Viefster

Onderzoek voor boek

Hallo iedereen,

Ik schrijf momenteel een boek waarin ik een personage wil beschrijven die lijdt aan Paranoïde Schizofrenie.
Graag zou ik in contact komen met iemand die hieraan lijdt of anderszins bekend is met deze stoornis.

Overigens ben ik benieuwd naar welke aandoeningen/stoornissen/problemen zouden kunnen leiden tot een verplichte opname en of Paranoïde Schizofrenie thuishoort in dat lijstje.

Bij voorbaat dank,

Vief

Memories
Moderator

Re: Onderzoek voor boek

Viefster schreef:
01 nov 2021 07:57
Hallo iedereen,

Ik schrijf momenteel een boek waarin ik een personage wil beschrijven die lijdt aan Paranoïde Schizofrenie.
Graag zou ik in contact komen met iemand die hieraan lijdt of anderszins bekend is met deze stoornis.

Overigens ben ik benieuwd naar welke aandoeningen/stoornissen/problemen zouden kunnen leiden tot een verplichte opname en of Paranoïde Schizofrenie thuishoort in dat lijstje.

Bij voorbaat dank,

Vief
Elke stoornis, aandoening, problemen kunnen in principe leiden tot een verplichte opname. Dat ligt eraan hoe de client eraan toe is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

volhoudertje
Moderator

Viefster schreef:
Er bestaat geen lijst met aandoeningen of stoornissen die kunnen leiden tot een verplichte opname, paranoïde schizofrenie hoort daarom ook niet in dat lijstje thuis. Iemand wordt in de regel tegen zijn zin behandeld als die persoon een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving vormt.
De verplichte vorm van behandeling kan een gedwongen opname zijn, maar dat hoeft niet per se het geval te zijn.
* Liebe Macht Frei *

Memories
Moderator

volhoudertje schreef:
01 nov 2021 11:48
Viefster schreef:
Er bestaat geen lijst met aandoeningen of stoornissen die kunnen leiden tot een verplichte opname, paranoïde schizofrenie hoort daarom ook niet in dat lijstje thuis. Iemand wordt in de regel tegen zijn zin behandeld als die persoon een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving vormt.
De verplichte vorm van behandeling kan een gedwongen opname zijn, maar dat hoeft niet per se het geval te zijn.
Precies, dat is de andere kant van de medaille. Als het nodig is, en puur en alleen dan.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Malkofesse

Ik ken zo enkele mensen, zal eens vragen of een van hun met jou wilt praten.
Het is wel geen makkelijke vraag en hangt er ook erg vanaf hoe het op die moment met die personen gaat

Om te antwoorden op je andere vraag:
Er is inderdaad geen enkele aandoening of stoornis die direct kan leiden tot verplichte opname. Dit mag enkel en alleen wanneer de persoon effectief een gevaar is voor zichzelf of anderen, en je dit ook daadwerkelijk kan aantonen. Het heeft trouwens nooit zin om iemand verplicht op te nemen onder andere omstandigheden, als de persoon geholpen wilt worden en dus open staat voor therapie kan deze pas echt effect hebben.

Terug naar “Oproepen, tests en online onderzoeken”