Gebruikersavatar
mevrouw garnaal
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2019 23:35

Second opinion

Hoi! Mijn eerste post. Beetje ten einde raad..

Ik zit met een vraag. Iets voelt er niet goed. Maar gezien het om mijn man gaat ( en die wilt er niets van horen), kan ik geen second opinion aan vragen en hoop ik dat dit forum iets kan helpen.

Het zit zo:
Mijn man kampte in 2012 met ernstige slaapproblemen, wat impact had op zijn functioneren. Na allerlei testen en slaaponderzoeken op doorverwijzen vd huisarts, waar niets uit kwam, is hij bij een psychiater terecht gekomen verbonden aan de huisartsenpraktijk. Zij heeft in een jaar tijd allerlei medicatie aan hem voorgeschreven. Ik heb nooit echt goed duidelijk gekregen of er ook echt naar de onderliggende oorzaken v t slaap probleem is gezocht, maar ik krijg niet heel sterk dat gevoel. Mijn man heeft serieus alles eindigend op -pam geprobeerd. Wat of niet werkte of te veel bijwerkingen gaf de dag erna. Wat uiteindelijke het beste bleef hangen was de Seroquel. Maar nog steeds niet optimaal.

Probleem was vooral dat de dag zich snachts afspeelde en verwerkt moest worden wat de slaap beïnvloedde.

In 2016 is er , voor mij niet geheel aanwijsbare reden, een onderzoek gestart naar ADHD een diagnose die toen positief is bevonden. Daarna is we gestart met ritalin (geen succes), gevolgd door dexfetamine waar hij nu nog steeds aan zit. Dat laatste geeft hem het gevoel dat zn slaapproblemen over zijn. Hij slaapt veel korter (5 uur) maar wel diep.

Mijn dilemma:

Man lief vertoonde eigenlijk geen ADHD verschijnselen. Is eigenlijk altijd heel berekenend, gefocust op zn doelen (meer tot overmatig aan toe - denk top atleet), kon prima relaxen / niets doen voor een tijdje.

Sinds de ADHD medicatie vertoont hij echter periodes van hypomania, kan hij niet meer ontspannen, niet stil zitten .

Tevens, Voor 2012 had mijn man wel eens een dipje maar sinds 2012 en zeker sinds 2016 zijn er periodes met depressies - steeds meer en steeds langer.

Maw, kan de diagnose ADHD verkeerd zijn en kan de medicatie (ADHD maar ook anti-depressieva) een tegenovergesteld effect in werking stellen?

Is er verband met verslavings gedrag?

Ik ben een keer meegeweeest naar de psychiater en het stoort mij dat er bij de slaapproblemen en bij de huidige depressie (die ernstig is) niet gekeken wordt maar de waarom maar alleen naar evt (uitsluiting v) stoornissen (bipolair is ter sprake gekomen en afgedaan) en mogelijke medicatie.

Het wordt al zeker 2 jaar erger, maar Ik weet niet hoe verder? Iemand tips...? Hoe krijg ik een second opinion als hij niet wilt?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Second opinion

mevrouw garnaal schreef: 16 sep 2019 23:40 Hoe krijg ik een second opinion als hij niet wilt?
Dat zal in dat geval helaas niet lukken.

Verder dienen vragen die op dit forum gesteld worden over de eigen problematiek te gaan en niet over die van een ander. DIt staat ook in de forumvoorwaarden beschreven.
"Hoe krijg ik een second opnion als hij niet wil" is een vraag die buiten de doelstelling van dit forum valt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Second opinion

Maw, kan de diagnose ADHD verkeerd zijn en kan de medicatie (ADHD maar ook anti-depressieva) een tegenovergesteld effect in werking stellen?
Hoe iemand op medicatie reageert is per persoon heel verschillend.
Het wordt al zeker 2 jaar erger, maar Ik weet niet hoe verder? Iemand tips...? Hoe krijg ik een second opinion als hij niet wilt?
Niet. Je kan hem enkel proberen te overtuigen, maar als hij zelf geen second opinion wilt, kan je denk ik weinig doen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Aandachtsproblemen (ADHD)”