Gebruikersavatar
Gimli
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2021 16:45

Fantasie!

Hallo,

Ik ben een jonge, (klassiek) autist die sinds 2019 antipsychotica en sinds 2020 antidepressiva slikt. Sinds 2020 is de dosering van antipsychotica omhoog gegaan!

Een kenmerk van mijn autisme is dat ik enorm veel kan fantaseren. Dat heb ik al sinds ik een kind was. Maar sinds 2019 heb ik ergens last van: Het is voor mij steeds moeilijker om een (goed) verhaal te bedenken. Ik weet niet wat er precies aan de hand is, maat als ik een verhaal wil bedenken, lukt het mij gewoon niet om een verhaal te bedenken, waarvan mijn hart echt kan zeggen: Dat is een goed verhaal! Ik maak namelijk steeds meer keuzes met mijn hoofd, als ik een verhaal bedenk. Bovendien lukt het mij dan ook niet om goed na te kunnen denken! Het is alsof ik een soort zeurstem heb, die ervoor zorgt dat mijn creativiteit minder wordt! Bovendien is het voor mij tegenwoordig ook heel moeilijk om inspiratie te kunnen vinden!

Ik vermoed dat mijn gebrek aan fantasie, komt door de antipsychotica die ik slik! Daarom wil ik graag stoppen met de antipsychotica. Maar volgens Dimence zal ik daardoor weer de kans krijgen op hersenbeschadiging!

Hoe denkt u daarover?
Gebruikersavatar
RozeRegenBoogOlifant
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2022 23:19

Re: Fantasie!

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen correlatie/verband zit, wat betreft bepaalde medicatie gebruiken die het vermogen in de verbeelding of fantasie flink kan dimmen.

Wel kan het zijn dat je loom wordt en uiteindelijk gevoeliger zal worden voor lusteloosheid die veroorzaakt wordt door het gebruiken van antipsychotica. In deze middelen zit een bepaalde stof die de chemische boodschappers in de hersenen [stoft dopamine] kan reguleren.

Als er te veel of juist te weinig dopamine wordt aangemaakt heeft dat directe invloed op je lichamelijke welzijn!

Dat kan de redenen zijn dat je geen drive heb om iets creatief te ondernemen of een rijke fantasie wil genereren.

Geloof mij, jouw fantasie is er gewoon maar daarvoor moet je wel wat meer je best doen en het leven iets anders indelen. Bovendien moet je niet te veel focussen of je wel of geen fantasie hebt, dat werkt averechts!

Verbeeldingskracht en fantasie komt geheel uit je intuïtie en diepere lagen van de geest.


Meestal werkt ontspanning het beste.

Je kunt bijvoorbeeld een ritueeltje doen om je fantasie weer te laten bloeien.
Dat kan van alles zijn zoals een natuurwandeling maken, mooie steden en dorpen bezoeken, museums te bezichtigen, krabbeltjes maken op papier, spelen met woorden, iets banaals verzinnen en daaruit eindelijk iets moois van maken.
Mediteren kan ook wel werken.
Of luister inspirerende en vooral goede muziek zoals klassieke muziek of experimentele muziek.

Geef je zelf vooral de rust en maak tijd voor verveling.
Want als je bewust hellemaal even niets doet dan zul je merken dat je verbeeldingskracht weer op gang zal komen.
Wanhoop is maakbaar.
Maakbaarheid is wanhoop.

Als alles maakbaarheid was dan kon de ruimte niet versierd worden.
Maak van maakbaarheid een slagroomtaart.
Wanhoop maar, alles is zelf maakbaar

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”