ook woorden door elkaar, of leest woorden verkeerd.
De kat zit in de boom en de hond zit op het dak. Dan kan jij het lezen als: De hond zit in de boom en het kat zit in de dak.

Met schrijven heb je vaak de woorden die je fout schrijft, dat heb ik aan het begin al uitgelegd hoe dat een beetje werkt.

Dyslexie heeft veel gevolgen.
Een aantal gevolgen kunnen zijn:
1 Minder vrienden hebben.
2 Meer binnen zitten om te leren.
3 Je omgeving begrijpt het niet.
4 Je gaat eerder om met mensen die ook dyslexie hebben.
5 Je kijkt meer naar plaatjes dan woorden.
6 Schrijft meer op in de les dan de meesten. (aantekeningen)
7 Je moet meer leren.
8 Je wordt gepest.
9 Je krijgt weinig zelfvertrouwen.
10 Je kijkt de kat uit de boom bij een nieuwe omgeving.
11 Niets meer durven vragen aan leerkrachten.
12 Niet durven voor te lezen of op het bord te schrijven.
13 Je voelt je alleen.
14 Het lijkt of echt NIEMAND je begrijpt.

Je hebt ook moeite met werkwoorden veranderen en met tegenwoordige tijd en verleden tijd.

Als je dyslexie hebt, heb je meer aandacht nodig in de klas en kan je daardoor raar aangekeken worden door klasgenoten.
Ze kunnen je ook gaan uitlachen en nare dingen tegen je gaan zeggen zoals:
1 Hey daar heb je dat domme kind weer.
2 Je probeert zeker het lievelingetje te worden.
3 Kan je het zelf niet lezen.
4 Wat doe je hier, je hoort hier niet, je kan nog niet eens lezen.

Vaak worden de gevolgen niet gezien door degenen die het zeggen, maar ook niet door leraren.

Onze gevoelens, gedachten en wat het met ons gedaan heeft.

Alissia:
1 Ik ben gaan geloven dat ik dom was.
2 Ik had geen vrienden en dacht dat het m'n eigen schuld was.
3 Ik voelde me anders terwijl ik t/m groep 2 (de kleuterklas) wel goede vrienden was met degenen die me nu pesten.
4 Ik was dom dus mocht niet op de feestjes komen van verjaardagen van m'n klasgenoten.
5 Door dat de leerkrachten me ook de grond in trapten, dacht ik dat ik echt niets kon en legde ik me daarbij neer.
6 Ik wist niet meer wie ik was, ik probeerde me aan te passen zo dat ze me wel weer mochten maar zonder resultaat.
7 Had nooit ECHTE vrienden.
8 Hoorde nergens bij.
9 Mocht niet mee doen met spelletjes op het plein.
10 Naar mate het pesten langer duurde en het weer even weg was en weer terug kwam (vooral door een leraar), heb ik foute beslissingen genomen en keuze’s gemaakt. Met alle gevolgen van dien.
11 Mijn eigenbeeld en eigenwaarde zijn gigantisch omlaag gehaald.
12 Ben nog altijd bang dat mensen me gaan uitlachen als ik een fout maak.
13 Durf nog altijd geen presentatie te houden. (het is dat het moet, anders had ik het echt niet gedaan)
14 Ik ben nog altijd bang voor onvoldoendes.
15 Zit veel te leren in plaats van leuke dingen te doen met vrienden.
16 Ben nog steeds bang om dingen te vragen en dan vooral bang om raar aangekeken te worden.
17 Durf niet voor te lezen in de klas (al word ik wel soms gedwongen).
18 Mijn neefje leest sneller en ik voel me op zo’n moment echt nog altijd dom.
19 Nog altijd bang om uitgelachen te worden door leraren.
20 Voel me nog steeds dagelijks dom.
21 Ben nog steeds bang om niet te mogen zijn wie ik ben.
22 Je wilt het zelf accepteren, maar je omgeving doet dit niet en eerst wordt er dit beloofd en dan dat. Soms doen ze net of je gek bent en ze zeggen ook gerust dat je het waarschijnlijk toch niet haalt door je dyslexie (je opleiding).

Ik ben 11 jaar gepest om mijn dyslexie, zowel door leraren als medeleerlingen als buitenstaanders. Door het pesten heb ik bijna geen eigenwaarde meer en geen zelfvertrouwen.
Ik ben heel blij dat ik Amy heb ontmoet en dat we nu samen kunnen leren want we voelen elkaar goed aan en vullen elkaar ook goed aan. Als zij iets niet weet, weet ik het soms en andersom.

Amy:
Ik ben in het begin wel 4 à 5 jaar gepest maar daarna ben ik af en toe voor een poosje gepest.
En toen begon m'n broer me te pesten omdat ik niet goed zinnen kon formuleren en moeite had met leren.
Maar doordat ik al die jaren gepest ben door leerlingen en leraren heb ik een laag zelfvertrouwen gekregen.
Ik ben blij dat ik Alissia heb leren kennen want daardoor heb ik meer mijn dyslexie leren accepteren


ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
en mochten jullie vragen hebben hoor ik het graag.
alleen alissia kan antwoorden.
het contact met amy is verbroken.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: dyslexie

Ik vind dat je een helder en overzichtelijk hebt beschreven wat het voor jou betekent heeft om dyslexie te hebben, Allissia! [045]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: dyslexie

Hoi Alissa1988,

Ik vond het heel erg mooi verslag. Vooral het stuk wat het met jullie deed las ik met kippevel. Je zou verwachten dat dyslexie algemeen geaccepteerd is, blijkbaar dus niet. Heel erg naar - en niet te geloven - dat er een leraar zo stom reageert. De leraar zou beter moeten weten. Heb je dat van die leraar ook aan je ouders verteld?

Je hebt maar geluk met zo'n vriendin en dat jullie elkaar aanvullen! :knuffel:

Een collega van mijn werk heeft ook dyslexie. Zij heeft aantekeningen gemaakt en ik put daar wel eens uit om van te leren. Ik lees dan vaak de taalfouten die je aangeeft en herken dat ook wel. Ik vind het niet erg, het heeft ook z'n charme. Niemand is namelijk perfect. Fouten maken we (gelukkig) allemaal.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
alissia1988
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2012 19:00

Re: dyslexie

hey koen0069
helaas is ons contact helemaal verbroken.
en spreken wij elkaar niet meer.
mijn ouders wisten het hoe de leraren deden maar konden hier niets tegen doen.
dit was ook heel frustrerend voor allemaal.

Terug naar “Overige problemen en vragen”