Gebruikersavatar
robken
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2015 20:26

Heb ik ASS ?

Hallo Lotgenoten,

Ik heb een vraagje.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik ben getest op Autisme, maar ik vraag me zelf erg af of ik dat ook daadwerkelijk ben.
Eerder werd geconstateerd dat ik bordeliner zou zijn lang geleden, later zou ik persoonlijkheidsstoornissen hebben en nou zou ik ASS hebben.
Wat mij aan het twijfelen brengt is eigenlijk dat ik goed contact kan leggen met vreemde mensen, ik kan me goed inleven en ben zeer zorgzaam naar anderen, ik herken non verbale boodschappen van anderen en kan werken in teamverband.
Ook heb ik een ruime vriendenkring, alleen heb ik wel behoefte om ze beperkt te zien, ben graag op mezelf en heb nooit een relatie.
Verder herken ik ook andere dingen van mezelf die verband met ASS kunnen hebben, maar een hoop dingen dus ook niet dus vandaar mijn vraag.

Gr robken ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heb ik ASS ?

robken schreef:Het komt er eigenlijk op neer dat ik ben getest op Autisme, maar ik vraag me zelf erg af of ik dat ook daadwerkelijk ben.
Waarom ben je eigenlijk zo vaak getest en hecht je enige waarde aan de uitslag?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Heb ik ASS ?

Het komt er eigenlijk op neer dat ik ben getest op Autisme, maar ik vraag me zelf erg af of ik dat ook daadwerkelijk ben.
Je bent getest op Autisme. Maar wat kwam er precies uit? ASS of autisme is behoorlijk breed. En de ene persoon met autisme is de andere niet.

Ik kan mij wel voorstellen dat je afvraagt of je dat daadwerkelijk bent. Zeker als je eerdere testen hebt gehad en er wat anders uit kwam. Nou het antwoord is: je bent het niet autisme, maar je zou een vorm van autisme kunnen hebben. Dat is een andere benadering. Je hoeft jezelf niet te verschuilen achter autisme. Maar het fijne ervan is dat je bepaalde dingen kan verklaren. De dingen die jij als gewoon beschouwd hoeft niet gewoon te zijn en juist heel erg abnormaal in de ogen van een ander dat dan geen ASS heeft.
Ook heb ik een ruime vriendenkring, alleen heb ik wel behoefte om ze beperkt te zien, ben graag op mezelf en heb nooit een relatie.
Ruime vriendenkring of niet, er zijn ook mensen met autisme die een brede vriendenkring hebben. En het beperkt te zien en graag op jezelf zijn of zelf nooit een relatie hebben, lijken mij geen signalen voor autisme spectrum.
Verder herken ik ook andere dingen van mezelf die verband met ASS kunnen hebben, maar een hoop dingen dus ook niet dus vandaar mijn vraag.
In het verleden heb ik mijzelf dat ook afgevraagd. En hoe meer ik bepaalde fora las of bepaalde berichten, ik kon mij daar wel in herkennen. Bepaalde dingen. Ik denk dat iedereen dat wel heeft. En idd ook een hoop niet zoals het fladderen met handen of repetitieve handelingen.

En je vraag is geheel legitiem, het mag er wezen. Maar ik denk niet dat ik daar geen antwoord op kan geven.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Heb ik ASS ?

Maar ik denk niet dat ik daar geen antwoord op kan geven.
Ik bedoelde wat anders: maar ik denk niet dat ik daar een antwoord op kan geven.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
robken
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2015 20:26

Re: Heb ik ASS ?

Bedankt voor de berichten. Ik vind het niet erg om die diagnose te hebben, maar hoe meer er diagnose's worden gesteld: hoe onduidelijker het voor me wordt. Ik ben een paar keer getest, waarom ? Omdat ik wil weten hoe ik het beste behandeld kan worden met de complexe psychische problemen waar ik al mijn leven mee rond loop. Ik hou het inderdaad op een aantal autistische trekjes die ik heb. Misschien wel het beste. :knuffel:
Gebruikersavatar
JosBerger
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2015 14:43

Re: Heb ik ASS ?

Moeilijk te zeggen omdat ASS echt voor iedereen anders tot uiting komt. Wie heeft je opgegeven voor die test?

Misschien eens het autisme college volgen [reclame; verwijderd] om te kijken of je je herkent in wat de expert vertelt. Daarin worden meer kenmerken besproken dan de standaard symptomen 'sociale interactie, communicatie en repetitief gedrag'.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Heb ik ASS ?

robken schreef:Bedankt voor de berichten. Ik vind het niet erg om die diagnose te hebben, maar hoe meer er diagnose's worden gesteld: hoe onduidelijker het voor me wordt. Ik ben een paar keer getest, waarom ? Omdat ik wil weten hoe ik het beste behandeld kan worden met de complexe psychische problemen waar ik al mijn leven mee rond loop. Ik hou het inderdaad op een aantal autistische trekjes die ik heb. Misschien wel het beste. :knuffel:
Eh - oma heeft de 60er jaren nog meegemaakt.
Therapie hoort te draaien om jouw behoeften, jouw problemen, etc - niet om een diagnose.
Uiteraard snap ik, dat dat een handig hulpmiddel kan zijn, maar "ik heb de behoefte, om mijn vrienden beperk te zien" - dat zinnetje kan van alles en nog wat betekenen. Bijvoorbeeld dat je na een uur praten bekaf bent. Daar kan ook weer van alles achter zitten, maar het is goed mogelijk dat beiden gë laars met ass van doen hebben.

Het lijkt mij dus handiger om jouw problemen als uitgangspunt te nemen - is het voor jou naar, dat je de behoefte hebt, je vrienden maar beperkt te zien...?
Gebruikersavatar
parsie
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2015 17:33

Re: Heb ik ASS ?

Beste Robken
Bij alle reacties die ik lees mis ik nog de vraag :wat maakt dat de uitkomst bij jou autisme is. Ook wetenschappers zijn nog niet tot de kern doorgedrongen wat autisme precies inhoudt, waardoor er nogal wat checklisten bestaan die de grote lijnen duiden. Officieel moet je geloof ik op 3 terreinen onvoldoende NT presteren.
Mijn partner is vrouw, hoog opgeleid en erg naar buiten gericht en sociaal. Die valt al snel af. Alleen in de relatie worden dingen duidelijk als: het niet intuitief kunnen koppelen van informatie tot een realistich beeld waarin ook niet-harde informatie is meegewogen. Ook het perspectief van de ander mist ze nogal eens, wat haar egocentrisch doet lijken en wat al teveel overtuigd van haar eigen gelijk. Introspectie en inlevingsvermogen zijn haar vreemd.
Kortom nogal wat hobbels op de weg voor een gelijkwaardige relatie. Maar een rainman is ze niet, repetitief gedrag of fieps heeft ze niet, ze gaat niet heel erg op in 1 terrein om de rest te laten liggen. Wel zijn er wat andere gedragingen die in het beeld passen: starheid, controleneigingen, redelijk klein interesseveld. Maar daar hebben inderdaad meer mensen last van ook zonder autisme. Het verschil is mijn overtuiging dat het niet expres is of egoisme, maar onvermogen, informatie anders, trager verwerken, samenhang niet zien, emotioneel onvermogen.
Dus wellicht ben je er nog niet met deze diagnose en zijn er nog wat vragen over te stellen, over wat het bij jou is.
Internet geeft veel informatie, hoewel er veel planken worden misgeslagen, volgens mij. Kijk vooral waar je jezelf in herkent, probeer psycho-educatie te krijgen voor het inzicht in je eigen functioneren en laat je niet afschepen met een etiket, want volgens de informatie die je geeft lijkt het daar het meeste op, maar dat helpt je helemaal niets.
Je hebt een diagnose en wat nu? Het begint dus nu pas. Misschien klopt de diagnose inderdaad niet, probeer erachter te komen waarom wel en kijk of jou dat helpt.
Sterkte met je zoektocht.
Groetjes, Parsie
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Heb ik ASS ?

Het is me nu niet duidelijk wat er uit je testen is gekomen? Kwam er een ASS diagnose of niet?

Ik hoor vaker van mensen dat deze in de afgelopen jaren verschillende "labeltjes" kregen met allerhande persoonlijkheidsstoornissen, ontwikkelingsstoornissen en andere stoornissen. De psychiatrie is volop in ontwikkeling en het handboek de DSM ook. Vandaar dat diagnoses nog al eens wisselen.

Een diagnose is handig om te weten wat er speelt maar het is enkel een labeltje. Een etiketje wat vertelt waar je last van hebt en waar je moeite mee hebt. Veel belangrijker is wat jou helpt om "beter" te worden. En met "beter" bedoel ik dan wat helpend is voor jou. Waar jij je beter door gaat voelen, een fijner leven kan krijgen, wat je nodig hebt om lekkerder in je vel te gaan zitten et
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Guinevere
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2015 19:35

Re: Heb ik ASS ?

robken schreef:Hallo Lotgenoten,

Ik heb een vraagje.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik ben getest op Autisme, maar ik vraag me zelf erg af of ik dat ook daadwerkelijk ben.
Eerder werd geconstateerd dat ik bordeliner zou zijn lang geleden, later zou ik persoonlijkheidsstoornissen hebben en nou zou ik ASS hebben.
Wat mij aan het twijfelen brengt is eigenlijk dat ik goed contact kan leggen met vreemde mensen, ik kan me goed inleven en ben zeer zorgzaam naar anderen, ik herken non verbale boodschappen van anderen en kan werken in teamverband.
Ook heb ik een ruime vriendenkring, alleen heb ik wel behoefte om ze beperkt te zien, ben graag op mezelf en heb nooit een relatie.
Verder herken ik ook andere dingen van mezelf die verband met ASS kunnen hebben, maar een hoop dingen dus ook niet dus vandaar mijn vraag.

Gr robken ;)
Hoi Robken,

Deze post is al even geleden dus ik weet niet of je dit nog leest. Maar mijn ervaring kan je misschien wat inzicht verschaffen. Ik heb inmiddels ook de diagnose ASS, specifieker Asperger. Wat jou aan het twijfelen brengt, zijn precies die dingen waardoor ik zelf nooit aan autisme had gedacht. Ik kan ook goed contact leggen, inleven en ben ook heel zorgzaam. Ik herken non-verbale boodschappen en uitdrukkingen en kan werken in teams. Ook wat betreft het beperkt zien van vrienden en nooit een relatie hebben kunnen we elkaar de hand geven.

Mijn therapeut legde het ongeveer zo uit: bij autisme gaat het er soms niet om dat autisten zich niet kunnen inleven, maar dat ze niet weten wat ze met dat inleven moeten doen. Sommige autisten hebben dat wel geleerd. Er zijn ook autisten die zich zelfs te veel inleven, in van alles en nog wat, en daar geen rem op kennen. (Ik val zelf in de laatste categorie.)

Hopelijk lees je dit nog en heb je er wat aan. Bij mij is enorm veel op zijn plek gevallen na de diagnose. Het is ook wel moeilijk (want er zijn geen kant en klare oplossingen, je blijft zo), maar er zijn behandelingen specifiek daarop gericht die je kunnen helpen.

Veel geluk en wijsheid.
Gebruikersavatar
sam
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:20
Locatie: Antwerpen

Re: Heb ik ASS ?

koen0069 schreef:
Maar ik denk niet dat ik daar geen antwoord op kan geven.
Ik bedoelde wat anders: maar ik denk niet dat ik daar een antwoord op kan geven.
Denk dat ie dat wel begrepen had hoor koen dat je wat anders bedoelde ;)
Mozilla is one of the most trusted companies when it comes to user privacy. Their partnership with Tor aimed at providing more privacy to Firefox browser, and increased Tor network support.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heb ik ASS ?

Niet voor het een of ander, maar het is geen overbodige luxe om eens naar de datum van een topic te kijken voor je er een reactie op plaatst, sam. Koen's reactie is van 19 jun 2015. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
sam
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 sep 2015 14:20
Locatie: Antwerpen

Re: Heb ik ASS ?

volhoudertje schreef:Niet voor het een of ander, maar het is geen overbodige luxe om eens naar de datum van een topic te kijken voor je er een reactie op plaatst, sam. Koen's reactie is van 19 jun 2015. ;-)
Ik heb in de forumregels nergens gelezen dat het verboden is te reageren op een topic nadat een bepaalde tijd verstreken is. En als ik vind dat iets onvolledig is, dan mag ik toch alsnog reageren ?
Mozilla is one of the most trusted companies when it comes to user privacy. Their partnership with Tor aimed at providing more privacy to Firefox browser, and increased Tor network support.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Heb ik ASS ?

sam schreef:
volhoudertje schreef:Niet voor het een of ander, maar het is geen overbodige luxe om eens naar de datum van een topic te kijken voor je er een reactie op plaatst, sam. Koen's reactie is van 19 jun 2015. ;-)
Ik heb in de forumregels nergens gelezen dat het verboden is te reageren op een topic nadat een bepaalde tijd verstreken is. En als ik vind dat iets onvolledig is, dan mag ik toch alsnog reageren ?
Natuurlijk Sam, jij mag altijd reageren. [AAI]

Maar wat VHtje bedoeld is dat de datum nogal in het verleden ligt. Het kan dan zijn dat de ander niet meer weet waar het ongeveer over ging en even moet wroeten in z'n geheugen.
sam schreef:
koen0069 schreef:
Maar ik denk niet dat ik daar geen antwoord op kan geven.
Ik bedoelde wat anders: maar ik denk niet dat ik daar een antwoord op kan geven.
Denk dat ie dat wel begrepen had hoor koen dat je wat anders bedoelde ;)
Ik deed het voor de volledigheid. Ik had mij namelijk verschreven. En aangezien er geen bewerkknop zit op dit forum dacht ik namelijk, ik stuur even het gecorrigeerde tekst tegemoet.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Heb ik ASS ?

informatie anders, trager verwerken.
Trager verwerken niet perse, het lijkt soms zo dat men langzaam is maar dit word veroorzaakt omdat het intuïtieve filter ontbreekt. Dit is ook de reden waarom autisten details sneller zien. Sommigen hebben een fenominaal IQ, wat ze vervolgens ten volle inzetten door de problemen waar ze tegenaanlopen. Door al die tegenslagen leren ze zichzelf te camoufleren, vaak kopiëren ze anderen soms bewust, soms onbewust zodat ze zich veilig voelen, ze bouwen een overlevingsmechanisme in. Omdat sommigen hier zo handig in zijn is hun detectie lastiger.
Ik vind dat je het heel erg mooi hebt omschreven, Sam. [045]

Informatie wordt inderdaad anders verwerkt. Ook al merk je het niet, maar in mijn hoofd draaien de raderen. Ik ben op mijn eigen manier bezig met gegevens te analyseren. Dat zal dan wel trager overkomen op andere mensen omdat ze blijkbaar een bepaalde interactie missen. Maar dat is dan hun probleem.

Soms begrijp ik andere mensen echt niet dat ze een bepaald detail niet zien en ik wel. Hoe kan je dat nou niet zien ?! Zoals het weerkaatsen van zon op een grassprietje. Ik ben mij altijd bewust met de mensen om mij heen. Ik zie ook vaak bekenden die dan mij niet zien. Vroeger vatte ik het op dat ze mij negeerden en werd ik daar geïrriteerd van. Nu denk ik: ze zien het niet. Aan de andere kant ben ik niet geïnteresseerd in de mensen die in de auto's zitten, die zie ik dan ook nauwelijks.

Gelukkig zijn we lekker divers. Dan is het nooit saai.
Understand: you been understood

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”