Gebruikersavatar
Wesley78
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2017 15:31

Studie psychologie

Geachte lezers,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op de studie Psychologie. Graag zou ik hier wat advies bij willen :)

Er zijn momenteel 2 mogelijkheden voor mij:

Manier 1: Via het HBO(Social Work of Toegepaste Psychologie) mijn propedeuse behalen, vervolgens overstappen naar de universiteit en hier mijn Psychologie bachelor en master behalen.

Manier 2: Eerst een HBO opleiding afronden(Social Work of Toegepaste Psychologie), en vervolgens via een schakeljaar mijn master Psychologie op de universiteit te behalen.

De vragen waar ik mee zit zijn als volgt:

Vraag 1: Als ik via de 2e manier mijn master behaal op de universiteit, word ik dan als een 'volwaardig' psycholoog gezien ?
Wat ik dus nergens kan vinden, maar wel aanneem, is dat als je via manier 1 je diploma behaalt, je als een volwaardiger psycholoog wordt aangezien omdat je volledig wetenschappelijk bent opgeleidt. Bij de 2e manier ben je meer praktisch opgeleidt en minder wetenschappelijk. Ook voor werkgevers, wat is aantrekkelijker of maakt dit niet uit.

Vraag 2: Maakt het wat uit als ik Social Work als vooropleiding zou nemen als HBO-bachelor in plaats van Toegepaste Psychologie?
Toegepaste Psychologie sluit meer aan bij de universitaire variant, maar Social Work is meer werk in te krijgen. Deze spreekt dan ook meer aan voor mij als vooropleiding, alleen ik kan me niet voorstellen dat iemand met Social Work als HBO-bachelor en een Psychologie master eerder zou worden aangenomen in plaats van iemand die volledig wetenschappelijk is opgeleidt.

Ik denk dat jullie mijn twijfel ongeacht zullen begrijpen en hoop dan ook op verlichtende antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Wesley
Gebruikersavatar
Maliva
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2017 11:13

Re: Studie psychologie

Hoi Wesley,

Als je een schakeljaar doet ben je zeker en vast een volwaardig psycholoog. Ik ken enkele mensen die dit doen en moet wel zeggen dat ik persoonlijk een schakeljaar heel zwaar vindt. Als ik hun examenrooster bekijk is deze veel zwaarder dan via het normale traject. Over de vooropleiding kan ik moeilijk een antwoord geven. Ken enkel mensen die toegepaste hebben gedaan en dan een schakeljaar maar ik denk dat dit ook perfect mogelijk is vanuit sociaal werk. Een goede combinatie denk ik zelfs aangezien een vriendin van mij met diploma sociaal werk tijdens het solliciteren vaak te horen heeft gekregen dat ze nog een therapieopleiding zou moeten doen. Dit hangt er waarschijnlijk ook vanaf in welke sector je juist werk zoekt. Hoop dat je iets met deze info bent!

Terug naar “Psychologen en studenten”