twitter


Aanbieding

Advertentie

Hoe meer stress je werk met zich meebrengt, hoe groter de kans op een hartaanval. Dat schrijven cardiologen van University College London deze maand in European Heart Journal.

De onderzoekers probeerden het mechanisme waarlangs stress schadelijk is voor hart en bloedvaten te achterhalen, Daarom volgden zij een groep van tienduizend ambtenaren gedurende 15 jaar. Via een vragenlijst werd de mate van stress op het werk bepaald en daarnaast registreerde de groep hun gezondheid.
Uit de data komt naar voren dat oudere werknemers beter bestand zijn tegen stress kunnen dan jongere. Wellicht trekken oudere werknemers zich minder erg aan van wat het management vindt of voorstelt.
Het schadelijke effect van teveel stress op het werk is te verminderen met eenderde door veranderingen in je levenssijl door te voeren. Gezonde voeding blijkt een beschermende factor. Hoe meer groenten en fruit je eet, hoe minder gemakkelijk werkstress leidt tot hart- en vaatziekten.
Drinken en roken vermindert de schadelijkheid van van werkstress een beetje. Niet-drinken komt in de studie als een risicofactor naar voren, terwijl rokers met serieuze stress maar een lichte verhoging van de kans op hart- en vaatziekten lijken te hebben.
Overige risicofactoren: een te grote vetmassa, te weinig lichaamsbeweging en een voedingspatroon met te veel slechte koolhydraten en slechte vetten.

(Eur Heart J. 2008 Mar;29(5):640-8.)

De link voor dit artikel: http://www.psycholoog.net/werkstress-verhoogt-kans-op-hartprobleem/trackback


Comments are closed.