xavier2203

Autistische energieke uitbarsting: Oorzaak?

Ik heb een leuke meid ontmoet die autistisch is. Niks mis mee. Zelf weet ik nauwelijks iets van autisme, behalve de korte en simpele uitleg op wikipedia, maar dat is natuurlijk niet alles.

Ik heb haar nu een aantal keer gechat over FB en 1 keer gezien en ik ervaarde al gelijk een aantal dingen die voor mij vreemd zijn;

Maar het vreemdste wat ik ervaar is haar energieke uitbarstingen.
We zitten op een terras, heel normaal en rustig gewoon ergens over te praten. Wanneer het haar beurt is om feedback te geven barst die feedback er ineens luid, kort en negatief uit en begint ze heel opvallend beweeglijk te worden; Ze doet haar jas uit, zet zonnebril op, neemt een slok koffie en kijkt links, rechts, links, rechts en weer naar boven. Inademen gaat heel diep door haar neus en uitdamen gaat heel snel, bijna blazend door haar mond.
En dan is het weer voorbij totdat het binnen 5 minuten

Ze schreeuwt niet, ze springt niet op, ze slaat niet om haar heen, geen trillingen aan handen, zo erg is het ook weer niet, maar net ff opvallend genoeg.

Kan iemand mij vertellen of dit herkenbaar is?
Is het geestelijk? Hoort dit bij autisme? Komt er een soort van adrenaline stoot vrij in haar hoofd die weer net zo snel weggaat? Is het lichamelijk? Is dit een autistische kwaal die herkenbaar is?

Ik heb zelf een theorie dat iemand met autisme bij bepaalde gevoelige onderwerpen een energy burst kan krijgen - door welke stof dan ook - en gelijk die toenemende energie zo onopvallend kwijt probeert te raken.

Ik kan haar er niet direct over confronteren, want ze is nogal zwijgend over autisme. Mensen mogen het wel weten.

Bedankt voor het lezen.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Autistische energieke uitbarsting: Oorzaak?

Maar het vreemdste wat ik ervaar is haar energieke uitbarstingen.
We zitten op een terras, heel normaal en rustig gewoon ergens over te praten. Wanneer het haar beurt is om feedback te geven barst die feedback er ineens luid, kort en negatief uit en begint ze heel opvallend beweeglijk te worden; Ze doet haar jas uit, zet zonnebril op, neemt een slok koffie en kijkt links, rechts, links, rechts en weer naar boven. Inademen gaat heel diep door haar neus en uitdamen gaat heel snel, bijna blazend door haar mond.
En dan is het weer voorbij totdat het binnen 5 minuten
Kan iemand mij vertellen of dit herkenbaar is?
Klein beetje. Ik heb wel als ik mij ergens ernstig aan irriteer en ik kreeg geen kans om dit te uitten. Zodra ik de kans krijg gooi ik het eruit en daarna is het ook weer voorbij. Ik weet ook niet of dit hetzelfde is of dat er iets totaal anders aan vooraf gaat.
Ze schreeuwt niet, ze springt niet op, ze slaat niet om haar heen, geen trillingen aan handen, zo erg is het ook weer niet, maar net ff opvallend genoeg.
Dus het vormt geen belemmering. Het valt alleen op. Wat is precies de reden dat je er mee blijft zitten? Op zich lijkt mij dat wel normaal.

Je zou direct aan haar kunnen vragen waarom ze dit zo doet, omdat je het opvallend vind. Wellicht is het handig om dit niet direct te vragen als het voorkomt maar een uurtje erna of bij een volgende keer - als jullie afspreken - erop terug komen.
Understand: you been understood
xavier2203

Re: Autistische energieke uitbarsting: Oorzaak?

Het is inderdaad geen belemmering, maar het ziet er voor mij zo ongelofelijk vreemd uit dat ik wel eens het idee hebt dat ze misschien een rare uitspatting krijg in het openbaar.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Autistische energieke uitbarsting: Oorzaak?

xavier2203 schreef:Het is inderdaad geen belemmering, maar het ziet er voor mij zo ongelofelijk vreemd uit dat ik wel eens het idee hebt dat ze misschien een rare uitspatting krijg in het openbaar.
Tja, dan krijgt ze maar een voor jou 'rare' uitbarsting in het openbaar. Wat is er erg aan als dat zou gebeuren? Als je haar aardig vindt, dan zul je daar maar aan moeten wennen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
sam
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:20
Locatie: Antwerpen

Re: Autistische energieke uitbarsting: Oorzaak?

wikipedia is momenteel nog geen goede bron inzake deze. Er staat zelfs misleidende informatie dat autisme gepaard zou gaan met een gebrek aan empatisch vermogen. 't is echter complexer dan dat.

sam heb moeite met zijn emoties te leren begrijpen en controleren.
SylviaStuurman schreef: Autisme (Asperger is een van de verschijningsvormen van autisme) komt van het Griekse woord `autos’, dat zelf betekent. Op zichzelf gericht, betekent het zo ongeveer, en dat is hoe mensen met autisme vaak worden gezien: egocentrisch, egoïstisch misschien zelfs, op zichzelf gericht, zichzelf in het middelpunt van de wereld zettend.

Het wrange is dat mensen met autisme geen `zelf’ hebben, althans, geen `zelf’ zoals andere mensen dat hebben. Dat is heel moeilijk voor te stellen. Er is geen scherpe grens tussen het ik en de rest van de wereld. Zoals Martine Delfos het zegt: de ik-ander differentiatie komt niet goed op gang. Bij mensen met Asperger komt pas heel laat in hun leven het besef op gang dat ze afgescheiden zijn van de rest van de wereld, en dat andere mensen op eenzelfde (maar net andere) manier afgescheiden zijn van de rest van de wereld. Dat besef kan ook niet komen, en als het komt is het nooit zo vanzelfsprekend als bij “ons”.
sam heb vaak moeite met de vraag; Hoe gaat het ?
SylviaStuurman schreef: Dat mensen met Asperger (daar spreek ik over, omdat ik samenleef met een partner die Asperger heeft) vrijwel geen zelf hebben kun je bijvoorbeeld zien aan het feit dat zo iemand geen onderscheid lijkt te maken tussen zichzelf en de wereld. Vraag je hoe het met iemand gaat, dan kun je als antwoord krijgen dat het slecht gaat, en dan een verhandeling krijgen over Israel en Gaza, of over de afbraak van de sociale voorzieningen.

Zoiets kent iedereen wel in enige mate: je kunt je neerslachtig gaan voelen door het nieuws. Maar bij iemand met Asperger is het veel meer dan dat. Het is alsof hoe hij of zij zich voelt hetzelfde is als hoe het met de wereld gaat. Er is geen onderscheid. “Gewone” mensen zullen ook eerder verdrietig worden over een neergestort vliegtuig met veel Nederlanders dan over een verre oorlog met nog veel meer doden; dat onderscheid is er voor mensen met autisme veel minder.

Dat maakt het leven zwaar, voor mensen met Asperger, want op de een of andere manier hebben ze een scherp oog voor alles wat niet klopt, wat niet harmonieus gaat, wat onrechtvaardig is. Voor iemand met Asperger is de uitdrukking “Verbeter de wereld, begin bij jezelf” dus vreemd: het één is hetzelfde als het ander; als je bij jezelf zou beginnen zou je de wereld in de steek laten, die net zo bij jou hoort als jijzelf. Daarom is het ook zo voorstelbaar dat het voor iemand met Asperger erg moeilijk is om daadwerkelijk iets constructiefs te gaan doen: waar zou je moeten beginnen?
sam is bijzonder intelligent en toch kan hij niet uitleggen wat autisme nu precies inhoud.
SylviaStuurman schreef: Het is daarmee ook te begrijpen dat het lastig is, voor iemand met Asperger, om te leren begrijpen dat andere mensen ook een “zelf” hebben, en dat die “zelven” anders zijn dan het zelf van degene met Asperger. Dat eigen zelf (het ik) is tenslotte niet goed ontwikkeld; het is een concept dat lastig te bevatten is.

Dat is – denk ik – de voornaamste reden dat het lijkt alsof mensen met Asperger geen empathie hebben (zie Asperger en Empathie): ze kunnen zich moeilijk in de situatie van iemand anders verplaatsen omdat ze geen ingebouwd gevoel hebben voor dat “zelf” van een ander. Het verklaart ook hoe het komt dat mensen met Asperger juist enorm goed kunnen aanvoelen hoe een ander zich voelt: als een ander zich verdrietig voelt, kan iemand met Asperger zich ook verdrietig gaan voelen: het één is – weer – vrijwel hetzelfde als de ander.

Aan de andere kant wordt vaak ook pijnlijk duidelijk dat een ander echt een ander is. Wanneer iemand kwaad in de zin heeft, of – in de ogen van degene met Asperger – bijdraagt aan wat er mis gaat in de wereld, wordt zo iemand (voor degene met Asperger) een stoorzender, iemand die niet bij het geheel hoort. Dat is misschien de reden dat mensen met Asperger de neiging hebben om – naar “ons” idee – sterk zwart-wit te denken over mensen. Mensen zijn voor hen nogal eens helemaal goed of helemaal fout.
Dit is ook de reden waarom sam vreest dat hij ook hier waarschijnlijk niet op zijn plek is, buiten de boot zal vallen en niet geaccepteerd zal worden. sam vermoed dat veel mensen hier problemen hebben, sam zal die emotie overnemen en zal net zo verdrietig of blij worden als degene die tegenover hem staat.

http://www.sylviastuurman.nl/blog/2014/ ... me-en-ego/
xavier2203 schreef:Het is inderdaad geen belemmering, maar het ziet er voor mij zo ongelofelijk vreemd uit dat ik wel eens het idee hebt dat ze misschien een rare uitspatting krijg in het openbaar.
sam begrijpt die "uitbarstingen", er zit een enorme vertraging op zijn hersenen, hij bekijkt alle details en werkt zo naar het grotere plaatje toe. Als sam dan een uur of een dag later doorkrijgt dat hij gemanipuleerd werd en of dat mensen een verkeerd beeld hebben gekregen omdat sam gezegd heeft dat ie autisme heb en hem daarom behandelen alsof sam achterlijk is dan word sam kwaad. De volgende keer dat hij deze persoon treft heeft sam zich goed voorbereid en barst hij uit.

[sam in gesprek met zijn maatschappelijk werkster]
"Ge hebt er weer eens nikss van begrepen !" schreeuwt sam.
"Denkt ge nu werkelijk dat ik achterlijk ben ?!"
"Als ik kon uitleggen wat autisme was dan was ik niet autistisch, ge hebt zelf toch ook internet ?"
"Waarom maakt ge me van streek, verdrietig en kwaad !?"
"Dat is autisme !, begrijpt ge het nu !!?" [zucht]
Mozilla is one of the most trusted companies when it comes to user privacy. Their partnership with Tor aimed at providing more privacy to Firefox browser, and increased Tor network support.
Gebruikersavatar
sam
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:20
Locatie: Antwerpen

Re: Autistische energieke uitbarsting: Oorzaak?

xavier2203 schreef:Ik heb een leuke meid ontmoet die autistisch is. Niks mis mee. Zelf weet ik nauwelijks iets van autisme, behalve de korte en simpele uitleg op wikipedia, maar dat is natuurlijk niet alles.

Ik heb haar nu een aantal keer gechat over FB en 1 keer gezien en ik ervaarde al gelijk een aantal dingen die voor mij vreemd zijn;

Maar het vreemdste wat ik ervaar is haar energieke uitbarstingen.
We zitten op een terras, heel normaal en rustig gewoon ergens over te praten. Wanneer het haar beurt is om feedback te geven barst die feedback er ineens luid, kort en negatief uit en begint ze heel opvallend beweeglijk te worden; Ze doet haar jas uit, zet zonnebril op, neemt een slok koffie en kijkt links, rechts, links, rechts en weer naar boven. Inademen gaat heel diep door haar neus en uitdamen gaat heel snel, bijna blazend door haar mond.
En dan is het weer voorbij totdat het binnen 5 minuten

Ze schreeuwt niet, ze springt niet op, ze slaat niet om haar heen, geen trillingen aan handen, zo erg is het ook weer niet, maar net ff opvallend genoeg.

Kan iemand mij vertellen of dit herkenbaar is?
Is het geestelijk? Hoort dit bij autisme? Komt er een soort van adrenaline stoot vrij in haar hoofd die weer net zo snel weggaat? Is het lichamelijk? Is dit een autistische kwaal die herkenbaar is?

Ik heb zelf een theorie dat iemand met autisme bij bepaalde gevoelige onderwerpen een energy burst kan krijgen - door welke stof dan ook - en gelijk die toenemende energie zo onopvallend kwijt probeert te raken.

Ik kan haar er niet direct over confronteren, want ze is nogal zwijgend over autisme. Mensen mogen het wel weten.

Bedankt voor het lezen.
In ieder geval is het zo dat sam mensen kopiëert, gedrag, dialect etc.. Hij doet dit om zichzelf en de reactie op de kopie te kunnen ervaren en het zelf te leren begrijpen. 't Is ook 'n soort zelfverdediging om toch n'n soort zelf uit te stralen. Sommigen vinden dat wel eens irritant maar als je gekopiëerd word betekent dit dat sam opkijkt naar deze persoon en tracht te leren, groeien, definiëren en onderscheiden.
Afbeelding
SylviaStuurman schreef: Dat gebrek aan een “zelf” zorgt er vaak voor dat mensen met Asperger lange tijd in hun leven een ander als voorbeeld nemen om “iemand” te worden. Ze kunnen iemands uiterlijk overnemen, of iemands gedrag.

Dat heeft ook een functie: op die manier leert iemand met Asperger – via het gedrag van een ander – om zich wat beter in de wereld te bewegen. Voor wie “gekopieerd” wordt kan dat heel vervelend lijken; zie het maar als een compliment.
Verder ben ik het volledig met Koen eens, ik vermoed dat Koen het begrijpt.

Stres is de grootste boosdoener, geef mensen de tijd hun omgeving te begrijpen, hoe meer tijd ze krijgen des te beter ze reageren. Mensen met ass hebben een groot aanpassingsvermogen, juist omdat het "zelf" ontbreekt. Ze trachten op te gaan in de omgeving, "normaal" te zijn, met rust gelaten te worden en niet als anders of met scheve ogen bekeken te worden.
Mozilla is one of the most trusted companies when it comes to user privacy. Their partnership with Tor aimed at providing more privacy to Firefox browser, and increased Tor network support.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”