Erik

Foliumzuur vermindert risico op autisme

Vrouwen die vlak voor en in het begin van hun zwangerschap foliumzuur slikken, hebben tot 40% minder kans dat hun kindje autisme heeft. Dat blijkt uit onderzoek in Noorwegen gepubliceerd in het Journal of the American Medical Association.

De onderzoekers gingen bij ruim 85.000 kinderen, geboren tussen 2002 en 2008, na of er een verband was tussen het gebruik van foliumzuur en het risico op autismespectrumstoornissen (autisme, syndroom van Asperger of een pervasieve ontwikkelingsstoornis PDD-NOS). Bij 270 kinderen (0,32%) werd een autismespectrumstoornis vastgesteld (114 autisme, 56 het syndroom van Asperger en 100 PDD-NOS)

Bron: GGZ Nieuws
Lees Meer: http://www.ggznieuws.nl/home/?p=18757
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Foliumzuur vermindert risico op autisme

Eh,
ik herinner me een ander verhaal.

Om minder kans te hebben op autisme, wordt vrouwen aangeraden om NAAST foliumzuur ook vitamine B6 en B12 te slikken.
elgebak

Re: Foliumzuur vermindert risico op autisme

De conclusie is in elk geval dat mijn moeder wat verkeerd heeft gedaan 001_tongue Geeft niet mam! :D
Erik

Re: Foliumzuur vermindert risico op autisme

Nog een onderzoek afgerond over autisme:

Baby’s die bij de geboorte licht of juist zwaar zijn, blijken later vaker autisme te ontwikkelen dan baby’s met een gemiddeld gewicht. Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Manchester.

De onderzoekers bestudeerden gegevens over 589.114 Zweedse kinderen van 0 tot 17 jaar die tussen 2001 en 2007 waren verzameld. Al tijdens de zwangerschap werd hun gewicht gemeten. Ook namen ze later deel aan testen waarin gekeken werd naar hun sociale, motorische, cognitieve en taalvaardigheden.

Sommige kinderen werden niet meegenomen in het onderzoek, zoals kinderen die te jong waren om autisme te kunnen diagnosticeren, kinderen die niet in Zweden geboren waren en tweelingen. Uit de overgebleven beschikbare gegevens bleek dat er 4383 kinderen autisme hadden. 36588 kinderen zonder autisme fungeerden als controlegroep.

Bron en lees meer: http://www.ggznieuws.nl/home/?p=18792

Terug naar “Autisme Spectrum Stoornissen”