Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2015 18:41

goed bedoelde waarschuwingen

Ik ben heel benieuwd of iemand die ook ASS heeft, zich in mijn probleem herkent.
Stel je wordt ergens op gewezen, ik begrijp of vertaal dat altijd als commentaar en kan het niet hebben en word soms ook boos. Pas nadat we het er dan over hebben gehad, snap ik wat de bedoeling was van de woorden.
Dank je, Ronald
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: goed bedoelde waarschuwingen

Ronald schreef:Ik ben heel benieuwd of iemand die ook ASS heeft, zich in mijn probleem herkent.
Stel je wordt ergens op gewezen, ik begrijp of vertaal dat altijd als commentaar en kan het niet hebben en word soms ook boos. Pas nadat we het er dan over hebben gehad, snap ik wat de bedoeling was van de woorden.
Dank je, Ronald
Ja, ik herkend het en snap het. Al wil ik natuurlijk niet zeggen dat dit iets specifiek iets is van ASS. Het heeft te maken het ontvangen of het geven van kritiek. Ik heb hier vaak met de psycholoog over gehad. Dat is ook gewoon moeilijk.

Als je commentaar krijgt is het meestal bedoeld als commentaar op een handeling, functioneren of werkwijze en is niet bedoeld om op de man te spelen. Het is .. goed bedoeld, de ander uit kritiek/commentaar om iets te kunnen verbeteren.

Als ik kritiek ontvang wil ik daar uit kunnen leren. Ik kan mij goed voorstellen dat je het persoonlijk voelt en daar verbijsterd of van de kaart raakt of er zelfs boos van wordt. Dat je het persoonlijk voelt is iets wat je zult moeten loslaten want daar leer je niets van en het is zonde van de energie.

Ik probeer het volgende te doen:
- Op welke specifieke situatie doelen ze? Houden ze het heel erg algemeen, kan ik niets mee. Dus zoveel mogelijk inzoomen tot dat punt, dat kan via doorvragen manier. Wat bedoel je dan? Hoe en waar dan?
- Wat stelt de ander voor om te veranderen?
- En is dat wat de ander voorstelt wel realistisch?
- En kan je er iets mee? En als je er niets mee kan, kan je dit ook gewoon aangeven.

Bij mij valt ook achteraf het kwartje. En het laat heel veel chaos achter. Het "hakt" in je energie.

Laatst nog een voorbeeld. Ik was op die dag al wat moe. De ander uitte kritiek op de manier waarop ik mijn werk deed. Het was een aspect van het werk. Ik werd daar wel wat emotioneel van en hakte met een bijltje: "wat jij nu voorsteld is niet realistisch, jij kent mijn situatie niet etc."

Pas later kwam ik tot inzicht dat ik nog niet weet wat die persoon nou wilt. Ja die uit kritiek en ik weet ook waarop. Maar wat stel je voor? De persoon kwam met een aantal punten waar ik wel wat mee kon. Gevraagd of hij dat kon mailen naar mj zodat ik het later nog kon teruglezen. Uitgeprint. Punten omcirkelt. Daarna deze werkwijze uitgevoerd. Later een mailtje terug naar die persoon is dit wat je bedoeld? Is dit beter? Na veel vragen kreeg ik antwoord. Zo is het goed. Prima. Oke.

Maar ik snap heel goed dat het moeilijk is. [AAI] Het is zo gemakkelijk om commentaar of kritiek te zien als dat jij niet goed bent of als ruzie of dat de ander boos op je is.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: goed bedoelde waarschuwingen

Ass of niet , duidelijkheid is het kernwoord denk ik.

Mensen kijken vanuit bepaalde bril naar de wereld, woorden en acties worden daardoor ook gefilterd op die manier.

Ik heb geen enkele moeite met duidelijke boodschappen. Kort en bondig. Dan kijk ik wat mijn aandeel is en of ik er wat mee kan . Zo niet probeer ik het naast me neer te leggen. Het zijn de omfloerste, vage 'verstopte' boodschappen
die bij mij totaal de mist ingaan en voor de nodige verwarring zorgen op gebied van communicatie.

Ik zeg altijd tegen mensen, zeg gewoon wat je bedoeld, zeg wat je denkt , maar blijkbaar is dat voor sommigen net zo moeilijk als voor mij de subtext lezen.

Ik heb ook een groot probleem met drama , waar de kern helemaal ergens onderaan zit en van die nietszeggende uitspraken waar je een eeuw moet op doorvragen wil je weten wat er is; Daar ben ik te moe voor ;) dan hoef ik de boodschap niet eens.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”