Gebruikersavatar
Jeroenn1992
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2017 18:34

Obessie of gewoon fanatiek?

Beste forumleden,

Mijn verhaal is als volgt: vroeger was ik stevig, niet echt super dik maar wel flink stevig. Ik ben er nooit mee gepest, maar als maten onderling waren er wel vaak grapjes als: 'Koekje dikje? of 'Hee dikke ga is bier halen' etc. etc. Inmiddels 5 jaar later ben ik zo'n 15 kilo lichter en heb ik flink wat spiermassa gekweekt. Ik weet dat ik prima lichaam heb ook omdat mensen (die ik vaak niet eens ken) dit meerdere malen zeggen tijdens uitgaan: van zo goed lichaam, of vragen hoe vaak ik train. Ook vragen mensen die me nauwelijks kennen me hulp hoe ze sneller spieren kunnen kweken of vet massa kunnen verliezen. Ik ben 181 en weeg nu 79kg met daarbij 11% vetpercentage.

Toch kijk ik zo'n circa 50 keer per dag naar mezelf voor de spiegel, ik til dan me t-shirt op zodat ik echt me bovenlichaam volledig kan bekijken en ben dan nooit tevreden. Aangezien ik vaak fitness en ik genoeg spieren heb gekweekt zorg ik wel dat ik genoeg eet aangezien er anders spieren verloren gaan. Het is dus niet zo dat ik niet eet, maar ben er wel veel mee bezig. Heb tijden dat ik alles precies afweeg zodat de Macro's (verhouding eiwit-koolhydraat- en vet) precies kloppen. Echter merk ik als ik hiermee bezig ben dat ik echt 24 uur per dag er mee bezig ben, dat het me zelfs hindert in me dagelijkse bezigheden.

Ik ga gewoon elke week stappen en als we uitgaan eten hou ik mezelf ook niet in. Echter doe ik de volgende dag wel altijd een balans dag, om de dag ervoor goed te maken. Ik moet zeggen dat ik voeding heel interessant vind en vind het leuk om er mee bezig te zijn, sport (vooral fitness) is ook echt mijn ding geworden. Tijdens drukke tijden zorg ik daarnaast altijd dat ik blijf sporten, omdat ik me anders helemaal niet lekker in me vel voel. Enerzijds omdat ik mezelf dan dik voel anderzijds omdat ik het sporten ook gewoon echt mis. Toch maak ik me soms zorgen dat ik obsessie heb opgelopen? Herkent iemand zich hierin? Of wat denken jullie een obsessie of gewoon fanatiek?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Obessie of gewoon fanatiek?

Jeroenn1992 schreef: 18 mei 2017 19:08 Toch maak ik me soms zorgen dat ik obsessie heb opgelopen? Herkent iemand zich hierin? Of wat denken jullie een obsessie of gewoon fanatiek?
Ik vind dat je behoorlijk veel tijd besteedt aan je voeding en je uiterlijk, maar dat weet je zelf eigenlijk ook wel. Je geeft zelf aan dat je soms 24 uur bezig bent met macro's en dat het je hindert in je dagelijkse bezigheden. Dan ga je naar mijn mening ècht wel een beetje te ver. Doe een paar stapjes terug, laat het gaan, er is meer in het leven dan verantwoorde voeding en een mooi lichaam.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: Obessie of gewoon fanatiek?

het antwoord op de vraag kan enkel jij geven.

maar uiteindelijk is het heel simpel.
kan je al je principes,je sporten,je bezig zijn met voeding,.... bv 2 dagen overboord gooien?
dus 2 dagen niet sporten, gewoon eten zoals elke andere mens,niet in de spiegel kijken,....?

als je dat niet kan, is het uiteindelijk wel obsessief geworden denk ik.

Terug naar “Eetproblemen”