kalpea_tuli

Kunnen autisten sarcasme begrijpen leren?

Mijn vriend heeft hoog-functionerend autisme. Elke keer als ik iets sarcastisch zeg, neemt hij dat letterlijk.
Soms is dat grappig, maar soms raak ik hem ook daarmee, omdat hij niet begrijpt, dat ik niet helemaal serieus ben.
Kunnen autisten met hoge intelligentie wel op een gegeven moment leren sarcasme te 'identificeren'?
Ik begrijp dat zelfs neurotypische mensen het soms niet door hebben, dat iets sarcastisch gemeend is.
TheEmperor85

Re: Kunnen autisten sarcasme begrijpen leren?

Ik ken een autist die meester is in sarcasme :nod: Zo erg dat sommigen zónder autisme het zelfs niet doorhebben (niet doorvertellen he..)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24449
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Kunnen autisten sarcasme begrijpen leren?

TheEmperor85 schreef:Ik ken een autist die meester is in sarcasme :nod: Zo erg dat sommigen zónder autisme het zelfs niet doorhebben (niet doorvertellen he..)
Jij? :tongue:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
kalpea_tuli

Re: Kunnen autisten sarcasme begrijpen leren?

Haha. Sorry, ik heb dat fout geformuleerd.
Ik weet wel dat geen twee autisten gelijk zijn, dat je twee autisten uit het spectrum zou kunnen pakken, en dat die dan helemaal andere 'kenmerken' zouden kunnen hebben. Dus dat er autisten zijn, die van begin af nooit een probleem met sarcasme begrijpen hadden, snap ik!

Sommige autisten zeggen ook dat ze niet kunnen liegen. Dat kan hij wel, is hij redelijk goed in :D Maar merken wanneer anderen liegen kan hij veel minder goed (of anderen zelfs te verdenken dat ze liegen zouden kunnen...).

Ik bedoel dus - in het geval van iemand, die sarcasme "van zelf" niet begrijpt, maar toch best wel intelligent is, kan zo iemand dat noch later leren? Als ik zeg 'sarkasme!', snapt hij het achteraf toch wel ook.
ArianPaiga

Re: Kunnen autisten sarcasme begrijpen leren?

Ik denk dat het heel erg afhangt van hoeveel last je hebt van je autisme. Maar het zal tot op zekere hoogte wel mogelijk zijn om het beter te herkennen. Ik leg nadruk op beter, omdat je niet kunt verwachten at het even goed zal gaan als bij iemand anders die geen autisme heeft.

Ik ben zelf gediagnosticeerd met PDD-NOS, ik ben niet hoogbegaafd of iets dergelijks maar heb over het algemeen wel een iets hoger dan gemiddelde intelligentie, als je al die tests van de psychologen mag geloven. (Ik twijfel er nog wel eens aan :P)

Ik ben zelf een groot voorstander van sarcasme en maak er dan zelf ook veel gebruik van. Het herkennen is echter lastiger dan het gebruiken. Vaak zorgt dat inderdaad voor hilarische situaties, niet alleen voor omstanders maar vooral voor mezelf. Het feit dat ik alles in eerste instantie letterlijk opneem wil zeggen dat zelfs in een serieus gesprek een gezegde heel grappig over kan komen.

In het gezin waar ik vandaan kom wordt veel sarcasme gebruikt en ik denk dat ik er mede daarom ook beter in ben geworden het te herkennen. Echter sarcasme en ironie komen in veel verschillende vormen voor en vaak snap ik het nog steeds niet direct.

Maar hoe vaker je sarcasme zult gebruiken (en hem de kans laat er zélf achter te komen) hoe beter hij zal worden in het te herkennen, daar ben ik van overtuigd :)

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”