twitter


Superfoods

Advertentie

Veel mensen nemen als extra vitamine D in, wat heel goed is. Nu hebben onderzoekers ook gekeken welk type vet je daar nu het beste bij kunt nemen om de opname te bevorderen. Het gaat immers om een vetoplosbare vitamine.

Men ging na of je beter olijfolie kan nemen, oftewel enkelvoudig onverzadigd vet, meervoudige onverzadigde plantaardige vet (zoals zonnebloemolie) of verzadigd vet (zoals dierlijk vet).
Bij het onderzoek waren 152 gezonde mannen & vrouwen betrokken van 65 jaar en ouder. Die kregen elke dag een tabletje met 700 IE vitamine D en ook calcium erin. Wat voor type vet ze binnenkregen ging men na met vragenlijsten.
Uit de gegevens blijkt dat voeding met veel olijfolie de opname van vitamine D uit een supplement verbetert. Meervoudig onverzadigd vet kan de opname ervan verslechteren.
Het onderzoek werd gedaan door de Tufts University in Boston.

(Clin Endocrinol Metab, 2011 Oct; 96(10): 3170-4)


Spirulina & Chlorella

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *