Esther42

Mijn kind maakt met iedreen ruzie

Hallo

Mijn dochter is 9 jaar en toen zij 4 was werd er adhd bij haar vastgesteld.
Zij krijgt hier medicijnen voor en dat ging altijd goed.
Op school heeft ze wel iets problemen maar ook dat gaat eigenlijk niet slecht.
Het enige grote probleem waar we mee zitten en waar ik me echt geen raadt meer mee weet is dat ze geen vriendjes of vriendinnetjes meer heeft.
Ze maakt echt met iedereen ruzie en alles moet gaan zoals zij dat wil en het is nooit haar schuld altijd een ander.
In het begin geloof je het misschien nog wel maar nu zitten we op een punt dat ze niemand meer heeft en dat ze het echt allemaal zelf veroorzaakt heeft.
Dit doet zo zeer bij mij en ben er ook steeds zo verdrietig over want je ziet je kind het liefst leuk spelen met andere kinderen.
Ik ben eigenlijk benieuwd of dit normaal is bij een kind met adhd want zelf denk ik dat ze niet alleen adhd heeft.

Groetjes Esther
Esse

Re: Mijn kind maakt met iedreen ruzie

Is jullie dochter ook getest op Autisme of een aandoening in het Autistisch Spectrum? Deze gaan nogal eens samen en het bieden van en vasthouden aan structuur speelt in de behandeling ervan een grote rol. Dat is waar ik dan aan zit te denken. Maar wellicht is ze daar ook al op getest en was er geen sprake van?
Esther42

Re: Mijn kind maakt met iedreen ruzie

Hallo esse

Ik ben zelf ook bang dat ze autistisch is.
Ze is hier nog nooit op getest en ga morgen ook meteen bellen met het adhd centrum om voor te stellen of ze niet getest kan worden.

Groetjes Esther
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Mijn kind maakt met iedreen ruzie

Welkom Esther :knuffel:

Het is altijd verdrietig om mee te moeten maken dat je kind geen vriendjes of vriendinnetjes heeft om lekker mee te spelen, mee te praten en zich op die manier uit te leven.
Het komt voor dat de puberteit rond die leeftijd, negen a tien jaar langzaamaan kan beginnen. Het is opzich vroeg, maar het zou kunnen. Je schrijft dat je meid ook ADHD heeft, dat komt er dus nog bij. Dat is op zich soms best ingewikkeld ook voor het kind zelf en zeker als het wat ouder word. Ik kan mij voorstellen, dat iemand zich druk kan maken om bepaalde dingen.
Heb je al eens onder vier ogen goed met haar over deze situatie gesproken en hoe zij er zo over denkt en wat haar misschien dwarszit?

Je schrijft dat je het gevoel hebt dat ADHD niet het enige is waar zij last van zou kunnen hebben. -Dan komt het moederinstict, het moedergevoel om de hoek. -
Er is niets mis mee, om dat dan eens te laten testen. (Want het kan schelen, als er toch iets uitkomt, waar jij (jullie) mee verder kunnen.)

Goed dat je hebt besloten, om morgen erachteraan te gaan! [045]
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Mijn kind maakt met iedreen ruzie

Hoi Esther,
vervelend, om een dochter te hebben met al die problemen.
Waar ik aan zit te denken, is of er een mogelijke gemeenschappelijke oorzaak is van zowel adhd, haar 'ruziegedrag' dan wel 'dat het lijkt op autisme'. Dat ze heel erg veel behoefte heeft aan duidelijkheid en structuur, kan te maken hebben met een 'overgeslagen fase' in haar ontwikkeling (kijk bijv. eens hier: http://www.inpp.nl/page9.html) en daar kun je heel goed iets tegen doen (bijv. http://www.novreflextherapie.nl/REAC/rb2011001.html).

Sommige kinderen vertellen bijv. achteraf "dat de wereld nu stilstaat". Tot die tijd moesten ze zich zien te handhaven in een wweeld, die maar costant veranderde en bewoog - en in reactie daarop "kon er niets meer bij". Het ene kind trekt zich dan terug, het andere knd wordt bazig "het moet zo!!!" - maar in dit soort gevallen gaat het doorgaans om onmacht (die te doorbreken is). Niet om 'echt' autisme of adhd (al is het wel krek dat gedrag).
Als dit zo is, hoef je haar ook niet echt te confronteren met dat soort verdrietige zaken als "dat ze het zelf veroorzaakt zou hebben". (Als 'voor haar de wereld niet ect stil staat', is het geen karakterfout dat ze koste wat het kost dingen op haar manier wil hebben.)
Moedervanvier

Re: Mijn kind maakt met iedreen ruzie

Hoi Esther,
Ik herken je verhaal erg.
Wij hebben een zoontje van 7 (naast 2 dochters van 10 en 11 en een zoontje van 5) met de vastgestelde diagnose ADHD. Verder heeft de psychiater een vermelden uitgesproken van PDD NOS wat neerkomt op autisme dat niet in een specifiek autisme groep valt.
Sinds hij medicatie gebruikt (medikinet) is zijn ADHD overdag onder controle. Dit helpt hem erg. Het blijft echter erg moeilijk voor hem o om te gaan met leeftijdgenootjes. Hij wil de controle hebben en de regels bepalen. Met meisjes spelen lukt in de regel nog wel maar met jongens wordt het al snel strijd en vallen er harde woorden. Zeker als hij met een groep kinderen is, zonder expliciete leiding van een volwassene (bijv. op een feestje) gaat t altijd mis. Hij wordt boos en maakt ruzie, overziet de gevolgen van zijn handelen niet en voelt zich vervolgens afgewezen. Hij ziet zijn eigen aandeel niet, het overkomt hem. Vaak wordt hij er wel heel verdrietig van.
Het doet heel veel pijn om dit te ervaren. Het is echter ook heel zwaar om zelf niet te ontploffen. Je ziet het gebeuren, je wil dat je kind zich anders gedraagt. Ons sociale leven wordt er sterk door beperkt en de andere kinderen krijgen minder aandacht. De sfeer in huis wordt erdoor bepaald en wij worstelen verder met deze zware last. Ook voel ik me vaak onbegrepen.
We overwegen om een pub aan te vragen maar daarvoor moet de PDD NOS eerst officieel gediagnosticeerd worden.er schijnen wel begeleidingsgroepen te zijn voor kinderen met de beschreven problematiek. Bijv de geheime tuin. Die begeleiden kinderen door het aanleren van bepaald gedrag.

Terug naar “Aandachtsproblemen (ADHD)”