twitter


Aanbieding

Advertentie

Door de juiste voedingsmiddelen te eten valt de mentale gezondheid te verbeteren. Uit onderzoek onder 200 mensen blijkt namelijk dat 88% merkte dat verandering in het dagelijks dieet de mentale gezondheid aanmerkelijk verbeterde. 26% zag verbeteringen m.b.t. stemmingsschommelingen, 26% kreeg minder last van paniekaanvallen en angsten en 24% zag depressieve klachten afnemen.

De ‘food and mood-project‘ voerde dit onderzoek uit.



Belangrijkste adviezen: verminder koffiegebruik, het gebruik van suiker, geraffineerde koolhydraten en allergenen, neem iedere dag een vitamine/mineraal-supplementen.

Uit een in 1998 in The Lancet verschenen onderzoek is een verband aan het licht gebracht tussen visolie en depressies. Duidelijk werd dat in landen waarin veel vis wordt gegeten haast geen depressies voorkomen.

In een goed opgezet onderzoek door Stoll (Mc Lean ziekenhuis) werd het effect van visolie vergeleken met een nepmiddel (placebo) bij patiënten met een bipolaire stoornis. Na vier maanden bleek de helft van de placebogroep weer last te hebben van depressieve gevoelens, terwijl maar 2 van de 15 mensen die visolie in capsulevorm kregen ziek waren geworden.

Volwassenen zouden nooit minder dan 650 mg omega-3-vetzuur per dag binnen moeten krijgen. Dat staat gelijk aan één portie vis (zalm) om de dag. Een kluif voor mensen die niet van vis houden, maar capsules met de olie werken even goed.

Er moet nog onderzoek gedaan worden naar de combinatie van antidepressiva en supplementen met visolie.

(BBC news, Psycholoog.net)

De link voor dit artikel: http://www.psycholoog.net/voeding-beinvloedt-stemming-en-angstig-gedrag/trackback


Comments are closed.