Gebruikersavatar
fortuna2
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2018 23:44

Interesses delen - hoe?

Hoi allemaal,

Ik (25) ben radeloos. Mijn zus (18) werd jaren geleden gediagnosticeerd met ASS. Ik probeer nu al heel lang een relatie tussen ons op te bouwen maar helaas lukt het niet echt. Ze was altijd geīntereseerd in dingen waarvan ik geen verstand had ofja die heel speciaal waren. Een paar dagen geleden heeft mijn moeder mij verteld dat ze op dit moment heel veel interesse voor sport toont. Namelijk voor voetbal. Mama heeft zelfs de toestemming gegeven om af en toe te gokken (met kleine geldbedragen). Volgens mij zou het wel kunnen dat ik op die manier een hechter verbinding tot haar kan opvouwen. Wat denken jullie? Bestaat er een kans dat we ooit een echt gesprek over iets kunnen voeren? Ik hou erg van mijn zus daarom wil ik echt een poging doen maar het is heel moeilijk voor mij omdat ze zo afstandelijk is. Bovenalles heb ik geen idee van voetbal of gokken. Hoe kan ik mijn kennis over die onderwerpen verdiepen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Interesses delen - hoe?

Welkom Fortuna :)

Ik denk dat het goed is om te beseffen dat, wat jij afstandelijk noemt, in werkelijkheid geen afstandelijkheid hoeft te zijn. Dat is al een punt om over na te denken. Mensen met autisme of trekjes van autisme worden wel vaker als bot of afstandelijk gezien, maar in feite is het vaker zo dat voor hen de communicatie nu eenmaal zo werkt. Wat positief aan je verhaal is, is dat je erg op je zus gesteld bent. Dat is heel fijn, want iedereen heeft vriendschap, liefde en steun nodig. Ook als je het regelmatig moeilijk vind om tot iemand door te dringen. Het is belangrijk dat mensen weten, dat er mensen zijn die voor hun klaar staan en waar ze op kunnen terugvallen.

Nu is het zo dat er verschillende vormen van ASS zijn. Inmiddels hebben ze het vaak allemaal op één hoop gegooid, maar mijn mening hierin is, dat dat lang niet altijd even handig is. Er zit namelijk weldegelijk verschil in.

Waar je aan zou kunnen denken is om gerichte vragen te stellen. Wees daarin concreet en duidelijk en dans er niet echt omheen. Stel duidelijke en geïnteresseerde vragen. En houdt in je achterhoofd dat het goed is om er regelmatig eens naar terug te vragen. Kom zelf regelmatig met het onderwerp terug en toon aan dat je het fijn vind als jullie/dat jullie het met elkaar ergens over kunnen hebben waar je beide plezier van hebt. Mensen met een vorm van ASS zijn niet bot. Ze communiceren soms anders. Soms hebben ze wat sturing nodig en de ruimte om te vertellen wat ze leuk en prettig vinden ook.

Leer je te verdiepen in de persoon die je bij je hebt, waar je mee in contact bent. In dit geval is dat nu je zusje. Het kan geen kwaad om je een beetje in te lezen. Als je er iets meer vanaf weet of daarin ruimte voor jezelf laat, zal je merken dat communicatie niet zoveel problemen geeft als dat je eerst dacht. Heb verwachtingen, maar ga niet oververwachtingen hebben en houdt het voor jezelf realistisch.
Het zijn vaak ontzettend lieve mensen, alleen moet je ze even door hebben en echt willen leren kennen. Je zult zien dat je als je inzet en ruimte toont je heel erg ver kan komen. En dat je heel erg veel van ze kan leren. Misschien wel juist.

Ik hoop dat je er wat aan dit bericht hebt en dat dit forum, naast je eigen toekomstige berichten, waar dan ook op dit forum, je goed gaan doen.
En je mag hier altijd dus van je afschrijven.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Jelly_Bean_
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2018 23:44

Re: Interesses delen - hoe?

Memories heeft al hele goede tips gegeven, daar sluit ik me bij aan! Wees absoluut duidelijk in je communicatie (maak bijvoorbeeld korte zinnen) en begrijp haar niet verkeerd als ze bot over komt. zij vind het waarschijnlijk moeilijk om haar gevoelens om te zetten in woorden. Dat betekent niet dat ze niet 'voelt'. Ik vind het trouwens heel lief van je dat je wegen zoekt om contact met haar te maken, uit ervaring weet ik dat het gewoon moeilijk is als er niets uit komt. Het is frustrerend.
Om ook nog antwoord op je inhoudelijke vraag te geven.. ik zou me goed inlezen over de spelregels van voetbal, voor zover je het nog niet kent. Om erover te kunnen praten, moet je natuurlijk wel weten waar het precies om draait. Er is op internet veel te vinden. Wat betreft het wedden, hier is een linkje met allerlei informatie over hoe het werkt: http://www.online-wedden-bookmakers.nl/. Ik kon daar wat heldere info vinden over hoe alles werkt (zonder al die reclamesites met popups en dergelijke). Voor de rest denk ik dat je zus het al fijn zal vinden als je aandacht besteed en tijd voor haar vrijmaakt. Ik zou trouwens ook veel lezen over haar stoornis, dat helpt je ontzettend veel. Je zult bijvoorbeeld meer geduld krijgen en beter begrijpen hoe ze ergens op reageert. Dat maakt het allemaal net iets makkelijker (geldt trouwens ook voor je ouders en eventuele andere broers of zussen).
Gebruikersavatar
knoalster
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2018 14:34

Re: Interesses delen - hoe?

Hoi,

Ik ken de situatie wel een beetje, ik heb het zelf niet en mijn beste vriendin heeft dan Aspergers.

Ik weet even niet hoe je van sporten komt op toestemming om te gokken?
Ik denk trouwens niet dat autisme en gokken een hele goede combinatie is. Veel mensen met autisme hebben al genoeg
moeite met geld en kunnen zich echt heel erg focussen op iets. Hoewel ze natuurlijk dan heel goed de trucjes kan ontdekken van het gokken
kan dat natuurlijk genoeg problemen opleveren voor haar.
Kleine bedragen of kort zit bij iemand met autisme er vaak niet in, het is alles of niets.

Inlezen in autisme is absoluut stap 1.
Mijn ervaring echter is dat inlezen echter maar een begin is, elke vorm van autisme is anders en elk persoon binnen die autisme richting ook.
Mijn beste vriendin woont in een ander land dus ik kan haar vrij weinig zien, en dat merk ik echt in het leren begrijpen van haar Aspergers.

We praten echter wel elke dag.
Voor het voeren van gesprekken hoef je echt niet bang te zijn, dat is heel goed mogelijk. Alleen tact hoef je niet te verwachten (algemeen dan).
Als mijn beste vriendin het niet ziet zitten om bevriend te zijn met iemand dan houdt het gewoon op, doet ze ook geen moeite.
Stopt bij veel ook gewoon met reageren en als ik er bij ben opent ze wel eens telefoon: Oh niet interessant, ook niet en legt telefoon weer weg.
Er zijn maar heel weinig die haar kunnen boeien, vaak moet dat op een bepaal intellectueel niveau zijn of een interesse die haar (of een hem) aangaat.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”