Esse

Gezocht: structuur in eten

21 jul 2013 09:32

Als ik alleen thuis ben heb ik heel veel moeite met het eten van drie maaltijden per dag.Als mijn vriendin er is (ook al is ze aan het werk en ben ik alleen thuis), heb ik totaal geen moeite met op tijd te ontbijten, te lunchen en het avondeten. Maar owee als ze voor langere tijd weg is....

Ik vind het zelf op het beschamende af dat ik met betrekking tot iets simpels niet goed voor mezelf kan zorgen :confused: :oops: Hoe moeilijk kan het zijn? Toch nemen andere dingen de overhand, gewoon omdat ik die op dat moment belangrijker vind denk ik. Ik sta er nog niet eens bij stil dat ik moet eten.... ja, als ik honger krijg.... en het te laat is.

Gezond eten is momenteel geen heel groot probleem. Het verbaast me alleszins dat ik geen moeite heb om voor mezelf te koken. A la, het zijn geen culinaire hoogstandjes, maar gewoon de schijf van vijf.... Fruit en al eet ik ook keurig. Dat is trouwens bij vlagen hoor, dat ik zorg dat ik gezond eet... lukt niet altijd.

Iemand anders hier die te kampen heeft met hetzelfde probleem en tips heeft om structuur aan te brengen en vast te houden? Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 21635
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gezocht: structuur in eten

21 jul 2013 11:34

Regelmatig en voldoende voedsel tot je nemen zorgt voor meer energie, een betere gezondheid en het kan je ook helpen aan een beter humeur, tenminste dat ervaar ik zelf zo. Als je voldoende eten tot je neemt blijven de darmen goed werken. Ze kunnen dan met veel meer regelmaat aan de slag. Ik had zelf (en heel soms nog steeds) moeite om vooral in de ochtend (voldoende) te nemen. Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.

Misschien heb je iets aan de volgende tips;

Als je van jezelf weet dat je moeite hebt met voedsel tot je nemen, kan je ervoor zorgen dat bijvoorbneeld je ontbijt de avond ervoor al gemaakt is. -Dat kan geen kwaad, je kan het gewoon in de koeling leggen-. Je zorgt ervoor dat koffie of water voor de thee al klaar is om aan te drukken in de ochtend zodat je er ook wat bij drinkt. Als je dan wakker bent hoef je enkel het ontbijt uit de koeling te halen en de apparaten aan te zetten. Het zou een routine kunnen zijn, want men komt toch regelmatig bij de koelkast ga ik zo vanuit.
Je kan als je maag er niet goed tegen kan, ook iets van muesli of cornflakes nemen met yoghurt of melk, dan heb je toch een bodem om de dag goed mee te starten.
(Crackers is ook een goede optie.)

Als je probeert om op vaste tijden op te staan, wend je lichaam ook daaraan en kan je op bepaalde vaste tijden voedsel nemen. Zo ook op een zo regelmatig mogelijke middagtijd en avondtijd. Als je merkt dat het tegen lunch en dinertijd loopt, neem dan tijd voor jezelf. Neem alle tijd om te eten en probeer het nmiet te snel te doen. Zo krijg je en voldoende binnen, let je op je eetpatroon en ontspan je. Dat zijn dus drie dingen in één klap. (En onthoud dat iemand die er niet is op dat moment, ook graag wilt dat je goed voor jezelf zorgt!!!)
Zet desnoods een wekkertje op de tijden dat je zou moeten eten en houd de tijden aan. -Je kan dan gelijk met jezelf afspreken dat je ontyspant, tijdens de rustpauze dat je eet. -Het is niet iets, wat ik zelf heb gedaan, maar het kan misschien anderen helpen.
Minimaal twee stukken fruit per dag proberen (zo blijft alles "in beweging" ook zonder iets groots eten buiten de maaltijden om.)
En maak desnoods een schema, met wat je dan en dan (graag) wilt nemen, zo heb je ook daarin een ritme. Weten wat je wilt, het niet meer denken, maar het dan ook kunnen zien omdat je het hebt geschreven.

Vergeet niet, om jezelf af en toe te verwennen. Juist om je het aan te laten wennen. Dat hoeft niet iets "slechts" te zijn, je kan je ook met gezond voedsel trakteren.
Zo is er een kans dat je eten niet tot iets moeilijks blijft zien, maar iets leuks, gemakkelijk, iets wat gezellig kan zijn. (Zelfs als je in je eentje bent!!) Want je kan ook op dat moment even weer opladen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes! :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

sander77

Re: Gezocht: structuur in eten

25 nov 2013 03:06

Hallo Memories,

Bedankt voor de tips. Ik zelf kan me overdag goed beheersen met eten. Enkel vind ik niet leuk om voor te mezelf te koken. Kook wel graag voor anderen. Vanaf deze zomer volg ik een dieet met behulp van een diëtiste, maar ik merk dat ik de laatste tijd het diner overslaat en me af doe met een snelle hap, een pizza of een magnetronmaaltijd. Niet de bedoeling. En ook al hou ik een eetschema bij, toch blijf ik het volgen van een dagstructuur moeilijk.

Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 21635
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Gezocht: structuur in eten

25 nov 2013 12:56

sander77 schreef:Hallo Memories,

Bedankt voor de tips. Ik zelf kan me overdag goed beheersen met eten. Enkel vind ik niet leuk om voor te mezelf te koken. Kook wel graag voor anderen. Vanaf deze zomer volg ik een dieet met behulp van een diëtiste, maar ik merk dat ik de laatste tijd het diner overslaat en me af doe met een snelle hap, een pizza of een magnetronmaaltijd. Niet de bedoeling. En ook al hou ik een eetschema bij, toch blijf ik het volgen van een dagstructuur moeilijk.
Graag gedaan.

Een snelle hap nemen is niet erg. Dat kan ook helemaal geen kwaad. Maar probeer daar (juist) een evenwicht in te vinden. "Ik neem op dat moment, of die dag(en) een snelle hap, de rest van de week probeer ik gezond(er) te nemen." Als je dat gaat doen en je houdt er een soort van balans in, dan kan je ook nog genieten van het eten. Dan word het niet een moment van het is alleen maar gemakkelijk, maar dan blijft een snelle hap ook nog wel echt lekker. Juist omdat je een "structuur en/of schema" hebt om te kijken wanneer je iets neemt en wanneer niet.
Je kan er zelfs nog voor kiezen om bij een snelle hap eens wat sla te nemen bijvoorbeeld. Wat dat betreft maken bepaalde sausjes dikker meestal. Maar je kan een minder gezonde maaltijd, zo gezond maken als je zelf wilt. Aangezien een mens ook wel bepaalde vetten nodig heeft, kan je combineren.
Het is inderdaad soms niet zo gemakkelijk, maar het is ook een kwestie van aanleren en wennen.
(En juist als je graag voor anderen lekker kookt, is het goed om ook op je eigen patroon te letten, je eigen gezondheid/gewoonten niet te vergeten en zo nodig aan te passen. Dus voor jezelf koken, ook al is dat dan soms wat moeilijker, is wel gezonder en het helpt je vaker om fitter te worden/blijven.)
Bekijk voor jezelf eens wanneer je het wel leuk vind om te koken. Is het leuker met muziek op de achtergrond, met geluid van de televisie, met meer kleur in het eten door het gekozen voedsel, door bepaalde structuur in de keuken ... ga het voor jezelf na.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Eetproblemen”