Bruinoogje

Kinderwens icm erfelijkheid autisme

Hallo allemaal,

Ik plaats hier een bericht in de hoop op wat advies en informatie.

Bijna 2 jaar geleden zijn mijn man en ik na een heel welkome onverwachte zwangerschap ouders geworden van een zoontje.
Nu 2 jaar later gaan we bijna verhuizen naar een leuke gezinswoning en begint het te kriebelen voor een broertje of zusje. love3

Echter is het zo dat zowel in mijn familie als in mijn mans familie vrijwel élke jongen/man autistische trekjes heeft. Variërend van klassiek autisme tot trekjes van pdd-nos. Mijn broer en mijn mans broer hebben beiden pdd-nos, mijn vader en mijn mans vader ook. Hierdoor weet ik dat het niet perse een nadeel is, maar dat het wel erg moeilijk kan zijn. Mijn man en ik hebben zelf geen autisme. Mijn moeder heeft borderline en mijn schoonmoeder heeft ook veel psychische klachten.
Bij mijn zoontje zie ik weinig van autisme / pdd-nos terug.

Maar met oog op onze wens voor een tweede kindje, zit ik toch met het dilemma. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn met een kind met autisme en moeten we niet gewoon ontzettend gelukkig zijn dat we samen 1 kindje hebben die zo op het eerste oog 'gezond' lijkt?

Hoe zit dit qua erfelijkheid? En hoe groot is de kans dat wij, als 2 'gezonde' mensen uit autistische families, dan ook een kindje met autisme krijgen? Ik zou heel graag advies krijgen... ;)
Tineke

Re: Kinderwens icm erfelijkheid autisme

De kans is een stuk kleiner dat jullie kind autisme krijgt, omdat jullie beide geen autisme hebben.
Maar het is natuurlijk wel mogelijk, maar ik zou er geen rekening mee houden in jullie geval dat het gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Kinderwens icm erfelijkheid autisme

Hoe het precies zit met erfelijkheid weet ik niet, maar de kans bestaat natuurlijk altijd. Daarnaast zijn er allerlei andere dingen die 'mis' kunnen gaan met een nieuw kindje, ik zou je daardoor niet laten tegen houden.
Je zou zelfs, als je het echt niet aandurft, ook nog kunnen denken aan adoptie.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Tineke

Re: Kinderwens icm erfelijkheid autisme

Als de vader autisme heeft is de kans groter dat het kind het ook heeft dan als de moeder autistisch is. Of het ook echt zo is dat weet ik niet. ik heb het ergens gelezen een tijdje geleden. Bij mijn familie zit het zwz aan de vrouwenkant. Mijn oma, mijn moeder en ik. Dus was de kans groot geweest als ik kinderen had genomen dat die het ook had gekregen of 1 ervan. Ik zie bij mijn vader autistische trekjes. Weet alleen niet of het genoeg zou zijn voor een diagnose en of het meer in de familie voorkomt aan mijn vaderskant. Vanwege weinig contact.
Tineke

Re: Kinderwens icm erfelijkheid autisme

Dat je bij je zoontje geen autistische trekjes ziet is niet te zeggen dat hij het niet heeft. Hij is nog maar twee.
Bij mij was het wel al erg zichtbaar dat ik contactproblemen had en een taalachterstand, wat niet elke autist heeft, maar het hoeft nog niet zichtbaar te zijn. Het komt heel vaak voor dat men op latere leeftijd pas de diagnose krijgt. Ik was pas 35, maar dat komt waarschijnlijk omdat er vroeger nog niet veel bekend over was.
Tineke

Re: Kinderwens icm erfelijkheid autisme

Omdat autisme wel in de familie voorkomt, maar beide het niet hebben is de kans dat jullie kindje het krijgt 18 % en dat het kindje het niet krijgt 85%. De opvoeding en omgevingsfactoren spelen een grote rol mee hoeveel last een kind er zelf van heeft.
Bruinoogje

Re: Kinderwens icm erfelijkheid autisme

Bedankt voor de reacties. ;) Fijn dat er meegedacht wordt.
Tja... qua die percentages blijft er natuurlijk altijd een kans, maar ik dacht dat er misschien onderzoeken naar gedaan waren en er duidelijk cijfers waren. :D

Wat betreft mijn zoontje... ondertussen mag ik mezelf wel ervaringdeskundig noemen :badgrin: en zie in hem echt niets herkenbaars/alarmerends. [045]
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Kinderwens icm erfelijkheid autisme

Ik heb ooit eens van mijn moeder begrepen dat Autisme kan ontstaan als er meerdere psychische stoornissen in de familie zitten, maar volgens mij zijn ze nog steeds opzoek naar de oorzaak van Autisme.
Ik zou niet een tweede kindje uitsluiten omdat het geboren kan worden met autisme, want dat is helemaal niet zeker net zo goed word het gezond geboren.
Wat ik in jou geval zou doen is een voorstelling maken als het wel zo zal zijn, zou het echt zo erg zijn als jouw kindje autisme zou hebben? Het heeft dan wel extra problemen, maar het kind zal wel ontwikkelen en volwassen worden bv.
Tineke

Re: Kinderwens icm erfelijkheid autisme

Nee, de oorzaak van autisme is nog niet bekend. Dat zal ook nog wel lang duren, voordat ze dat wel weten.
Hoe meer psychische stoornissen voorkomt in de familie hoe hoger de kans is dat anderen van de familie het ook krijgen. Ik weet dat een kind met autisme haar of zijn moeder of vader meestal ook autisme hebben.
Bruinoogje haar broer heeft meer kans om een autistisch kind te krijgen dan hun zelf.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”