Johnson

excuses voor operatie

ik ken in mijn omgeving enkele mensen die een vermageringsoperatie hebben ondergaan. Zelf ben ik ook niet altijd het toonbeeld van gezond eten, maar ik weet vaak niet hoe ik op hun verhalen moet reageren. Er is niemand die zal zeggen: voor de operatie at ik slecht en teveel en door die operatie is dat minder mogelijk. Ze zeggen altijd: ik at ervoor heel gezond, snoepte nooit en toch woog ik 150 kg.
Ik persoonlijk vind dat ze hierdoor het verkeerde signaal geven aan mensen zo van: ben je te dik? onderga een operatie, het ziekenfonds betaalt het wel uit de zakken van de bijdragen van anderen.

Je ziet het aantal dikke mensen toenemen, het aantal operaties ook en de staatskas raakt leeg ( toch in België) en dan zie je mensen die anderen doen geloven dat ze dik zijn door gezond te eten. Vaak hebben ze ook ALLES al geprobeerd om af te slanken.

Hoe ga je best om met zo'n mensen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: excuses voor operatie

Er zou een behandelingsmethode moeten zijn voor het schrijven van flauwekul, Johnson.
Maar helaas wordt zoiets niet door het ziekenfonds betaald, waardoor het er waarschijnlijk niet snel van komen
dat jij je voor zo’n ingreep bij het ziekenhuis zult melden. Helaas …

Ik wens je nog een fijne dag.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: excuses voor operatie

Johnson schreef:ik ken in mijn omgeving enkele mensen die een vermageringsoperatie hebben ondergaan. Zelf ben ik ook niet altijd het toonbeeld van gezond eten, maar ik weet vaak niet hoe ik op hun verhalen moet reageren. Er is niemand die zal zeggen: voor de operatie at ik slecht en teveel en door die operatie is dat minder mogelijk. Ze zeggen altijd: ik at ervoor heel gezond, snoepte nooit en toch woog ik 150 kg.
Ik persoonlijk vind dat ze hierdoor het verkeerde signaal geven aan mensen zo van: ben je te dik? onderga een operatie, het ziekenfonds betaalt het wel uit de zakken van de bijdragen van anderen.

Je ziet het aantal dikke mensen toenemen, het aantal operaties ook en de staatskas raakt leeg ( toch in België) en dan zie je mensen die anderen doen geloven dat ze dik zijn door gezond te eten. Vaak hebben ze ook ALLES al geprobeerd om af te slanken.

Hoe ga je best om met zo'n mensen?
Ga om met ieder mens, hoe je zelf wil dat anderen ook met jou omgaan.

(En je hebt ook mensen met een aandoening die er niets aan kunnen doen dat ze zo zijn, of door medicatie.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Johnson

Re: excuses voor operatie

Ik wil maar zeggen: zo'n vermageringsoperaties zorgen ervoor dat je minder kcal opneemt. Als het probleem zich dan elders bevindt, dan kan het toch niet dat je met zo'n operatie wel afvalt, dan is het puur een calorisch probleem.
Leeuwtjuh

Re: excuses voor operatie

Ah leuk, we hebben weer een kortzichtig topic van Johnson.

Hee, doe mij eens een lol en ga je er eens in verdiepen. Bij mensen waarbij het medisch is (waaronder ikzelf) lukken die operaties (maagband, maagverkleining) etc. ook niet, maar de artsen zijn ervan overtuigd dat het wel de oplossing is en dringen het op. Waarbij je dus op een gegeven moment al bloed kotsend rondloopt met een mislukte operatie. En wat dacht je van hormonale problemen zoals met je schildklier ofzo?

Verdiep je er eens in en praat verder geen poep! Dat doen anderen al genoeg voor je.
Johnson

Re: excuses voor operatie

Wat ik wil zeggen, is dat als je overgewicht een andere reden heeft dan calorieoverschot, dan zal zo'n operatie niet werken.
Maar als zo'n operatie wel werkt, is het een teken dat de persoon voor de operatie teveel at, want wat je doet, is de opname van kcal beperken. En als mensen die succesvol met zo'n ingreep zijn afgeslankt gaan beweren dat ze ervoor gezond en evenwichtig aten en toch zwaarlijvig waren, dan klopt er iets niet.
Leeuwtjuh

Re: excuses voor operatie

Ja en dat bedoel ik dus met je kortzichtigheid... Het kan ook zijn dat de maagwand teveel kcal opneemt of dat de darmen het allemaal niet kunnen verhapstukken - dan elimineer je het probleem op een andere wijze. Verder kan het ook hormonaal bepaald zijn en zijn er nog wel tig andere redenen, dus nee, wat jij wilt zeggen klopt niet.
Johnson

Re: excuses voor operatie

Kan iemand van 1m65 130 kg wegen na haar leven lang een evenwichtig voedingspatroon van rond de 1800-2000 kcal te hebben gevolgd zonder enige keer te zondigen? en dan met zo'n operatie wel weer op een normaal gewicht komen?
Leeuwtjuh

Re: excuses voor operatie

Johnson schreef:Kan iemand van 1m65 130 kg wegen na haar leven lang een evenwichtig voedingspatroon van rond de 1800-2000 kcal te hebben gevolgd zonder enige keer te zondigen? en dan met zo'n operatie wel weer op een normaal gewicht komen?
Ja dat kan, want alles kan. Misschien nemen ze 'het' deel van de maag of darm weg, wat voor de verstoorde voedingsopname kan werken? Verwijs haar door naar de artsen in het ziekenhuis; zij hebben er immers voor gestudeerd en kunnen haar beter helpen dan wij met zijn allen op dit forum.

Door diezelfde 'afwijking' die ik heb waarbij ik overigens veel gewicht met mij mee draag, zou ik niet zwanger kunnen worden en ben ik door verschillende artsen onvruchtbaar verklaard. Momenteel ben ik 39 weken zwanger en mag diezelfde arts zijn verhaal straks tegen mijn zoon vertellen. Dus er bestaan wel vreemdere dingen. Ook zij kan afvallen dus. Unlikely, maar wel mogelijk.
Gebruikersavatar
Teckna
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 dec 2012 19:11
Locatie: Omgeving Leiden

Re: excuses voor operatie

Hi Leeuwtjuh,

Welke afwijking heb jij als ik vragen mag?

Paul

Terug naar “Eetproblemen”