35% van alle kankers wordt beïvloed door voeding, zo wordt geschat op basis van onderzoeken. Door bepaalde bestanddelen (zoals zout) en ongezonde eetgewoonten (vetrijke voeding, weinig variatie) te vermijden, wordt het risico op kanker aanzienlijk minder. Daarnaast biedt een aantal voedingsmiddelen (fruit en groenten, soja) bescherming tegen kanker.
Soja beschermt tegen borstkanker op voorwaarde dat voor de puberteit wordt gestart met de inname. In een onderzoek werd een daling met 50% van het risico op borstkanker vastgesteld bij personen die soja aten vanaf hun tienerjaren.
Bij mannen werd een verband vastgesteld tussen de inname van sojamelk en een daling van het risico op prostaatkanker.
(World Cancer Research Fund-UK, American Institute for Cancer Research)



