Linnea

Asperger en studeren

Ik ben twee keer vastgelopen in een klassikale studie, beide keren om dezelfde redenen. Ik kan niet functioneren in een lokaal vol met mensen (ik raak overprikkeld en kan dan niet meer nadenken) en ik kan niet plannen (dus beide keren uiteindelijk zo'n grote achterstand dat stoppen de enige optie was).

De tweede studie stopte ik afgelopen oktober. Sindsdien heb ik aan een thuisstudie gedacht. Dan blijft het plannen misschien een ramp, maar heb ik in ieder geval meer concentratie. Ik kan me afsluiten, een rustig plekje opzoeken (desnoods buiten in de vrije natuur, heerlijk!) en gewoon goed de stof in me opnemen.

Afgelopen week ben ik na lang zoeken dan eindelijk begonnen aan een thuisstudie. Een korte, van 5 maanden. Ik wilde me niet meteen in een studie die jaren duurt gooien want stel dat het weer verkeerd loopt... Ik vond deze thuisstudie per toeval op internet en heb besloten het als een soort "probeersel" te zien. Dus lukt het om binnen deze 5 maanden de studie te voltooien en een diploma te hebben, dan kan ik daarna verder studeren op dit gebied, een langere studie, want dan weet ik dat ik het kan.

Maar goed, nu het plannen. Ik had het studiemateriaal woensdag in huis, donderdag ben ik begonnen en had ik uit enthousiasme aan het eind van de dag heel les 1 af en het huiswerk ingestuurd. Nu wil ik vanmiddag een begin gaan maken aan les 2. Het zijn ongeveer 50 pagina's per les, dus mijn idee was om vanmiddag zo'n 5 pagina's te doen (kijkend naar de tussenkopjes, dat ik wel een tussenhoofdstuk afmaak, dus dat het er 4 of 6 zijn kan ook). Het zijn in totaal 8 lessen, de gemiddelde tijdsduur is 5 maanden, langer dan 5 maanden erover doen mag maar wil ik liever niet. Sneller dan 5 maanden mag ook.

Maar goed, hoe plan en doseer ik dit nu? Ik kan prima een studieschema voor mezelf gaan opstellen nu. Boek erbij, pen en papier, en dan opschrijven wat ik wanneer doe. Daar ben ik heel goed in. Alleen in me aan die planning houden ben ik slecht, dat heb ik tijdens mijn vorige studies wel ondervonden. Het lukt een week, misschien 2 weken, en dan raak ik van de planning af en ben ik het voor ik het in de gaten heb allemaal helemaal kwijt. En dan komt er meteen ook niets meer van. Het wordt een chaos, ik raak in de stress, en vervolgens doe ik dus niets meer.

Ik wil nu gewoon voorkomen dat dat weer gebeurt. Aan de andere kant wil ik ook voorkomen dat ik té enthousiast wordt en volgende week de complete studie af heb. Ik zou nu bijvoorbeeld heel graag in één keer les 2 willen doen, ik heb er echt zin in. Maar dat is gewoon niet slim, ik kan beter in kleine beetjes leren en het goed laten doordringen ipv in sneltreinvaart door de lessen gaan.

Hoe combineer ik dat dan? Hoe zorg ik ervoor dat ik wel binnen 5 maanden de studie heb afgerond, maar niet te overenthousiast te snel en globaal erdoorheen ga? Iemand tips m.b.t. plannen en doseren van een studie?
Gebruikersavatar
YutaYuneYunesson
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 nov 2011 23:17

Re: Asperger en studeren

Hallo Linnea

Ik heb zelf ook een autisme spectrum stoornis, ik was altijd heel erg chaotische, had geen overzicht en kon totaal niet plannen of mij aan mijn planning houden, het lag altijd heel erg aan mijn mood.
Ik zelf plan door eigenlijk alles in de agenda van mijn mobiel te noteren en dan zet ik daar een alarm op, zodat ik het niet kan vergeten =).
Wat ik ook voor mezelf doe is dat ik eigenlijk maar één ding per dag doe of een paar kleine dingen, omdat ik vrij snel mijn concentratie verlies.

Als je het mij zou vragen hoe je zon studie moet plannen zou ik het zo doen:

1 Verdeel het aantal hoofdstukken dat je moet leren in vijf maanden. Dus de hoeveelheid hoofdstukken verdeeld door vijf.
Dit kun je doen door een schema te maken, of bijvoorbeeld (gekleurde)tabbladen tussen je theorieboek te leggen =)
2 Verdeel de maand-hoofstukken weer in weken, dus de hoofstukken die je in een maand wil maken weer door vier.
Dit zou je in je schema kunnen zetten of je maakt een briefje en die plak je weer op je tabblad, zodat je weet wat je moet doen.
3 Nu heb je dus een overzicht, dat maakt het plannen makkelijker =)
Ik zou telkens een dag rust houden, dan neem je de theorie ook beter op.
Ik beschrijf het even in een voorbeeld: Bijvoorbeeld je moet 3 hoofdstukken maken in een week, dan plan je dit bijvoorbeeld op: maandag, woensdag en vrijdag, dit zet je dan in jouw agenda (of in de agenda van je mobiel met alarm).

Ik hoop dat je er iets aan hebt =)
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: Asperger en studeren

Yuta geeft goede tips. Een alarm van je mobiel zou je ook goed kunnen helpen inderdaad.

Wat je ook zou kunnen doen is de hoofdstukken verdelen over alle weken, maar nog niet van te voren vast leggen welke dag van de week je iets gaat doen. Maar bijvoorbeeld pas de zondag voor elke nieuwe week voor die week plannen wat je gaat doen. Zo kan je het wat flexibel houden en haak je misschien minder snel af.
Voorbeeld: Het is nu zondag. Volgende week moet je 3 hoofdstukken doen. Je hebt op dinsdag en woensdag iets waar je heen moet, dus plan je het voor die week op de maandag, donderdag en vrijdag. Die zondag daarna kijk je weer hoe het de volgende week eruit ziet.

Tot slot vraag ik mij af of er misschien iemand in je omgeving is die je hierin kan steunen? Bijvoorbeeld een studiemaatje of iemand die je aan het werk kan zetten of juist je kan stoppen als je te enthousiast wordt?
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Asperger en studeren

Hoi Linnea,
een goede planning kan idd belangrijk zijn, maar ik vermoed, dat dat net niet de kern is. Heel vaak is het zo, dat voor mensne met autisme (of adhd, of pdd.nos) geldt, dat "hun hersenen honger hebben". (Te weinig EPA/ DHA, te weinig acetylcholine, te weinig vitamine A en D (=de ouderwetse levertraan), eet niet te veel koolhydraten maar plantaardig eiwit).
En dat vanwege de honger die grijze cellen hun werk niet echt erg goed kunnen doen. En omdat daar vaak weinig tot geen aandacht aan wordt besteed, leren mensen met 'dit soort "etiketten"' niet, om hun grenzen goed aan te voelen. (Zou je je hongerige brein niet gebruiken, dan deed je bijna nooit iets - "dat kan niet", dus leer je vooral, dat je constant over je grenzen heen moet.
Linnea schreef:Ik ben twee keer vastgelopen in een klassikale studie, beide keren om dezelfde redenen. Ik kan niet functioneren in een lokaal vol met mensen (ik raak overprikkeld en kan dan niet meer nadenken)
Dat is heel erg vervelend - maar wel te verhelpen. Maar tot die tijd is het wel een hinderpaal van jewelste!!!
Linnea schreef:Afgelopen week ben ik na lang zoeken dan eindelijk begonnen aan een thuisstudie. Een korte, van 5 maanden. Ik wilde me niet meteen in een studie die jaren duurt gooien want stel dat het weer verkeerd loopt... Ik vond deze thuisstudie per toeval op internet en heb besloten het als een soort "probeersel" te zien. Dus lukt het om binnen deze 5 maanden de studie te voltooien en een diploma te hebben, dan kan ik daarna verder studeren op dit gebied, een langere studie, want dan weet ik dat ik het kan.
Over woorden kun je altijd eindeloos debatteren - maarre: ik vind dit loepezuiver planmatig denken, hoor...!
Linnea schreef:en ik kan niet plannen (dus beide keren uiteindelijk zo'n grote achterstand dat stoppen de enige optie was). (...)
Ik had het studiemateriaal woensdag in huis, donderdag ben ik begonnen en had ik uit enthousiasme aan het eind van de dag heel les 1 af en het huiswerk ingestuurd. Nu wil ik vanmiddag een begin gaan maken aan les 2. (...)
Maar goed, hoe plan en doseer ik dit nu? Ik kan prima een studieschema voor mezelf gaan opstellen nu. Boek erbij, pen en papier, en dan opschrijven wat ik wanneer doe. Daar ben ik heel goed in. Alleen in me aan die planning houden ben ik slecht, dat heb ik tijdens mijn vorige studies wel ondervonden. Het lukt een week, misschien 2 weken, en dan raak ik van de planning af en ben ik het voor ik het in de gaten heb allemaal helemaal kwijt. En dan komt er meteen ook niets meer van. Het wordt een chaos, ik raak in de stress, en vervolgens doe ik dus niets meer.

Ik wil nu gewoon voorkomen dat dat weer gebeurt. Aan de andere kant wil ik ook voorkomen dat ik té enthousiast wordt en volgende week de complete studie af heb.
...en dit is dus het punt, waar ik dacht: "Mogelijk is dit voor jou een probleem mbt. je grenzen stellen". Want als gezegd: mensen met asperger hebben nogal eens systematisch geleerd, om over hun grenzen te gaan. (Al heeft je brein gillende honger - toch moet en zal je er mee werken!!)
Terwijl je, (dat is nota bene het kenmerk van Asperger) 'niet dom bent' - wat het mislukken van een studie des te frustrerender maakt.
En ik kan me dus jouw enthousiasme goed voorstellen: "Hoera - les 1 af!! Gelukt!! Ik wil meteen les 2 ook doen!"
En dat enthousiasme is prima - maar je grenzen zijn ook belangrijk (en doorgaans moet je die grondig negeren als je asperger hebt). En als je vanuit je enthousiasme 3 of 4 lessen achter elkaar doet, kan ik me voorstellen, dat het helaas zo is, dat je brein dan tijdelijk helemaal 'op' is, nog vermoeider dan anders - en dan "wil" je niet meer studeren, wordt het een chaos (ordenen is nu eenmaal werk - en dat kan dan even echt niet) - en haak je logischerwijze af.
Heel frustrerend!!!
Linnea schreef:Ik zou nu bijvoorbeeld heel graag in één keer les 2 willen doen, ik heb er echt zin in. Maar dat is gewoon niet slim, ik kan beter in kleine beetjes leren en het goed laten doordringen ipv in sneltreinvaart door de lessen gaan.
Goed laten doordringen kan sowieso een verstandig iets zijn als het om leren gaat. (Anders wordt het een beetje:"prop het in je hoofd, spuug het uit op tentamen - en daarna mag je het lekker vergeten".)
;) En wat mij betreft mag je heus les 2 in een keer doen - maar plan wel een dag vrij in - let op je grenzen!
Linnea schreef:Hoe zorg ik ervoor dat ik wel binnen 5 maanden de studie heb afgerond, maar niet te overenthousiast te snel en globaal erdoorheen ga? Iemand tips m.b.t. plannen en doseren van een studie?
Mbt. niet te globaal: stel je af en toe voor, dat je de leerstof uitlegt aan bijv. een vriendin. Probeer je voor te stellen, wat voor vragen een docent zou kunnen stellen over de stof.

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”