FlemishPride

Werkstuk mediapsychologie: racisme en media

Gegroet psychologen ,

Voor mijn opleiding journalistiek moet ik een werkstuk maken voor het vak mediapsychologie 8) . Het werkstuk is vrij van onderwerp maar omdat ik liefst actueel wil blijven koos ik voor de correlatie tussen media en racisme. Zelf heb ik ook een beetje les over psychologie gehad , maar nog niet erg uitgebreid. We hadden een kort stukje sociale psychologie gezien waarin stereotypen en vooroordelen aan bod kwamen. Stereotypes en vooroordelen komen uiteraard aan bod in mijn werkstuk , maar verder weet ik enorm weinig over sociale psychologie dat ik kan koppelen met racisme en media. Ik kom amper aan 2 blz - met nog een heel hoop geleuter tussen- en het moet minstens een stuk zijn van ruw geschat 4 pagina's zijn. Hebben jullie soms nog informatie die past binnen de relatie tussen media en racisme ? Alvast Duizendmaal dank !!!!
TheEmperor85

Re: Werkstuk mediapsychologie: racisme en media

Welkom op het forum FP,

Vind je het, gezien je forumnaam wel ok als een Nederlander reageert? :P

Wat een heel interessant onderwerp kan zijn in dit licht zijn de 3 Duitse neo-nazi's, waarvan er 1 het overleefd heeft en thans terecht heeft gestaan. In Duitsland ligt dit onderwerp (uiteraard) zeer gevoelig; na WW2 heeft de Duitse politiek zó sterk afstand genomen van alles wat met het nazi-regine te maken had, dat men bijna pascifistisch te noemen is. En hetzelfde geldt voor de Duitse media. Wat betekend dat er weinig objectief nieuws bericht werd over deze zaak in het land zelf. Vergelijk dit stuk van de NY Times eens http://www.nytimes.com/2013/05/07/world ... d=all&_r=0 met de berichtgeving van bijvoorbeeld de Berliner Zeitung of de Frankfurter Algemeine Zeitung.
Over dit onderwerp is een goede 20 pagina's te schrijven als je wilt.

En mocht dat nog niet genoeg zijn dan is de zaak 'Trayvon Martin' in de US ook een interessante. Fox News sprak schande van de arrestatie van de schutter, terwijl tegenhanger MSNBC schande sprak over het feit dat de jongen uberhaupt beschoten was. Polarisatie m.b.t racisme is in Amerika niet ver te zoeken, dat wordt openlijk in de media uitgevochten.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes! :)

Terug naar “Psychologen en studenten”