twitter


Aanbieding

Advertentie

Vette vis en de consumptie van omega 3-vetzuren verminderen het risico op mentale achteruitgang gedurende het klimmen der jaren. Wanneer men de cholesterol verhoogt, loopt men juist meer kans op mentale achteruitgang. Dr. Sandra Kalmijn en dr. Daan Kromhout van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC) concludeerden dit naar aanleiding van een studie onder 1613 Nederlandse mannen en vrouwen van middelbare leeftijd die regelmatig vis eten. Het werd duidelijk dat mensen die deze voedingsmiddelen tot zich namen, waar omega 3-vetzuren in zitten en met name eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA), 19% minder kans hadden op verminderde hersenfunctie en 28% minder kans op een vertraagde hersenfunctie vergeleken met mensen die niet of nauwelijks vis eten.

Personen die veel cholesterol in hun voeding hadden daarentegen 27% meer kans op een verminderd geheugen. Aftakeling van de cognitieve functies kan tientallen jaren voor de aanvang van de ziekte van Alzheimer beginnen. Volgens de onderzoekers is het van belang om de relatie tussen voeding en mentale achteruitgang te onderzoeken. (Neurology 2004)

De link voor dit artikel: http://www.psycholoog.net/vette-vis-vermindert-risico-mentale-achteruitgang/trackback


Comments are closed.