bezorgde moeder

HELP!! Mijn dochter gebruikt Concerta en valt af!!

Goedemorgen allemaal,

Mijn dochter van 7 is dit jaar gediagnostiseerd met adhd daarnaast heeft zij een iq van 119 en een zeer temperamentvol karakter. Daarnaast ze is altijd een moeilijke eter geweest.
Wij zijn dit jaar begonnen met Concerta 18 mg omdat de situatie thuis uit de hand liep met haar gedrag... driftbuien, slaan, bijten, schoppen enz. Ook de situatie uit school liep uit de hand.
Ondanks wij tegen medicatie waren zijn we het toch gaan proberen.
Het probleem is nu dat ze nog steeds moeilijk eet en daarnaast blijft afvallen, maar zonder medicatie heeft ze totale onrust. Ze is in 3 maanden 4,5 kilo afgevallen...
De ggz arts die de medicatie voorschrijft wil stoppen als ze af blijft vallen, dit is geen oplossing!!! Zonder medicatie hebben we gemerkt dat ze het totaal niet aan kan!!!
We hebben van alles geprobeerd met het eten... niet werkt!!
Wij zitten met ons handen in het haar, niemand heeft een oplossing!!! Huisarts, ggz arts en psycholoog ook niet!!
Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft of ideeën...???
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: HELP!! Mijn dochter gebruikt Concerta en valt af!!

Hoi Bezorgde moeder,

Dit gaat ook op voor mijn zoontje.
Hij gebruikt ook Concerta, 36 mg en daarnaast 10 mg Ritalin op schooldagen.
Hij is 9 en weegt 28 kilo. Dat is niet veel dus ;)

Zijn eetlust is drastisch afgenomen sinds het gebruik van de Concerta.
Wij hebben hier samen afspraken over gemaakt.

Honger of niet, je ontbijt en luncht met minimaal 1 boterham, beschuit of cracker.
Het beleg wat hij lekker vindt hebben we altijd in huis. Ook heeft hij
roomboter voor op zijn brood.
Op woensdagmiddag is het 'feest' en krijgt hij wat lekkers bij het middageten;
een soepje, een pannenkoek, een gebakken eitje, tosti of heel soms een frikandel.
Die middagen eet hij het best :lol:

Tussendoor ranja of een sapje met de volle mep calorieën en een snoepje. (geen light producten)
's avonds moet hij 1 schepje (eetlepel) van alles en als toetje een schaaltje slagroomvla,
pudding alles waar maar veel calorieën inzitten.Dit heeft ertoe geleid dat hij
niet meer afvalt, maar gelijk blijft.

Ik vind het niet zo belangrijk hoeveel hij eet, maar dát hij eet. De structuur moet
erin blijven zitten. Daarnaast heeft hij veel zeggenschap in wat er op tafel komt.
Hij kiest regelmatig het avondeten, de snoepjes, het drinken etc.
Die zeggenschap lijkt heel belangrijk voor hem. De dagen dat hij het avondeten kiest
(vaak zelfgemaakte lasagne) eet hij erg goed.

Omdat de eetlust verminderd is, heeft hij logischerwijs minder behoefte aan eten. Dan moet
je kritisch gaan kijken 'wat gaat er in de beperkte ruimte'

Praat er met haar over, maak haar deelgenoot van het dilemma. Vraag haar wat ze graag wil.
Ze kan zelf heel goed aanvoelen wat er gebeurt als ze geen Concerta slikt en laat haar
meedenken over een oplossing. Met 7 jaar en een iq van 119 is ze in staat om mee de denken
met jou. :)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je succes!
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
bezorgde moeder

Re: HELP!! Mijn dochter gebruikt Concerta en valt af!!

Hoi,

Bedankt voor je reactie!
Mijn dochter heeft altijd slecht gegeten ze is 7 jaar en weegt nu 20 kg.
Wij hebben idd ook de regel je eet 1 broodje, boterham of iets dergelijks op, maar ze kan goed een paar uur er over doen en dan is het alweer tijd voor de volgende maaltijd... Hier is ook veel inspraak met eten, ze mag zelf weten wat ze op haar brood wil en ik smeer idd ook roomboter op haar brood. Tussendoor krijgt ze iets in de trant van dubbelfriss en ook snoep of fruit of koek enz.
Met het avond eten is het zo dat ze ook van alles 1 schep moet eten. Maar ook dan is het een gevecht en duurt het uren voor ze van tafel kan.
Ik kreeg het advies van de arts van het ggz, laat ze maar ze eet vanzelf...ook dit heeft niet geholpen, hierdoor kreeg ze te veel vrijheid die ze totaal niet aan kan.
Aangezien de arts nu wil dat ze stopt definitief stopt met concerta als ze niet aankomt, zit ik nu in tijd nood!! Ze MOET binnen 4 weken weer minimaal op een gewicht zitten van rond de 25 kg!!
De arts van het ggz denkt dat het iets pedagogisch is en dat dat niet op te lossen valt met concerta. Maar ook voor de concerta had ze dezelfde problemen. Daarnaast is stoppen geen optie omdat we haar helemaal niet meer in de hand hebben dan....
bezorgde moeder

Re: HELP!! Mijn dochter gebruikt Concerta en valt af!!

Ter aanvulling op mijn vorige bericht..

We hebben het er idd al over gehad met haar, maar doordat ze zo slim is weet ze ook goed de situatie te manipuleren... en bedenkt ze allerlei excuses om ma niet te eten, zo heeft geregeld met het eten buikpijn, hoofdpijn en is ze moe... ook hier weet de huisarts ggz arts en psycholoog zich geen raad mee en wij ook niet!!!
Hun blijven erbij dat een kind niet zo kan manipuleren, hoewel dit voor ons de dagelijkse realiteit is!!!
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: HELP!! Mijn dochter gebruikt Concerta en valt af!!

praat met haar, leg het dilemma voor:
Wat wil je graag? wel concerta of geen concerta. Hoe voel je je met en zonder concerta? :)
Als ze zegt dat ze de concerta wil blijven gebruiken, dat ze dan wat beter moet gaan eten. Want de dokter (die krijgt nu even de zwarte piet) maakt zich zorgen omdat je dunner wordt. Hoe gaan we dat oplossen? Heb jij een idee?

Geef haar bedenk tijd als ze het nodig heeft.

Wees heel eerlijk tegen haar en als ze het gaat gooien op hoofdpijn, buikpijn etc., zeg dan dat je op een ander moment met haar in gesprek gaat, want hier hebben we het al vaker over gehad. Dat doet nu niet ter zake. Mijn zoontje vertoont hetzelfde gedrag en slaat om als een blad aan de boom als ik niet inga op de'smoesjes'of 'verhaaltjes'die hij gebruikt om iets niet te hoeven.

Succes!
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Gebruikersavatar
Selfje
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 jan 2012 13:27

Re: HELP!! Mijn dochter gebruikt Concerta en valt af!!

Hoi bezorgde moeder,

Zoals ik in de voorgaande post al zei, min zoontje was vroeger (en nu af en toe nog)
net als hoe jij je dochter beschrijft.

Ik heb hem gevraagd: wat zou die mama moeten doen om te zorgen dat dat meisje haar
broodje gaat opeten?
Zijn antwoord: Laat haar zelf haar brood smeren, want mam, als jij mijn brood smeert is het
nooit zo lekker als wanneer ik het zelf smeer.
(bedankt voor je eerlijkheid, kind :lol: )
Laat je glimlach de wereld veranderen,
maar laat de wereld niet je glimlach veranderen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: HELP!! Mijn dochter gebruikt Concerta en valt af!!

Hoi Bezorgde Moeder,
afvallen van speedgebruik is helaas de normaalste zaak van de wereld, zeker bij kinderen die sowieso veel moeten bewegen om een prettig gevoel te blijven houden (adhd.ers genoemd).
Op zich geef ik de arts dus groot gelijk: stoppen met de pillen heeft zin, een kind moet groeien.

Het grote punt bij adhd is, dat hun breidn doorgaans te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.
In plaats van concerta (dat kinderne eer voor behoed, gelokt te wordne door drugsdealers) valt het te proberen, om je dochter een tijdlang de standaard voedingssupplementen voor adhd te geven, te weten:
een pilletje eiwitcomplex dat taurine, DL Fenylalaline bevat (behalve als ze fenyl keton urie heeft) l- Tryptofaan en L-tyrosine;
levertraan/ vitamine D3
omega 3 olie met choline
L-glutamine.
Uiteraard werkt het het beste, als je naar een natuurgeneeskundige stapt, die haar echt hierin kan begeleiden, maar dit is het standaard lijstje.

Verder kan het zin hebben, om je licht op te steken rond zaken rond haar drive om te bewegen, zoek op Google bijv. eens op novreflex therapie.


Sucses!!
Laatst gewijzigd door Selfje op 01 jun 2014 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd, is in strijd met de forum regels.
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: HELP!! Mijn dochter gebruikt Concerta en valt af!!

Ik krijg zelf 36mg Concerta elke ochtend en ik ben ook afgevallen, terwijl ik altijd al een lastige eter ben geweest... Niks aan te doen eigenlijk. Er wordt mij verteld om mezelf te dwingen om te eten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! :(

Terug naar “Aandachtsproblemen (ADHD)”