Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Heb het vermoeden dat ASS vaak verward wordt met narcisme

Hallo allemaal

Ik wilde het eigenlijk al langer kwijt hier.
Het onderdeel "autisme spectrum stoornissen" lees is vaak bewust niet, omdat ik mij er vaak vreselijk aan sommige topic's kan ergeren. Vaak zie ik namelijk topic's van vrouwen die het vermoeden hebben dat hun partner autisme heeft.
Wat vaak omschreven wordt als: een gemis aan empathie, kwetsende opmerkingen, de schuld buiten zichzelf leggen, niet willen praten, afstandelijkheid, weinig betrokkenheid etc. Dit kwets mij, dat autisme met zulke negatieve dingen geassocieerd wordt.
Ik heb daardoor het vermoeden dat autisme vaak verward wordt met narcisme (lees hier de kenmerken: http://www.narcistischepersoonlijkheids ... sstoornis/).
Wat mij ook opvalt is dat autisme vaak verward wordt met OCD/dwangneurose, maar dat doet er nu even niet toe ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heb het vermoeden dat ASS vaak verward wordt met narcism

Ik vind het heel goed dat je dit soort irritaties uitspreekt. Niemand is er mee gebaat als er sprake is van negatieve of inadequate beeldvorming.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Heb het vermoeden dat ASS vaak verward wordt met narcism

Hm, ik heb toch de indruk dat het grote verschil tussen autisme en narcisme zit in het goede hart en de eerlijkheid (in de grond dan) van mensen met autisme en de dubbelhartigheid en valsheid van mensen met narcisme. Ja, beide zijn redelijk egocentrisch en kunnen bot overkomen, zonder veel gevoel voor de ander,maar de achtergrond daarvan is zeer verschillend. Persoonlijk heb ik liever met een autist te doen, die zegt tenminste wat ie denkt. Bij een narcist ontdek je pas gaandeweg hoe je je hebt laten bedonderen. Beiden zijn niet makkelijk, da's nog een overeenkomst. De een heeft moeite sociale en gevoelsmatige signalen in alle nuances te integreren, de ander manipuleert je ermee.(kort door de bocht gezegd)
Voor mij een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Heb het vermoeden dat ASS vaak verward wordt met narcism

Ik heb het een paar keer moeten laten doordringen wat je nu eigenlijk zegt Parsie.
Het klopt wel dat de kern verschillend ligt bij autisten en narcisten, dat de oorsprong van de gedragingen anders is.
Maar het lijkt wel alsof je het idee hebt dat autisten en narcisten qua gedragingen exact hetzelfde zijn, je spreek van: zijn beide redelijk egocentrisch en kunnen bot overkomen zonder veel gevoel voor de ander.
Ik hoop niet dat je hiermee bedoeld dat je denkt dat "alle" autisten zich zo gedragen, al maakt het woord "zijn" het voor mij wel moeilijk dit niet te geloven.
Als ik het rijtje met symptomen van narcisme en autisme naast elkaar leg, kan ik begrijpen dat er overeenkomsten te zien zijn.
Al lijkt het mij erg stug dat iemand op lang termijn de verschillen niet erkent.
Een narcist manipuleert om te krijgen wat hij wil, doet alles om een goed aanzien te krijgen.
Een narcist weet dus juist heel erg goed hoe hij over moet komen, kan goed gesprekken voeren, kan emoties acteren.
Iemand met autisme kan weleens warrig overkomen, onhandig en onbegrijpbaar, dat zijn kenmerken die erop wijzen dat hij zich niet doelbewust zo gedraagt, want hoe zou dat hem verder helpen?
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Heb het vermoeden dat ASS vaak verward wordt met narcism

Volgens mij zijn we het wel eens met elkaar. Het klinkt inderdaad wat absoluut als ik spreek van egocentrisch zijn en bot overkomen. Voor mij is het niet zo dat ik vind dat 'alle auti's zich zo gedragen', wel dat het zo kan lijken omdat het inzicht in het gezichtspunt van de ander wat moeizamer kan verlopen. Het woord 'gedragen' geeft er een lading aan alsof het om een al dan niet slechte gewoonte gaat
En elke keer dat je het in zijn algemeenheid over eigenschappen hebt, begeef je je natuurlijk op glad ijs. Want als je één auti kent, ken je nog maar één auti. Die uitspraak las ik ergens en die beviel me wel.
De auti waarmee ik het meest deel is sociaal en doet erg haar best. En kleunt er af en toe wel eens naast, net als iedereen. Zelf heb ik geen diagnose en verwacht die ook niet, dus vanuit die invalshoek kan ik niets melden. Wel heb ik internet leeggetrokken uit betrokkenheid bij mijn autisme-dame en er veel omschrijvingen gevonden die ik vond rammelen. Ik zoek nog steeds naar de grote gemene deler van wat autisme in de kern nou eigenlijk is. Het lijkt er nu op dat ik iets gevonden heb waar ik me dan tenslotte in kan vinden. En zij ook. Maar van narcisme heb ik haar nooit verdacht, dat is iets heel anders

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”