Gebruikersavatar
SJN
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2018 14:14

Talk Buddies

Dag Allemaal,

Onlangs ben ik het platform Talk Buddies begonnen. www.talk-buddies.com Dit is een platform waarbij jong volwassenen online hulp kunnen krijgen van afgestudeerde of bijna afgestudeerden psychologiestudenten voor diverse psychische klachten

Ik merkte dat er veel mensen in mijn omgeving waren die last hadden van psychische klachten zoals een burn-out, stress , somberheid etc maar geen hulp konden vinden omdat psychologische hulp duur is, lange wachtlijsten, en vaak is er geen klik met de psycholoog.
Tegelijkertijd zijn er een hoop bekwame psychologiestudenten die een master op zak hebben hebben maar geen werk kunnen vinden.

Het concept is dat een gebruiker kan chatten/bellen/skype met verschillende Talk Buddies totdat hij / zij degene vindt met wie hij / zij de meeste chemie heeft

Wat vinden jullie van het concept:) feedback, ideeën, opmerkingen en suggesties zijn welkom
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Talk Buddies

SJN schreef: 21 aug 2018 14:45 Het concept is dat een gebruiker kan chatten/bellen/skype met verschillende Talk Buddies totdat hij / zij degene vindt met wie hij / zij de meeste chemie heeft.
Door dit aspect te benadrukken, ondermijn je één van de principes waar hulpverlening op gebaseerd is, namelijk dat de hulpvraag centraal staat. Als je een hulplijn belt, bel je hoofdzakelijk omdat je ergens mee zit, maar niet om een 'klik' met een hulpverlener te krijgen. Die 'klik' kan gaandeweg ontstaan, maar het moet niet de insteek zijn. De juiste gesprekspartner vinden is geen onbelangrijk, maar toch een secundair aspect van de hulpverlening.

Je gaat er in het concept bovendien a priori van uit dàt de dienstdoende hulpverlener een mindere match zou kunnen zijn, hierdoor zet je druk op de hulpverlener om te presteren en je geeft de hulpverener van af het begin eigenlijk al brevet van onvermogen mee. "Hier kun je praten tot je de juiste gesprekspartner hebt gevonden" lijkt me niet de juiste insteek voor een hulplijn of hulpdienst. Het moet uiteraard mogelijk zijn om eventueel te switchen en andere beschikbare hulpverlener te benaderen, maar het concept van de hulpverleningsdienst moet hier niet op gebaseerd zijn.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Psychologen en studenten”