twitter


Aanbieding

Advertentie

Er zijn inmiddels talloze onderzoeken die aantonen dat caloriebeperking levensverlengend werkt. Bekend is dat muizen langer leven als hun voeding 30 tot 40% minder calorieën bevat dan wat normaal gesproken als voldoende wordt beschouwd. Baanbrekend werk op dit terrein is verricht door Roy Walford. De aanname van het beperken van het aantal calorieën dat je inneemt je levensduur èn gezondheid rekt, wordt door nieuw onderzoek ondersteund.



Uit het onderzoek blijkt dat je nooit te laat bent als je calorieverbruik vermindert om de levensduur te verlengen. Dat beweert Spindler van de Universiteit van California. Hij deed onderzoek naar verouderingsprocessen bij de muis. Als de muizen weinig calorieën binnenkrijgen, vertonen ze de kenmerken van vertraagde veroudering, òòk op hogere leeftijd. Het beperken van de calorieën draait veranderingen in verscheidene genen terug die door verouderingsprocessen ontstaan zijn. Conclusie: ook oudere mensen kunnen nog profiteren van het positief effect van laag-calorische voeding. Vanzelfsprekend geldt: hoe eerder je je hoeveelheid eten vermindert, hoe langer je zult kunnen leven.

Spindler benadrukt: “Calorieën beperken is geen geschikte behandeling voor mensen die al ziek zijn“. En ook het volgende: “Omdat een kritisch aspect van calorierestrictie is dat je wel alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt, draait het het verouderingsproces niet terug bij mensen die lijden aan anorexia of bulemia“.

(Reuters)

De link voor dit artikel: http://www.psycholoog.net/lijnen-vertraagt-verouderingsproces/trackback


Comments are closed.