In pure vorm werkt lycopeen nauwelijks als het gaat om levensverlenging en preventie van prostaatkanker. Het werkt alleen gunstig in samenwerking met de andere voedingsstoffen in de tomaat. Dat ontdekten Amerikaanse onderzoekers door een langlopend onderzoek met ratten.
“Mensen kunnen beter hele tomaten consumeren in de vorm van pasta, salades, tomatensap en zelfs pizza“, aldus onderzoeker Erdman. Een pil kan volwaardige voeding niet vervangen.
(Journal of the National Cancer Institute, november 2003)



