Hallo
Ik wilde toch even kwijt hoe ik erover denk, al zouden sommige het maar vreemd vinden.
Ik ben gediagnoseerd met PDD-NOS toen ik vijf jaar oud was, ik heb het nooit echt kunnen accepteren.
Het heeft voor mij altijd gevoeld alsof ik in een gehandicapte status ben geduwd terwijl dat helemaal niet klopt.
Met het gevolg weinig kans te hebben iets te bereiken, te studeren te werken etc, terwijl ik van begin af aan gemotiveerd ben geweest.
Nu is mijn kijk er zo op: PDD-NOS/Autisme is zoiezo geen handicap, er mankeert namelijk niets aan de hersenen, het is een "andere" manier van denken, in mijn geval denk ik in beeld in plaats van taal, taal en cijfers is daarom voor mij moeizaam, maar dit is niet mijn uitgaand punt.
Ik geloof dat de maatschappij, onze westerse maatschappij mij gehandicapt maakt ik zal je vertellen waarom:
Je moet even mijn beeld volgen: denk aan de oude tijd, je had klokkenmakers, kunstschilders en meubelmakers die tegelijk hout snijders waren.
Deze mensen deden weken, soms maanden over een enkel meubelstuk,beeld of schilderij en verkochten dat aan de elite. ze waren er goed in omdat ze zoveel tijd en zorg besteden aan hun werk, ze werkten heel gedetailleerd en hadden er oog voor.
Maar in het "nu" bestaat dit niet meer, deze maatschappij gaat snel, het lijkt alleen nog maar om kwantiteit te gaan in plaats van kwaliteit.
Of je nou vakkenvuller bent of dokters, zelfs de dokter heeft te weinig tijd om zijn cliënte te observeren.
Je moet een diploma hebben, anders kun je alleen op de laagste grond werken (ongeschoold werk) en voor een goede studie moet je bepaalde eisen hebben, teneerste moet je al goed zijn in taal en rekenvaardigheid.
Dat PDD-NOSers/austisten weer goed zijn in andere dingen, is al bekend, maar naar mijn idee word daar maar weinig mee gedaan, in deze maatschappij is eigenlijk geen plek voor ons, in ieder geval niet de plek waar je hoort te zijn, het is een gevoel van: tussen wal en schip vallen, je bent niet gehandicapt of onder gemiddeld begaafd, maar je voldoet ook niet aan de eisen om buiten een gehandicapte status te vallen.
Het liefst zou ik het zien dat vele diagnoses werden gezien als een andere intelligentie in plaats van diagnose, een wereld waar beelddenkers (vaak mensen met PDD-NOS, ADD,ADHA discalculie en dyslexie) op elk niveau bestonden en ondersteuning gaven in het ruimtelijk inzicht, in details die andere niet zien, meer gevolgen kunnen zien uit één oorzaak, verbanden trekken die in eerste instantie onlogische lijken.
Maar het lijkt erop dat het allemaal één groot misverstand is, uit mijn eigen ervaring: werd ik van begin af aan gezien als iemand die altijd afhankelijk zou moeten zijn van hulp, er werd gedacht dat ik nooit zelfstandig zou kunnen zijn en geen vermogen of in elk geval moeite zou hebben andere te begrijpen, dit bleek later allemaal niet zo te zijn, want ik woon zelfstandig en zorg goed voor mezelf en heb een brede sociale kring.
Maar dit was denk ik niet zo geweest, als ik me leven in de handen van de zorg had gehouden, ik wilde van het speciale onderwijs af en ging naar een reguliere school, het kosten tijd om mij aan te passen, ik was een hele andere omgeving gewent een veel kleinere en kende zelfstandigheid eigenlijk niet omdat alles voor mij werd gedaan. Toen ik uiteindelijk op mezelf ging wonen begon ik in te zien dat mijn grootste blokkade taal was, ik kon mij niet goed verwoorden, ik heb eraan gewerkt door al mijn gevoelens en gebeurtenissen op te schrijven, zelfkennis opbouwen.
Een tweede stap was mijn onzekerheid aan de kant zetten, niet meer denken dat ik anders ben, gaan handelen naar mijn gevoel en intuïtie.
Het brengt mij tot de conclusie: dat het verwoorde en spreken plus hooggevoeligheid (HSP/Overprikkelings stoornis) het gene is wat zoveel verwarring veroorzaakt, je lijkt al gouw onder gemiddeld begaafd als taal moeilijk is te spreken of te begrijpen, de gevoeligheid laat het lijken of je vreemd reageerd op de buitenwereld. Het is dus logische hoe het er van buiten uitziet, de reden waarom ik het hier opschrijf is omdat ik het gevoel heb dat ik iets moet doen met mijn idee en verhaal, ben bang dat maar weinig andere PDD-NOSers zichzelf dit hebben aangeleerd (om te verwoorden).
Ik heb leerlingen opgezocht die net als ik op hetzelfde speciaal onderwijs zaten, veel van hen leven nu in een instelling en hebben maar weinig over zichzelf te zeggen en ik denk dan vaak: hun hadden een leven kunnen hebben zoals ik nu of ik zou het leven kunnen hebben zoals hun hebben, aangezien mijn ouders achter mij stonden, anders was ik nooit op een reguliere school terecht gekomen.
Misschien zegt speciaal onderwijs niet zoveel, maar ik zat vroeger op een Cluster 4 en daarna op een cluster 3, de scholen lopen vaak van de kleuterklas tot volwassen onderwijs, je zit dus vaak van kleuter tot volwassenen op dezelfde school en vaak nog eens opgenomen in een slaapgroep die zich naast zon school bevind. De school ontfermd zich niet enkel over het leren, maar is tegelijkertijd je dokter,psycholoog,psychiater en opvoeder, dit is een systeem die samenwerkt. Hoe ik het heb ervaren is: dat alles voor jou word bepaald, wat jou leer niveau is, wat jou bijscholing is wat je bijvak is, wat jou opleiding is, waar je gaat werken, waar je gaat wonen en het ergste vind ik dat een derde jou verteld wie "Jij" bent.
Ik kan nog heel veel verstellen, maar laat ik bij één onderwerp blijven, ik hoop dat iemand dit leest en wil/kan begrijpen, dank u wel.