pieter1998

vreemde combinatie

Dag mensen, ik ben een jongen van 14 jaar met een vraag
ik ben een paar keer bij een psycholoog moeten gaan om bepaalde testen te doen.
uit die testen bleek dat er een paar dingen 'anders' aan mij waren namelijk: ik heb autisme, ik ben hoogbegaafd (iq=150) en ik heb ADD.
de psycholoog praat altijd over mij alsof ik wildvreemd ben, maar zelf weet ik niet goed wat er juist met mij aan de hand is..
zou iemand mij hiermee kunnen helpen alsjeblieft?
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: vreemde combinatie

pieter1998 schreef:Dag mensen, ik ben een jongen van 14 jaar met een vraag
ik ben een paar keer bij een psycholoog moeten gaan om bepaalde testen te doen.
uit die testen bleek dat er een paar dingen 'anders' aan mij waren namelijk: ik heb autisme, ik ben hoogbegaafd (iq=150) en ik heb ADD.
de psycholoog praat altijd over mij alsof ik wildvreemd ben, maar zelf weet ik niet goed wat er juist met mij aan de hand is..
zou iemand mij hiermee kunnen helpen alsjeblieft?
Beste Pieter,

Ik vind het heel erg raar dat de psy over jou praat in plaats van naar jou praat. Dat is al een verschil. Over jou praten lijkt mij niet de bedoeling van de psy. Dat lijkt mij ook erg irritant. Je moet het zo zien je hebt een probleem en jij kan met haar overleggen en je hart uitstorten maar uiteindelijk moet je het zelf allemaal doen.

Heb je het ook aangegeven bij de psy, dat je vind dat zij jou wildvreemd behandeld? Met die feedback kunnen ze meestal wel wat.

Als het niet goed voelt, zou je kunnen overwegen om een andere psycholoog te zoeken. Dat licht aan jezelf.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: vreemde combinatie

pieter1998 schreef:Dag mensen, ik ben een jongen van 14 jaar met een vraag
ik ben een paar keer bij een psycholoog moeten gaan om bepaalde testen te doen.
uit die testen bleek dat er een paar dingen 'anders' aan mij waren namelijk: ik heb autisme, ik ben hoogbegaafd (iq=150) en ik heb ADD.
Hoi Pieter,
dat lijkt me slikken, zo'n uitslag...! Je schrijft niet, waarom je 'bij deze psycholoog moest gaan'. Ervaar jij moeilijkheden...?
pieter1998 schreef:de psycholoog praat altijd over mij alsof ik wildvreemd ben, maar zelf weet ik niet goed wat er juist met mij aan de hand is..
zou iemand mij hiermee kunnen helpen alsjeblieft?
De etiketjs vertalen, och, dat kan uiteraard wel, maar mijn ervaring is, dat ze weinig zeggen.
Zo kan een "lichte vorm" van autisme (mijn schoonzus heeft het syndroom van Rett) goed worden veroorzaakt als jij "moeilijk lichaamstaal spreekt en verstaat" (en vaak ook: dat anderen jouw lichaamstaal niet goed kunnen lezen). De precieze cijfers hoor je altijd weer anders, maar ongeveer driekwart van de menselijke communicatie gebeurt nonverbaal. En we dus "een taalachterstand heeft" mbt. lichaamstaal heeft dus ook allerlei laten we zeggen achterstanden in sociale vaardigheden, etc.etc.
En dit bijscholen kan heel goed, als je weet, dat dit speelt. (Er is een vrij simpele, lichamelijk test. Ga pal naast iemand staan, die jij vertrouwt. Leg uit, wat je gaat doen. Zet je voeten tegen elkaar, doe je ogen diht en "kijk" ;) dan met je dichte ogen eerst naar het plafond, plm. 5 seconden, en dan naar de vloer. De vraag is: of alles vlot en soepel verloopt, of je je evenwicht makkelijk of juist moeilijk kunt houden - of dat je bij het lezen alleen al denkt "...voor geen goud!")
En ook ADD is een etiket, waar een psycholoog weinig mee uit de voeten kan. Het kan een biochemische kwestie zijn (the lancet, drie jaar terug: driekwart van de kinderen op een eliminatiedieet verbeterde significant). Het kan te maken hebben met scheve nekwervels, waardoor je evenwichtsysteem niet goed kan functioneren (kijk een sop www.kiss-kinderen.nl) en het kan te maken hebben met het Moro reflex, dat eist, dat je op iedere prikkel reageert, en ook dat is goed te verhelpen, als je weet, dat dit speelt. (Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Moro-reflex)

Alleen die hoogbegaafdheid, die is niet te verhelpen ;) .Nou hoeft dat ook helemaal niet, maar je op school vervelen is uiteraard "erg vervelend"!
Radix

Re: vreemde combinatie

Mensen zeggen wel eens dat ADD een 'etiket' is. Daar wil ik het over hebben, Pieter.
Stel je eens een grote doos voor, en daarop zit een etiket met het woord "kat". Wat weet je dan?
Je weet dat er een kat in zit, maar wat voor kat? Een Europese korthaar? Een siamees? Een kitten? Een kater? Je weet het niet. Maar je weet wel, dat er geen hond in zit, geen olifant en geen palmboom.
En stel je nu eens een grote doos voor, met op het etiket: "dier". Wat weet je dan?
Dan weet je nóg minder. Je weet niet of er een hond of een kat, een krokodil of een bedwants in zit. Maar je weet wel, dat er geen brandnetel of een alg in zit.

Zo zit dat dus 'ADD' is een naam voor een categorie. Je weet dan nog maar een beetje.
Mensen maken deze categorie, om er met elkaar over te kunnen praten. Al weet je dan nog zo weinig. Trouwens, de categorie 'ADD' bestaat niet meer.

Aan de ene kant is dit jammer, je denkt dat je weet wat er met je aan de hand is. Maar met 'ADD' weet je nog maar bitter weinig.

Wat je kan doen, is googelen. En dan te kijken wat je zoal herkent bij jezelf. Bijvoorbeeld hier: http://www.sadd.nl/2011/kenmerken.htm
Maar hoezeer je je ook verdiept: het blijft vaag.
Het kan je op ideeën brengen. Ben je vergeetachtig? Geen nood.

Als je vergeetachtig bent, dus vergeetachtiger dan doorsnee mensen, dan moet je je hoge IQ inzetten om problemen te voorkomen. De vergeetachtigheid zal blijven, maar je kan leren om 'ermee om te gaan'.
Dat geldt ook voor alle andere kenmerken. Het kost gewoon aandacht en moeite.

Met een psycholoog kun je ALLES bespreken! Dus ook jouw idee, dat hij over jou praat, in plaats van met jou. Het is heel belangrijk, dat je dit soort dingen zegt.
Een psycholoog zal nooit boos worden. Doet hij dat toch, dan zeg je dat gewoon: "ik krijg het idee dat u boos/geïrriteerd/enz. bent"
Je zult zien, dat dit enorm helpt.

Autisme is niet zo erg. Veel (alle?) belangrijke mensen uit de geschiedenis waren (waarschijnlijk) autistisch. Dat komt doordat een autistisch iemand anders waarneemt en anders denkt. Objectiever. Zonder autistische mensen zouden er geen auto's en computers bestaan. Daar geloof ik in.
Het minder prettige van autisme is, dat de omgang met andere mensen moeilijk blijft. Je kan wel heel veel leren. Maar je zult hun steun nodig hebben, ook al zijn die mensen (in jouw ogen) dom.

Wat kan je nog meer doen?
Lees het boek "Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht". Dit is een heel leuk boek over een hoogbegaafde autistische jongen van 15 jaar. Heel leerzaam en leuk.

Lees het boek "De wereld van sofie". Dit is een boek geschreven voor mensen van 15 jaar, en gaat over de geschiedenis van het denken. Het heeft de vorm van een roman. Omdat het boek goed leesbaar is, hebben miljoenen volwassen mensen het gelezen.
Juist omdat jij zo intelligent bent, is het heel erg nodig, dat je dit boek leest!

Pieter, je komt er wel hoor!

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”