Hersenstimulatie

Voorstel voor mensen met een depressie

Beste mensen,

Ik heb een voorstel voor mensen met een depressie, die graag iets anders willen proberen / of iets naast medicatie willen proberen. Afgelopen zomer ben ik in mijn praktijk gestart met het geven van magnetische hersenstimulatie (rTMS). Dit is een wetenschappelijk bewezen behandeling voor depressie (muv bipolaire stoornis en psychotische depressie) zoals onlangs in een artikel is beschreven: Definite antidepressant effect of rTMS in unipolar depression (Level A), but no recommendation for bipolar depression.

Uiteraard wil ik graag dat magnetische hersenstimulatie meer bekend wordt. Ik zoek mensen die willen bloggen of schrijven in een tijdschrift / krant over hoe ze een rTMS behandeling ervaren (wat het met hen doet / heeft gedaan). Tegen kostprijs wil ik een aantal mensen behandelen.

Nog even verder over magnetische hersenstimulatie. Een magnetische hersenstimulatiebehandeling geeft geen bijwerkingen (hooguit tijdelijke spanningshoofdpijn) en het effect is in veel gevallen blijvend. Na een rTMS-behandeling in combinatie met gesprekstherapie is 78% van de cliënten ‘in remissie’, ze geven aan dat hun klachten voor gemiddeld 75% zijn afgenomen. In sommige gevallen is er na 6 of 12 maanden een aantal opfrissessies nodig om de antidepressieve werking van rTMS te behouden.

Het verschil tussen hersenstimulatie en medicatie is dat hersenstimulatie uw depressie heel gericht in uw brein behandelt. Daardoor zijn er weinig tot geen bijwerkingen. Medicijnen komen ook in uw brein, via uw bloedbanen. Omdat uw bloed echter door uw hele lichaam stroomt, zijn er bijwerkingen mogelijk in anderen delen van uw lichaam.

Nog een voordeel van magnetische hersenstimulatie is dat het effect snel merkbaar is (binnen 10 sessies / 3 weken).

Al deze redenen, en de positieve ervaringen die ik zelf heb opgedaan met mensen was voor mij een reden om het ook in mijn eigen praktijk aan te bieden. Wanneer u dus last heeft van een depressie (of mensen kent die er last van hebben) en u wilt tegen een lage prijs een behandeling ondergaan, en hier ook over schrijven, neem dan contact met mij op door te mailen naar het volgende mailadres: info@rtms-nederland.nl

Vriendelijke groet,

Bram

Terug naar “Ervaringen met en 'reclame' voor hulpverlening”