Gebruikersavatar
kedar
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2016 10:41

vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

Ik weet niet helemaal waar ik moet beginnen maar ik vermoed dat ik ASS heb. Zonder gelijk 10 A4-tjes vol te schrijven zal ik toch proberen uit te leggen waarom.

Ik ben in mijn leven (nu 38 jaar) regelmatig tegen problemen aangelopen (en nu nog steeds) en heb vroeger ook psychologische hulp gehad die niet hielp of zelfs averechts hielp. Ook heb ik allerlei strikkers opgeplakt gekregen variërend van lastige puber, borderline, depressief, agressief, persoonlijkheidsstoornis. Al deze stickers waren misschien passend voor een bepaald moment in de tijd maar niet op de rode draad van mijn leven. Tenminste dat vind ik.

Zelf kwam ik pas op het idee dat ik mogelijk een vorm van autisme kon hebben toen ik de serie House MD keek. Ik zag in mijzelf heel veel overeenkomsten met het hoofdpersonage Dr. Gregory House. Toch heb ik er destijds verder niet veel aandacht aangegeven.

Nu heb ik de afgelopen week op het internet 3 verschillende autisme testen ingevuld. En allemaal scoren ze hoog op ASS.

Ik heb ook gelezen dat autisme meer wordt gezien als een eigenschap dan een aandoening. Nu is mijn vraag of ik naar huisarts moet om mij te laten testen en/of voor hulp. Ik leef van een uitkering en bijna €400,- eigen risico voor psychologische ondersteuning is een rib uit mijn lijf.

Hieronder vul ik nog wat eigenschappen en levensgebeurtenissen aan die mogelijk in de richting van ASS wijzen (min of meer chronologisch, leeftijden zijn ongeveer):

- Meer interesse voor elektronica en mechanica dan voor mensen (3 jaar oud).
- Blij dat een schoolgenoot overleden is (verdronken) die me af en toe pestte (5 jaar oud).
- Zelfstandig programmeren (6 jaar oud).
- Moeite om vrienden te maken en moeite om me te verweren tegen pesterijen (basisschool en brugklas). Met de vuisten wist ik uiteindelijk altijd een einde te maken aan de pesterijen. Overigens had ik altijd wel een paar vrienden en deze periode heeft voor mij ook veel goede herinneringen.
- Heb een pestkop zijn slagaders in zijn nek dichtgeknepen totdat ik het leven uit hem voelde wegvloeien en daarna los gelaten (8 jaar oud). Heb nooit wakker gelegen van het feit dat ik hem bijna vermoord had. Wel van het feit dat het me niets deed.
- Blijven zitten eerste klas middelbare school vanwege zwak in taal (Nederlands + vreemde talen) (13 jaar oud).
- Blijven zitten tweede klas middelbare school vanwege zwak in taal (Nederlands + vreemde talen) (15 jaar oud).
- Serieuze 3-daagse intelligentie test afgelegd omdat het moeizaam ging op school. Resultaat: IQ tusen de 130 en 140. Technische en ruimtelijk inzicht “off the chart”. Hierop scoorde ik hoger dan de gemiddelde afgestudeerde aan de technische universiteit. Maar mijn taalvaardigheid was onder MAVO niveau ondanks allerlei bijlessen. (15 jaar oud).
- Leraren die begrip en geduld met me hadden kregen 100 keer meer voor elkaar dan leraren die geërgerd door mij waren (hele middelbare school).
- MAVO eindexamen natuurkunde had ik het hoogste cijfer ooit gehaald op die school (zonder enige moeite).
- MTS nooit afgemaakt vanwege depressie door uitgaan relatie + verkeerde schoolkeuze en zwakte in taal.
- Diverse ICT certificaten gehaald met vlag en wimpel. Kan ze alleen niet in de praktijd brengen door chronische klachten na auto ongeluk.
- Proberen een eigen bedrijf te starten maar wordt geremd door gebrek aan sociale contacten en vaardigheden. Achtergrond info: Ik kan prima weken alleen zijn en alleen het meisje achter de kassa spreken. Contact met vreemde mensen is voor mij vooral een aangeleerd trucje (dat overigens buitengewoon goed werkt). Vrienden ben ik verloren door vele verhuizingen, echtscheiding en gewoon simpelweg door uit elkaar groeien. Sommige belangrijke familieleden zijn overleden. Nieuwe contacten heb ik nooit gemakkelijk gemaakt. Natuurlijk heb ik wel contact met ouders, broer en buren. Maar dat is niet hetzelfde als contact met vrienden of partner. Ik heb wel gekeken om me aan te sluiten bij een vereniging. Maar de paar dingen die ik leuk vindt zijn of te duur of vallen om medische redenen af. Daarnaast erger ik me heel snel aan het irrationele van mensen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

Hallo kedar, aller eerst welkom op dit forum!
kedar schreef:Zelf kwam ik pas op het idee dat ik mogelijk een vorm van autisme kon hebben toen ik de serie House MD keek. Ik zag in mijzelf heel veel overeenkomsten met het hoofdpersonage Dr. Gregory House. Toch heb ik er destijds verder niet veel aandacht aangegeven.
Nu heb ik de afgelopen week op het internet 3 verschillende autisme testen ingevuld. En allemaal scoren ze hoog op ASS.
Jezelf herkennen in het tv personage van Dr. Gregory House levert niet echt het meest betrouwbare vergelijkingsmateriaal op. De resultaten van de internet tests die je hebt ingevuld kunnen daarentegen een indicatie zijn dat je vermoeden ASS te hebben juist zijn. Maar ook hier moet je een slag om de arm houden, omdat internet tests nooit volledig uitsluitsel kunnen geven.
kedar schreef:Nu is mijn vraag of ik naar huisarts moet om mij te laten testen en/of voor hulp. Ik leef van een uitkering en bijna €400,- eigen risico voor psychologische ondersteuning is een rib uit mijn lijf.
Moet jij je laten testen? Dat hangt er van af of jij daar zelf de noodzaak toe ziet. Het kan in ieder geval geen kwaad om deze vraag aan je huisarts te overleggen.
Wat het kostenaspect van psychologische ondersteuning betreft lijkt het me relevant om voor jezelf te bepalen of je ook een duidelijke hulpvraag hebt en denkt baat bij hulp of ondersteuning te hebben.

Je geeft weliswaar een lijstje met levensgebeurtenissen en karaktereigenschappen, waardoor je levensgeschiedenis en huidige levenssituatie verklaarbaar wordt, maar dat lijkt eerder een weergave van feiten zijn. De vraag is dus "Wat wil je?"
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
kedar
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2016 10:41

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

@volhoudertje

Ik zal eerst proberen te beantwoorden wat ik wil:

1) Ik wil een weten waarom ik tegen bepaalde problemen aanloop in het leven. Niet alleen om het verleden een plek te geven maar ook om in de toekomst beter met situaties om te gaan en om mensen een handvat te geven hoe met mij om te gaan. Dat is makkelijker als iets een status heeft.
2) In algemene zin wil ik mijn meest zwakke punten verbeteren. Dat is absoluut sociale interesses en netwerken. Voorwaarde is wel dat dit niet ten koste gaat van mijn creatieve persoonlijkheid. Er zijn bijvoorbeeld genoeg bedrijfscursussen waar mensen sociale omgangvormen, zelfvertrouwen en verkooptechnieken leren. Echter heb ik ervaren dat hier vooral een soort bedrijfsclonen worden gecreëerd. Dat wil ik dus niet.

Een andere opmerking die ik nog toe wil toevoegen:

Los van het financiële eigen risico voor psychologische ondersteuning is er nog een reden dat ik hier eerst gepost heb ipv naar de huisarts te gaan. Ik ben zeer huiverig om dit soort dingen in mijn dossier te hebben. Daar heb ik 4 (praktisch ondervonden) redenen voor:
1) Bij het afwikkelen van de schadeclaim na het auto-ongeluk wilde de verzekering van de tegenpartij mijn complete medische dossier hebben voordat ze in wilde gaan op mijn claim. Uiteindelijk hebben we geschikt voor een bedrag dat minder was dan 10% van de originele claim (nog steeds een zeer substantieel bedrag) zonder de dossiers te overhandigen. Dit omdat mijn advocaat en ik wisten dat ze met mijn psychiatrisch verleden (depressie) een stok zouden krijgen om mee te slaan.
2) Ook bij een door mij aangespannen rechtszaak tegen het UWV wilde het UWV inzage in mijn medisch dossier bij de huisarts. Ook hier zochten ze stokken om mee te slaan. En de psychiatrische stok is de makkelijkste om mee staan omdat het niet bepaald exacte wetenschap is. Uiteindelijk heb ik de zaak wel gewonnen.
3) Bij een strafzaak tegen mij is door het OM ooit informatie uit mijn medisch dossier opgevraagd.
4) Eerlijk antwoorden op psychiatrische vragen bij de aanvraag van een levensverzekering bij de aankoop van een huis kan tot hogere kosten lijden. En tot (gevoelsmatig) gezichtsverlies ten opzichte van je partner



Ik weet dat er boeken beschikbaar mbt zelfhulp. Zijn daar nog aanraders bij voordat ik (misschien) de stap naar de huisarts maak?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

kedar schreef:In algemene zin wil ik mijn meest zwakke punten verbeteren.
Dat lijkt me een goed streven. Wat betreft punt 2: Het lijkt me niet reëel om te veronderstellen dat het verbeteren van je zwakste punten ten koste zou kunnen gaan van je creatieve persoonlijkheid. Bedrijfscursussen zijn bedoeld om een beoogd doel te bereiken, of je daardoor een soort 'bedrijfsclone' door zou worden heb je zelf altijd in de hand.

Wat betreft inzage vragen in je medische dossier, zul je ongetwijfeld weten dat er medische zwijgplicht bestaat en instanties niet zo maar mogen beschikken over persoonlijke en gevoelige informatie. Overigens is het een normale gang van zaken dat een huisarts aantekeningen maakt van zijn cliënten en die aan een dossier toevoegt. Het lijkt me niet logisch om je bezoek aan een huisarts om die reden uit te stellen en eerst navraag te doen op dit forum.

Ik vind het vanzelfsprekend dat er bij het afsluiten van een levensverzekering rekening gehouden wordt met de algehele gezondheidstoestand en dus ook de psychische gesteldheid van de persoon. Hoe dit werkt bij het afsluiten van een hypotheek kan ik niet beoordelen, maar gezichtsverlies ten opzichte van een eventuele partner lijkt me het minste om je in zulk soort gevallen zorgen om te maken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
kedar
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2016 10:41

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

volhoudertje schreef:
Wat betreft inzage vragen in je medische dossier, zul je ongetwijfeld weten dat er medische zwijgplicht bestaat en instanties niet zo maar mogen beschikken over persoonlijke en gevoelige informatie.
Dat is in theorie wel zo maar in de praktijk hebben (vaak machtige) partijen altijd mogelijkheden om je te 'chanteren' tot het zetten van een handtekening. Zelfs met een advocaat kan je daar niet tegenop tenzij je andere rechten laat varen. Door die ervaringen ben ik zeer voorzichtig geworden met het delen van persoonlijke informatie naar bijvoorbeeld artsen en instanties.

Weet je nog praktische(!) boeken die mij verder zouden kunnen helpen. Ik heb gezien dat er ook hele algemene zelfhulpboeken zijn ten aanzien ASS. Maar met dit soort doe-het-zelf boeken is het vaak "hit and miss". Dus een goede tip is zeer welkom! Ze mogen trouwens ook in het Engels zijn. Dat maakt de keuze aanzienlijk groter denk ik.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

kedar schreef:
volhoudertje schreef:Wat betreft inzage vragen in je medische dossier, zul je ongetwijfeld weten dat er medische zwijgplicht bestaat en instanties niet zo maar mogen beschikken over persoonlijke en gevoelige informatie.
Dat is in theorie wel zo maar in de praktijk hebben (vaak machtige) partijen altijd mogelijkheden om je te 'chanteren' tot het zetten van een handtekening.
Dat vind ik een zeer twijfelachtige uitspraak, chanteren tot het zetten van een handtekening is niet toegestaan en lijkt me ook geen gebruikelijke gang van zaken. Maar goed, daar zul je ongetwijfeld andere ervaringen mee hebben.

Wat tips zelfhulp over boeken betreft, daar moet je even wachten op eventuele reacties van forumleden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
jazzauti
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:54

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

Dat er dingen niet mogen, wil niet zeggen dat ze niet gebeuren... Ik geloof wel dat dit soort praktijken voorkomen.

Ik vond het boek 'Als je partner aspergersyndroom heeft' van Aston interessant. Mijn partner is niet autistisch (Ik zelf wel, Asperger) maar ik vond het wel interessant om het eens van een andere kant te kunnen bekijken. Hoe zien zij ons? Op die manier haal je er ook wat tips uit. Als zij (schrijfster) bijvoorbeeld iets vreemd vond aan haar partner, dan lees jij dat dus. Daar kun je over nadenken en eventueel naar handelen/ontwikkelen. Wellicht heb je er iets aan als je geen diagnose gesteld wilt hebben.

Overigens las ik een tijd geleden over een man die zijn rijbewijs wilde verlengen of ophalen (weet ik niet meer). Hij moest een medisch vragenformulier invullen en vermeldde erbij dat hij autistisch was. Ze weigerden toen om hem zijn rijbewijs te geven.
Ik snap heel goed wat je bedoelt... Hopende dat ik zulke praktijken nooit zal meemaken, moet ik zeggen dat het me ook veel heeft opgeleverd, de diagnose.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

Hoi jazzauti,

Wat heeft de diagnose dan opgeleverd? Want dat vraag ik mij soms ook wel eens af. Ik heb nog geen officiële diagnose en vraag mij dat dan ook af of ik dat zou moeten hebben of niet. Dwz snij ik mijzelf in de vingers door zo'n diagnose?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

Volgens mij ben je niet verplicht om je diagnose aan iedereen te vertellen. Zoals bij jezelf levert de boodschap autisme niet alleen duidelijkheid, maar ook vele vragen op. Niet iedereen gaat jou die vragen stellen, maar gaan proberen dat zelf in te vullen. Voor je het weet maken ze toch een Rainman van je... ik raad je aan zorgvuldig te kijken wie het waard is deze intimiteit van jou te weten.

Voordeel van een diagnose lijkt mij verder dat je handvaten hebt om uit te zoeken wat nou de verschillen zijn tussen jou en NT ers, om daar beter mee te leren omgaan. Wat jij van hen niet begrijpt en zij van jou niet. Wat je zelf nodig hebt om niet plotseling overspoeld te raken door prikkels die je niet zag aankomen. Om te ontdekken waar je grenzen liggen zodat je kunt inschatten wanneer je op uitbarsten staat. Je kunt leren denktijd te vragen wanneer je iets niet snel genoeg begrijpt, zodat sociale contacten soepeler gaan lopen en weer leuk worden.Ik vul maar wat in, vanuit mijn ervaring, maar dat kan best per persoon verschillend liggen. Maar met een diagnose weet je wel waar je moet beginnen met zoeken en kan je hulpverleners krijgen die jou daarmee kunnen helpen op de manier die bij jou past.

Makkelijk gezegd misschien, maar geld zou voor iets belangrijks als hoe je je toekomst moet realiseren, geen item moeten zijn. Het is nu begin van het jaar, wil je familie niet bijspringen of je iets lenen? Is je eigen bijdrage opgebruikt, heb je de rest van het jaar gratis hulp.
Gebruikersavatar
jazzauti
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:54

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

hee koen0069,

een heleboel hulp. ik kon en kan mijn autisme niet accepteren (noch verdragen) en ben daardoor steeds op zoek gegaan naar de juiste hulp voor mij. dat heeft me echt wel geholpen. misschien dat een ander die hulp niet nodig heeft.

een ander aspect was duidelijkheid. hoe erg iets ook is, duidelijkheid is altijd prettig. zeker ook voor je omgeving. opeens is daar het begrip 'oooh, wacht effe, dus daarom doe jij altijd dit en dat?!'. ja, daarom ja. 'oké, dan begrijp ik het nu.' dat gaf niet alleen anderen rust, ook mij. want nu wist ik dat het goed was. wat ik ook deed (doe), er is nu begrip.

voor mezelf is die duidelijk goed geweest betreffende dichter bij mezelf komen. ik was altijd zoekende, wie ben ik, waarom ben ik anders (want dat zag ik echt wel in). na de diagnose ben ik meer ik dan ooit. ik weet nu meer wie ik ben. oké, daar ben ik niet blij mee, maar wel met het feit dat ik het weet.

en omdat je weet wie je bent, kun je je ook gerichter gaan ontwikkelen. dan weet je in welke vormen en richtingen je moet zoeken. voor mij heel belangrijk.

had ik in het ongewisse willen blijven? achteraf denk ik het niet. dankzij de diagnose is een molen in gang gezet, waar ik de vruchten van heb mogen plukken (hmm, beetje bijzondere metafoor :D).
of het voor jou geldt, weet ik natuurlijk niet. ik heb nevernooit rekening gehouden met wat kedar allemaal opsomt. ben daar te autistisch voor waarschijnlijk. misschien had dat voor mij ook een reden geweest om te twijfelen aan een onderzoek met diagnose, maar daar is het gelukkig (met nadruk op gelukkig) nu te laat voor.
Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

Oh shit, Ik wist helemaal niet dat diagnoses en dergelijke zo'n negatief effect kunnen hebben. Ik maak me nu ineens serieus zorgen.

Maarja, Ik heb wel de diagnose en er gaan bij mij hierdoor vele deuren open. Bijvoorbeeld naar hulpverlening of een autipas die kan helpen als je in paniek raakt met contact met bijv. politie. Ik moet hem zelf trouwens nog bestellen.

Maar even tussendoor. Waar moet ik mij allemaal zorgen om maken? Ik begin hier lichtelijk panisch te worden met angst dat ik mijn halve leven heb verknald door een diagnose te krijgen! En dat is vermoedelijk overdreven. Iemand ervaring met oneerlijkheden?
Gebruikersavatar
jazzauti
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2015 21:54

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

Croco. vermoedelijk? het is overdreven. punt. niets vermoedelijks aan. de diagnose is een uitspraak van wat je gedeeltelijk hebt (autisme is een klein onderdeel van je; jij bent wie je bent door je dna, je opvoeding en je omgeving, etc). die uitspraak vertelt jou niet wat je gaat worden. diagnose of niet, jij bent Croco. daar verandert niks aan hoor. dus je hoeft je helemaal geen zorgen te maken.

dat ik negatief ben, komt omdat ik altijd al negatief ben geweest over mijn 'anders' zijn. dat heeft de diagnose niet aangewakkerd. sterker nog, dankzij die diagnose kan ik me makkelijker in de wereld profileren. ik zou zeggen, kijk naar voren en maak gebruik van de diagnose om die open deuren te benutten.
Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Re: vermoeden van ASS, hulp zoeken nuttig?

Ah, dank je wel. Je hebt me weer gerustgesteld. Succes met je zoektocht naar een diagnose!

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”