Visolie in vette vis of levertraancapsules is de enige bron van vetzuren die essentieel zijn bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Plantaardige oliën hebben wat dit betreft te weinig effect.
Dat meldde Rebecca Fokkema, onderzoekster aan de Rijksuniversiteit Groningen, op basis van haar promotie-onderzoek.
Met veel onderzoeken is al aangetoond dat eten van vette vis hart- en vaatziekten helpt voorkomen. Vegetariërs en veganisten zouden bijvoorbeeld de vetzuren EPA en DHA kunnen gebruiken, dat gemaakt is door algen of schimmels.
Fokkema onderzocht ook hoeveel mensen een tekort hebben aan foliumzuur. Dat zijn er volgens haar veel. Daarom is zij er voorstander van dat foliumzuur aan voedsel wordt toegevoegd. Dit vanwege het sterke effect op een recent ontdekte risicofactor voor hart- en vaatziekten, het homocysteïnegehalte.
65 procent van de bevolking zou een hoog homocysteïnegehalte hebben en dus een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Toedienen van met name foliumzuur kan bij maar liefst 88 procent van de mensen voor een gunstige daling van het homocysteïnegehalte kan zorgen. Foliumzuur komt voor in groente -onder andere broccoli, asperges en bloemkool- en in citrusfruit.
Fokkema promoveerde op 7 november 2003 aan de Rijksuniversiteit Groningen.
(RuG, 29-10-2003)



