Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2015 20:22

ADD Relatieproblemen

Hallo,

Ik heb een vraag, want ik weet niet wat ik moet doen.
Het zit zo, mijn zus heeft ADD en krijgt daar ook medicijnen voor.
Echter heeft ze ruzie met onze moeder en sinds kort botert het ook niet tussen ons.
De reden is, naar mijn mening, dat ze sinds ze medicijnen heeft er niet meer met haar valt te communiceren. Ook haar man heeft hier problemen mee. Ze kan geen enkele vorm van kritiek meer verdragen, hoe klein die kritiek ook is.
Ook rakelt ze problemen uit het verleden op, die ten grote dele niet gebeurt zijn, helemaal niet gebeurt zijn of anders gebeurt zijn. Het lijkt wel of ze in een fantasiewereld leeft.
Ze heeft grote emotionele schommelingen, van woedend tot hard huilen toe.

Mijn vraag is, ik wil haar graag helpen, maar ze gooit bij iedereen de deur dicht. Ik kan niet tot haar doordringen, dat er iets niet goed gaat zo. Ze jaagt iedereen uit haar leven weg, ze heeft geen vrienden meer en de familie weet het ook niet meer. Ik weet dat ADD het een en ander met zich meebrengt, maar ze gebruikt het nu voor alles als excuus.

Heeft iemand een suggestie wat ik kan doen, want dit gaat niet goed zo.
Haar voorleggen, ga eens met iemand praten, werkt niet, want dat heeft ze al gedaan zegt ze en dan houdt het gesprek op. Over andere medicijnen hoef ik ook niet te beginnen, dan zet ze me het huis uit.. (om maar even aan te geven, dat het echt niet simpel is)

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft, want ik hou van mijn zus, maar maak me grote zorgen..
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: ADD Relatieproblemen

Hallo Pieter, Welkom op het forum.

Wat jouw zus betreft: Als zij medicijnen gebruikt dan moet er toch ook een behandelaar zijn die dit medicijngebruik controleert? De diagnose is toch ook door iemand gesteld?

Een ander punt is: is zij kortgeleden gediagnosticeerd? In dat geval kan het zo zijn dat er gebeurtenissen van vroeger in een ander daglicht zijn komen te staan.
Dit kan een heftige gewaarwording zijn.
Ik spreek in dit geval uit ervaring.

Ik besef heel goed dat ik eigenlijk alleen maar vragen stel.
Maar ik hoop dat je toch iets verder bent gekomen.

:)
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2015 20:22

Re: ADD Relatieproblemen

Hoi Tantejan,

Dank je voor je reactie.
Uiteraard is ze onder behandeling bij iemand, maar ze vindt zelf dat het heel goed met haar gaat. En dit zal ze ook zo naar haar arts duidelijk maken. Voor de buitenwereld komt ze ook heel normaal over en kan ze het ook goed verbergen. Alhoewel verbergen, ze vindt dat alles goed gaat, dus ze hoeft niets te verbergen.

Ze is al een aantal jaar aan de medicijnen en wat die gebeurtenissen betreft. Wij (familie) hebben geen idee wat voor gebeurtenissen dat zouden moeten zijn. Ze spreekt over slechte jeugd, maar wat dat dan inhoudt vertelt ze niet. Daarnaast kunnen wij, de familie, het niet voorstellen, want ze was altijd een vrolijk kind vroeger. Uiteraard heeft ze daarna de gebruikelijke puberproblemen gehad, maar niets dat er in onze ogen uit springt. Onze vader is vroeg overleden, ik zelf denk dat het daar wel eens mee te maken zou kunnen hebben. Maar zelf zegt ze daar geen problemen mee te hebben.

Het is moeilijk om te achterhalen wat de problemen dan werkelijk zijn en met een professioneel iemand gaan praten wil ze niet.
Hoe kan ik toch tot haar doordringen dat het misschien wel een goed idee is dat te doen? Of is dat wel een goed idee?
Gebruikersavatar
Crocro
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2016 18:33

Re: ADD Relatieproblemen

Tja, echt een oplossing is er niet. Weet je waar je zus in behandeling is? Wie haar medicijnen regelt. Misschien kun je daar dan een mailtje heen doen met dezelfde informatie die je ons ook hebt verteld.

Terug naar “Aandachtsproblemen (ADHD)”