birdy2000

aandacht vragen adhd

hoi ik heb een probleem ik heb me half in de nesten gewerkt, ik heb namelijk adhd en dacht dat ik er overheen gegroeid was . En dat denken mijn ouders ook maar nu heb ik de laatste 2 jaar weer last dat ik me slechter kan concentreren heeft dit michien met de puberteit te maken weet het niet maar. Nu komt het ergste ik heb de laatste tijd gedaan in de lessen op school (middelbare school) gedaan of ik me nooit kan concentreren eigenlijk een soort aandachtvragen maar een leraar is dit dus opgevallen en vroeg of ik na de les even bij hem kwam en toen ik kon niet anders heb ik gezecht dat ik adhd heb en dat hij dat tegen mijn mentor gaat zeggen . En al eerder moesten we een brief schrijven voor de oudergesprekken en daar in schreef ik dat ik nooit oplet en me niet kan concentreren wat helenmaal niet zo is . dus ik heb een soort aandacht gevraagt waar ik nu erg spijt van heb en binnekort zijn de oudergesprekken en ik heb er niet zoveel last van als ik me gedroeg en mijn ouders denken dat het over is help me ik zit in de super duper puree HELP confused5
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: aandacht vragen adhd

Hoi Birdy,
begrijp ik nu, dat je in de puree zit, omdat je dingen zou hebben gezegd, die eigenijk niet waar zijn...? (En dus aandacht vragen?)
Maar: je zegt zelf al, dat je je de laatste jaren moeilijker kan concentreren. (Okee - er is een verschil tussen "moeilijk kunnen concentreren" en het helemaal niet kunnen, maar toch.)

Of is het voor jou belangrijk, dat je ouders vooral maar blijven denken, dat het over is...?

Mijn omschrijving van lieve ouders is, dat dat mensen zijn, waar je altijd naartoe kunt gaan als er iets is en dat je weet, dat je niet in je hemd gezet gaat worden.
(Helaas: niet iedereen heeft lieve ouders.)

En aandacht vragen voor jezelf, ook op school als je merkt, dat het niet gaat - dat mag. (Een goede mentor is alleen maar blij, als je dit soort dingen meldt.)

En een en ander kan samenhangen met de puberteit. Adhd heeft volgens de theorieen die ik logisch en kloppend vind, oa. te maken met je evenwichtssysteem. (Zowel die half. cirkelvormige kanaaltjes bij je oor, als je ogen en het gevoel in je spieren, pezen en gewrichten.)
Tijdens de puberteit doorloop je naast allerlei andere dingen ook een groeispurt.
En de groeispurt is een forse uitdaging aan je evenwichtssysteem: wisten je spieren eerst precies, hoeveel kracht ze moesten zetten om de bal in de basket te gooien - tijdens die groeispurt is dat allemaal onduidelijk.
En dat geldt niet alleen voor basketbal, maar ook voor schrijven, voor naar het bord kijken en dan weer naar je schrift - en zelfs voor lezen (dat is bewegen met je ogen, terwijl je hoofd stil blijft: daar heb je dus goed evenwicht en coordinatie voor nodig). Dus dat alerlei schoolse dingen tijdens de puberteit moeilijker gaan (naast alle hormonen, verliefdheid en wat al niet) dat geloof ik grif. En dat mensne met adhd er meer last van hebebn, is logisch. (En daar is veel tegen te doen.)



En er zijn waarnemingen gedaan, dat mensen met adhd bijv. bij touwtje springen op de gewone manier en niets van bakten - maar touwtje springen met 2 touwen (wat veel moeilijker is) hen gemakkelijk af ging. (Juist omdat er een hoog tempo was vereist, kon het - langzamer dingen waren veels te moeilijk.)
birdy2000

Re: aandacht vragen adhd

dus het kan dat het in de puberteit de probleemen een soort van terug komen

Maar de ouderavond is heel snel en mijn ouders denken dat het weg is en mijn mentor denkt dat ik erg adhd heb en hoe ik ook zit te denken ik weet niet hoe ik dit moet oplossen

maar volgens mij vind mijn mentor het niet echt een probleem want hij heeft er nog niks van gezegd tegen mij en anders zou hij dat wel gedaan hebben dus ik weet echt niet wat ik moet doen

en het ergste is ik moet mee naar de ouderavond horen wat alle leraren over mij zeggen
daar heb ik echt geen zin in argg confused5
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: aandacht vragen adhd

Tjonge, een leerling die op de ouderavond verschijnt - niet echt alledaags!
Waarom moet dat trouwens? Spreken je ouders geen Nederlands? (Zodat je nog moet tolken ook?)

En kun je zelf naar je mentor stappen en in elk geval uitleggen dat je ouders denken dat het over is en dat je liever wil dat ze dat blijven denken? (Gosh, waarom wil je dat eigenlijk? Bij lieve ouders geldt, dat die maar beter kunnen weten wat er speelt. En sowieso: adhd is geen foute hobby of een verkeerde keuze: het is een zenuwstelsel dat niet langzaam kan werken.)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24416
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: aandacht vragen adhd

Tjonge, een leerling die op de ouderavond verschijnt - niet echt alledaags!
Jawel hoor, dat is juist heel alledaags.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: aandacht vragen adhd

Heb je het er al met je ouders over gehad? Als je hen van te voren verteld wat er gebeurt is en wat jou visie is op het hele verhaal, dan zullen ze dit waarschijnlijk meenemen in het gesprek. Zo zullen ze zich niet zo snel over laten halen door je mentor.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
birdy2000

Re: aandacht vragen adhd

op de mijn middelbare school is het sinds kort een gewoonte dat leerlingen mee gaan met de ouderavond

En waar ik bang voor ben is dat mijn mentor erover begint dat ik in de brief had geschreven dat ik mij niet kon concentreren en dat is dus niet hellenmaal waar en dan vragen mijn ouders zich af warom ik dit niet verteld heb en dan gaan mijn ouders waarschijnlijk hulp in roepen bij verschillende zorgkantoors en dan moet ik waarschijnlijk van die soort homio nog wat pilletjes om te concentreren en die zijn dus van natuurlijke materialen ik heb wel ritalin gehad maar toen werd ik een soort van depresief en dat is dus niks maar ik weet niet wat ik moet doen
Gebruikersavatar
Psycholoog Dea
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 nov 2013 16:59

Re: aandacht vragen adhd

Leg het uit aan je ouders. Ze zullen het waarderen dat je open en eerlijk tegen ze bent.
Psycholoog Dea van de online Psychologenpraktijk Boom.
Leeuwtjuh

Re: aandacht vragen adhd

Ik ging ook altijd mee naar de ouderavonden... Dat hoort zo.

Ik ben het eens met mijn voorganger; je kunt beter het gesprek aan gaan met je ouders, want ze komen er toch wel achter. Op deze manier kun je het tenminste in goede banen leiden en bespreekbaar maken.

Terug naar “Aandachtsproblemen (ADHD)”