
Mensen die vis niet vaker dan éénmaal per maand op het menu hebben staan verminderen de kans op een hersenberoerte met 40% vergeleken met mensen die helemaal geen vis eten. Dat goede nieuws komt van de Harvard School of Public Health.
De laatste twee decennia komen er steeds weer onderzoeken die laten zien dat het eten van vis de kans op hartziekten en beroerte reduceert. Het opmerkelijke van het nieuwe onderzoek is dat slechts een beetje vis ook het maximale gezondheidseffect geeft.
Een kanttekening: gefrituurde vis moet worden afgeraden vanwege het hoge gehalte aan getransformeerde vetten die hart- en vaatziekten kunnen verergeren.
Niet alleen de van nature vette vis, zoals zalm, is gunstig (ondanks de PCB’s), ook mensen die alleen garnalen eten verminderen de kans op beroerte.
(JAMA)



